Intrusioner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_z
    • November 2011
    • 47

    #16
    Ursprungligen postat av Christer5
    Finns även UV filter med pump som man sätter i akvariet men det passar inte till ditt.

    Jag har ett Green killing machine UV filter som fungerar väldigt bra,men bara använt det en gång på tre år.

    Det är inte ofta man normalt behöver ett UV filter
    Tittade lite på Green Killing machine, inte så fasligt dyr. Men jag fattade inte riktigt hur den fungerar. Den behöver inte kopplas på ett ytterfilter eller? Tror du att den skulle funka i fluval edge?

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #17
      Ursprungligen postat av Karin_z
      Tittade lite på Green Killing machine, inte så fasligt dyr. Men jag fattade inte riktigt hur den fungerar. Den behöver inte kopplas på ett ytterfilter eller? Tror du att den skulle funka i fluval edge?
      Det är ett innerfilter som har egen cirkulation. Bara att trycka ner i vattnet och köra igång.

      Kommentar

      • Karin_z
        • November 2011
        • 47

        #18
        Får nog bli en Green Killing machine framöver Jag har en fråga till, vilken inställning bör jag ha på pumpen? Jag har hela tiden haft pumpen på lägsta men tänker att det kanske därför akvariet är så smutsigt/dimmigt? Ökade pumpen till max, men då blev det "hela havet stormar" i akvariet. Nu har jag den i ett mellanläge, vad tror ni? Kan tillägga att jag tycker att dimman inte är riktigt så mjölkig som tidigare vilket får mig att hoppas att det inte är infusorier.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Kör på den farten du tycker blir bra, du har inte så hög fiskbelastning som kräver mer syresättning på vattnet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Karin_z
            • November 2011
            • 47

            #20
            Tack då kör jag som vanligt. Idag har jag gjort delvattenbyte, det blir spännande att se om det blir mer eller mindre dimma nu!

            Kommentar

            • Karin_z
              • November 2011
              • 47

              #21
              En liten uppdatering: dagen efter delvattenbytet var vattnet lika dimmigt som tidigare. Jag åkte sedan bort ett par dagar och när jag kom hem så -simsalabim- var vattnet klarare. Nu är det faktiskt så pass klart att jag kan se väggen bakom. Men vattnet har en liten dassig ton samt börjar lukta riktigt riktigt illa. Alla vattenvärden är fina. Så till nästa problem: min ena platyhanne har magrat och blivit krogig. Har läst om torpedsjukan och misstänker att det är det som jag fått. Har ektozon sedan innan och har nu tillsatt lite extra. Vet inte om jag ska avliva den värst drabbade fisken?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Platy kan bli sådana, och ofta mer regel än undantag. Ta bort den, för de brukar inte repa sig, tyvärr.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #23
                  Tyvärr är det så med levandefödare att dom är avlade så hårt och brukar inte leva så länge och får lätt sjukdomar.

                  Kommentar

                  • Karin_z
                    • November 2011
                    • 47

                    #24
                    Ännu en uppdatering. Innan jag fick era svar så tog jag upp platyfisken och la honom i en separat plastburk med ektozon. Hade en extra pump som jag slängde ned också. Min tanke var att se om han kunde repa sig alt. ge honom en lite lugnare död. Det är nämligen så att det andra platyn hela tiden har jagat honom, så fort han simmade ned från ytan så blev han bortjagad. Han fick inte heller äta för andra fisken. Nu har han levt i den provisoriska burken sedan i lördags och äter och simmar fint. Han är ju fortfarande krokig, men då magen blivit lite rundare ser han något bättre ut. Vi får se, klarar han sig till helgen får jag ordna en mer permanent lösning för honom, för jag vill inte lägga ned honom i akvariet med den aggressiva platyn.

                    Kommentar

                    • Karin_z
                      • November 2011
                      • 47

                      #25
                      Jag skulle ha gjort som ni rekommenderade och avlivat platyn direkt... Han blev sämre och sämre och imorse hade han vitt ludd på sin ena sida (svamp?). Min man fick avliva honom för jag fixade det inte :-( Har beställt ett uvfilter som jag ska hämta ut imorgon, förhoppningsvis blir mitt akvarium fint efter det.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Hoppas det går bra!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Karin_z
                          • November 2011
                          • 47

                          #27
                          Jag kopplade in uvfilter igår eftermiddag och det är helt galen skillnad nu på morgonen! Helt otroligt att det verkligen fungerar, och att det fungerar så snabbt. Kör några dagar till, sedan använder man filtret bara vid behov va? Eller ska det vara på hela tiden?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Nä, kör det vid behov. Gott att det funkade!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #29
                              Underbart att det fungerade för dig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...