Mina fiskar dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katrin
    • March 2015
    • 3

    Mina fiskar dör..

    Hej! Jag har haft mitt akvarium i 3 månader ungefär. Till en början gick det bra, men nu dör ca 1 fisk i veckan. När jag började skaffa fiskarna var jag noga med att inte inhandla för många samtidigt, började med 3 guppy och en mal, efter ungefär två veckor köpte jag 2 stycken black molly. Alla dessa har dött successivt och nu har jag 3 stycken svärdfiskar, en mal samt en guppy (en dog igår). Jag har ett sexkantigt akvarium på 60l där jag har tre stycken växter samt två rötter. Värdena är NO:25 , GH: 6 , KH: 6 , PH: mellan 7,2-7,6.
    Jag har testat att lägga ner syretabletter men har inte märkt någon skillnad efter detta.
    Tacksam för all hjälp jag kan få!! / Katrin
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Va ska syretabletter göra? Läs artiklarna så lär du dig?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Hej och välkommen hit!

      läs denna artikeln/tråden så står det mycket bra tips.


      sen tror jag att det är så att karet är lite för litet för dessa fiskarna men det kan vara så att det är början på nitritspikar du fått och att fiskarna dött av detta. Vad har du för pump i karet, ger den bra ytrörelse?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vad har du för filter i akvariet?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Katrin
          • March 2015
          • 3

          #5
          Läst artikeln, väldigt givande!. Jag har två stycken innerfilter där en av dem är sk "makaroner" och den andra är någon typ av skummgummi. Akvariumet har filtren samt pump och doppvärmare inbyggda. På pumpen står det Aquael 350-230 (?). Jag tycker det vart svårt med pumpen för den bidrar inte så att det blir något vidare flöde vid ytan. Det cirkulerar, men inget nämnvärt. Tänkt att det kunde vara syrebrist, därför jag testat med syretabletter.. dock är inte fiskarna uppe och "kippar" efter andan. Kan även berätta att mina växter växter väldigt dåligt samt att även dessa hela tiden får blad som dör. Oerhört tacksam för er hjälp! Länkar en sida där det finns bild på precis sådant akvarium jag har, ( dock inte jag som tagit bilderna eller skrivit på den sidan).

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ett akvarium med så liten yta blir det lätt syrebrist i. Dock eftersom fiskarna inte står vid ytan så lär det inte handla om syrebrist.

            Ett så högt akvarium kräver rejält med belysning (vilket inte brukar vara standard i seten) så satsa därför bara på växter som har relativt små krav (1 eller 2) på belysning.

            Du skriver att du har 20 i NO - menar du nitrat (NO3) eller nitrit (NO2)?
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Katrin
              • March 2015
              • 3

              #7
              NO3 står det. Så då är det nitrat. Okej då ska jag satsa på dessa växter!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Katrin
                NO3 står det. Så då är det nitrat.
                Det är ju nitrit som är det skadliga och som du bör testa.
                det kan alltså mycket gärna handla om nitrit som pia skriver ovan
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Sannive

                  • June 2013
                  • 56

                  #9
                  Mm.. Du har fått väldigt bra råd redan men jag funderar också på hur du gör när du släpper ner nya fiskar?

                  Var noga med att långsamt "koppa" in fisken
                  Tag sedan ur fisken ur påsen med en håv, släpp ut fisken i akvariet och häll bort vattnet från påsen i slasken
                  430 L Sydamerika
                  54 liter Froglife
                  30 liter Räkfrossa
                  40 liter Mini-damm på balkongen utan invånare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...