Hjälp med uppställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AdPerpetuum
    • June 2015
    • 2

    Hjälp med uppställning

    Hejsan!
    Jag har gått runt nu i några månader och funderat på att skaffa ett eller två akvarium. Nu är även min sambo med på noterna och vi har kikat runt på diverse sajter och försökt lära oss så mycket våra små hjärnor tillåter. :-)

    Vi är överens om att det ska vara sötvatten då det verkar lättast, men storleken på akvariet är ännu inte bestämd - den får anpassas till vilka invånare det är som trillar i.
    Det är främst de små vattenodjuren vi blivit intresserade av. Sambon vill bestämt ha krabbor och jag vill ha små dvärgklogrodor. Vi har även kikat på salamandrar samt räkor - fiskarna är dessvärre en liten djungel.

    Då till ett problem jag tycks ha funnit; krabbor verkar ha en tendens att slakta sina grannar, salamandrar ska enligt vissa källor hållas ensamma (vilket jag ju kan förstå) och kvar verkar det bli ett akvarium med dvärgklogrodor och räkor samt ett enskilt krabbakvarium. Jag undrar om ni kan ge tips på hur vi ska lösa "krabbproblemet" (alt. vilka andra djur de kan gå ihop med)?

    Tack på förhand och jag ber innerligt om ursäkt för en luddig text, har lite bråttom då jag ska iväg.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Och dvärgklogrodorna lär äta räkor och så sprack detta också

    Problemet blir ofta att man vill ha för mycket och då kommer det inte att funka så välj EN grupp som du absolut vill ha. Och välj sedan sällskap utifrån detta.


    Här hittar du Zoopetinformation om amfibier
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • AdPerpetuum
      • June 2015
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Och dvärgklogrodorna lär äta räkor och så sprack detta också

      Problemet blir ofta att man vill ha för mycket och då kommer det inte att funka så välj EN grupp som du absolut vill ha. Och välj sedan sällskap utifrån detta.


      Här hittar du Zoopetinformation om amfibier
      Haha tusan då
      Ja, vi går väl göra så. Ska åka till en akvarie-butik idag och kika läget så får diskutera med personalen där.

      Nåväl, sitter och läser på länken nu och får se vad som sker! Tack för svaret - ha en bra dag!

      Kommentar

      Arbetssätt...