Nystartar akvarium jag skulle vilja ha feedback på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Nystartar akvarium jag skulle vilja ha feedback på

    Hej!

    Har precis startat upp ett akvarium, har funderat länge och nu har jag äntligen slagit till på ett 200liters. Det första sen man var barn, och nu är man betydligt äldre

    Är det tillåtet att att lägga upp en bild på annan sida och länka till den här? Tänkte på den regeln att endast guldmedlemmar kan posta foton.

    mvh
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Lycka till med det nya akvariet.
    Självklart kan du lägga in en länk om du vill.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Perfekt här kommer en bild. Just nu (bör) det vara 21 kardinaltetror i det

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av kardinaltetran
        Perfekt här kommer en bild. Just nu (bör) det vara 21 kardinaltetror i det

        http://www.ladda-upp.se/bilder/wgciaajztjmjd/
        Välkommen hit
        Glöm inte att ha koll på nitriten, när du har så pass många kardinaler .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Tack

          Kommentera gärna hur ni tycker det ser ut inredningsmässigt, själv tycker jag det blev helt OK

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Tycker du gjort placeringarna av rötter och växter bra men sanden hade jag aldrig valt. Vanlig ljus eller typ någon blästersand :-)
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Tackar! =)

              Alla åsikter är välkomna, vill mest se om folk som hållit på ett tag tycker det ser OK ut för en nybörjare

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av kardinaltetran
                Tackar! =)

                Alla åsikter är välkomna, vill mest se om folk som hållit på ett tag tycker det ser OK ut för en nybörjare
                Den frågan som du ställer angående din inredning är helt omöjlig att svara på, eftersom du inte har berättat om vilken art av fiskar som kommer att simma i ditt kar .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #9
                  Hej Inger,

                  Ok Nej jag tänkte mest estetiskt. Jag tänkte nöja mej med mina tetror då jag tycker dom är bland de finaste sötvattensfiskar. Eventuellt nån Guppy också.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Hej, jag tänkte säga att du skall bygga (sten, rötter) mer på höjden, dina växter kommer visserligen att sticka iväg men då såg jag dina stenar skymta där bak, för det är väl sten eller är det en bakgrundsfilm? Är det sten skulle jag flytta belysningen bakåt.
                    / Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av kardinaltetran
                      Hej Inger,

                      Ok Nej jag tänkte mest estetiskt. Jag tänkte nöja mej med mina tetror då jag tycker dom är bland de finaste sötvattensfiskar. Eventuellt nån Guppy också.
                      "Nöja mig med mina tetror" - om jag nu går till mig själv, så tror jag inte ett smack på det . Efter ett tag vill man bara fylla på med flera arter - dessutom i ett kar som rymmer 200L. Ska bli kul, att läsa i din tråd lite längre fram... .
                      Lycka till,

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mathias G
                        • June 2015
                        • 190

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        "Nöja mig med mina tetror" - om jag nu går till mig själv, så tror jag inte ett smack på det . Efter ett tag vill man bara fylla på med flera arter - dessutom i ett kar som rymmer 200L. Ska bli kul, att läsa i din tråd lite längre fram... .
                        Lycka till,

                        //Inger

                        haha ja du har nog rätt!

                        Kommentar

                        • Mathias G
                          • June 2015
                          • 190

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marten88
                          Hej, jag tänkte säga att du skall bygga (sten, rötter) mer på höjden, dina växter kommer visserligen att sticka iväg men då såg jag dina stenar skymta där bak, för det är väl sten eller är det en bakgrundsfilm? Är det sten skulle jag flytta belysningen bakåt.
                          / Johan

                          Hej! Det är en bakgrundsfilm du ser där, så det är inga riktiga stenar. Men ok då vet jag tack.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            Hej!
                            Det ser ju helt ok ut som en start Håller intresset i sig så kommer du säkerligen utveckla din förmåga att få till vackra miljöer i dina akvarier...

                            Jag tycker du ska kolla på habitat-filmer på youtube så kan du få en bra inblick hur olika arters miljö ser ut och få inspiration och känsla för hur du ska inreda på ett bra sätt.

                            Red moor rötter är väldigt trevlig att inreda med, de stjäl inte massa volym och du kan få en tredimensionell uppbyggnad av inredningen. https://www.google.se/search?q=redmo...+moor+&imgrc=_
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Mathias G
                              • June 2015
                              • 190

                              #15
                              Nu har ja haft tanken igång cirka 3 veckor och inga fiskar döda.
                              Dock så har jag fått jätteproblem med bruna alger som sätter sej på rutor och växter. På rutorna kan jag lätt skrapa bort med algskrapan men växterna ser inte vackra ut, mina 3 siamser äter så gott dom kan (om dom nu äter det bruna) men dom är där och tuggar i sej ser det ut som iaf. Hur kan man råda bot på detta?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...