Intrusioner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_z
    • November 2011
    • 47

    Intrusioner?

    Nu har jag startat mitt första akvarium på 20 år. Det blev ett fluval edge 46 liter. Köpte karet och växter för 10 dagar sedan och tillsatte diverse vattenberedning. Efter 48 h köpte jag två platys som har gått sedan dess som uppstartsfiskar. Vattenvärderna har hela tiden varit fina, ingen nitrit etc. Men så för fyra dagar sedan såg plötsligt vattnet mjölkigt ut. Läste om intrusioner och nedsläckning och täckte därför över karet samt släckte lampan i tre dygn. Tyvärr har detta inte gett något resultat 😟 Någon som har något tips (förutom uv lampa)? Ska jag kanske ha is i magen några dagar? Både växter och fiskar ser ut att må bra.

    tacksam för hjälp!

    /Karin
  • Karin_z
    • November 2011
    • 47

    #2
    Oops.... Självklart menar jag infusorier �� Tacksam för all hjälp jag kan få!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Prova med att du gör ett delvattenbyte på ca 50%, och ser sedan efter ett par dagar om det blir likadant igen med mjölkigheten...Lite för att se om det är infusorier.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Karin_z
        • November 2011
        • 47

        #4
        Hej tack för ditt svar :-) Jag gjorde ett delvattenbyte i onsdags, när akvariet hade varit igång 7 dagar. Jag bytte då 15 liter, alltså 30% Akvariet hade då varit mjölkigt sedan tisdagen har jag för mig. Efter delvattenbytet blev dimman i akvariet värre... Ska jag ändå göra ett 50% byte idag?

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Hur rent är vattnet,filter ?

          Kommentar

          • Karin_z
            • November 2011
            • 47

            #6
            Förutom dimman ser vattnet rent ut. Inte mkt alger heller. Filtret är det som kom med akvariet. Fiskarna verkar må bra iaf Vad tror du om vattenbytet? Planen var annars att byta 30% på onsdag när det är en vecka sedan förra delvattenbytet.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nä, då behövs de inte. Om det är infusorier brukar det bli som du beskriver.
              Jag hade provat att mörkläggning totalt i minst tre dygn igen. Skulle du möjligtvis känna någon som har ett uv-filter hade det ordnat saken ganska så snabbt för dig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Karin_z
                • November 2011
                • 47

                #8
                Tack för ditt svar! Det lutar nu mot att jag ändå köper ett uv filter, om jag bara kan hitta ett som passar. Fluval edge har ju bara en liten öppning och jag måste nog ta bort vanliga pumpen om jag ska få plats med ett uv filter. Tittade nu i mitt filter som är helt fyllt med en brun/grön röra. Har läst att man inte ska göra rent filtret i början, men detta måste man väl göra rent?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Krama bara lätt ur det isf, för att få bort det värsta.
                  Att köpa ett uv-filter är en bra idé, trots att det kostar några kronor!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Karin_z
                    • November 2011
                    • 47

                    #10
                    Nu har jag kramat ur sörjan som var mer brun än grön. Jag kom åt min redmoor rot och fick då se att den har vita fläckar på undersidan, vad kan detta vara? Ska åka ner till djuraffären när den öppnar och kolla om de har uv filter. Funderar även på att köpa lite amanoräkor som kan äta lite alger. Eller vad tycker du, ska jag vänta med fler inköp?

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      • February 2015
                      • 131

                      #11
                      Det kan vara en ofarlig bakterieblomning. Ska vara vanligt vid uppstart. Efter 1-2 veckor är det spårlöst försvunnet.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Tror inte att du behöver köpa UV,vänta och se vad som händer

                        Kommentar

                        • Karin_z
                          • November 2011
                          • 47

                          #13
                          Tack för alla svar! Då ska jag ha lite is i magen och se hur akvariet ser ut nästa helg. Verkar ändå vara svårt att få tag på uv filter till fluval edge.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ett bra uv kostar runt en tusing, och kopplas på utblåset efter ett ytterfilter. Det är det effektivaste sättet att bli av med infusorier, om det är det du drabbats av.
                            Det är sällan det bara försvinner av sig själv, om man inte gör något konkret åt saken eller har lust att vänta så länge.
                            Du kan testa att mörkläggning igen, och det ska vara totalt mörklagt under minst tre dygn. Se till att ha bra syresättning under tiden, då både fiskarna och själva processen tar syre.

                            Vänta med inköp så karet kan stabilisera sig.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Finns även UV filter med pump som man sätter i akvariet men det passar inte till ditt.

                              Jag har ett Green killing machine UV filter som fungerar väldigt bra,men bara använt det en gång på tre år.

                              Det är inte ofta man normalt behöver ett UV filter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...