Första akvariet - lättskött

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nelzon
    • June 2015
    • 5

    Första akvariet - lättskött

    Tjohej!

    Såhär ligger det till! Min klass har framfört önskningar om att få ha ett akvarium i sitt hemklassrum efter sommaren och det låter ju onekligen som en rolig idé. Jag har kommit över ett 120L akvarium men då jag själv inte haft akvarium sedan jag var typ 9 känns det som jag är lite lost nu.

    Ungarna har självklart stora planer och vill ha clownfiskar och hajar men saltvatten är out of the question. Jag tänker mig några malar, guppys och några andra färgglada fiskar.

    Så vad skulle vara en bra uppsättning fiskar och växter för ett akvarium av den storleken. Och det viktigaste, det måste vara så lättskött som möjligt så att ett gäng 15-åringar kan ta hand om det!

    Ett annat betänkande är priset. Vad är en rimlig budget att lägga fram till min rektor för alla inköp förutom själva akvariet?
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Jag skulle nog undvika guppys för de kommer att bli väldigt många på kort tid, siamesiska algätare kan dock vara en god idé då de äter tofsalger och är livligare än många plecos (malar).

    Kommentar

    • Nelzon
      • June 2015
      • 5

      #3
      Men dom är ju förbannat vackra! Vad ska man annars ha för mindre färgglada fiskar som man kan ha ett gäng av?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Välkommen hit Nelzon
        Detta är ju klurigt när man vill ha tips med redan har en bild i huvudet hur det kommer att se ut Det kan låta som om du har bestämt dig lite? Har du läst på hur du kickar igång ett akvarium nu? Tänker på att det kan vara så att både du och barnen/ungdomarna är osäkra på hur karet ska skötas och då går det lätt illa oavsett art. Så även Guppy är på sätt och vis känsliga. Så innan vi pratar pris så är det helt avhängigt vad du ska ha i akvariet och det beror då på vem som kommer att ansvara för skötseln? Skulle själv hellre köra på svärdbärare istället för guppy då de är större och synligare. På botten skulle jag nog köra på några guldancistrus för färgens skull. De är tåliga och hanarna är urhäftiga när de är vuxna. Denna är halvvuxen:
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1978.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,1 KB
ID: 2171852
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Hej,
          Va roligt med ett gäng 15åringar med sådana önskemål! Lyckliga du!
          15åringar klarar de de vill klara. Så det bör ju inte vara ett problem. Men varför inte låta dem läsa på själva?
          Det finns ju alldeles utmärka artbeskrivningar här på Zoopet. Du sätter gränserna men de får i grupp om 4-5 personer avgöra vilka fiskar. De kan ju utgå från sådana saker som vilka kontinenter de vill fokusera och sätta samman en grupp fiskar som passar akvariet. Det kan ju bli en superkul uppgift som du kan koppla såväl till biologi, matte, etc.
          Om du börjar starta upp det i början av augusti med lite växter, rötter etc + någon liten fisk / räkor (för att starta filtret) så kommer de kunna få som första uppgift att bestämma övriga invånare och det blir utmärkt att ha akvarievatten och filter någorlunda klart.

          Om du kan köpa prylarna begagnat och eller på en fiskaution så kommer du undan himla mycket billigare.

          Det är ju svårt att ge en summa att börja med men om du har akvarium, filter, ljusramp, slang för att byta vatten och de är i hyggligt skick så kan det nog räcka med 1000 för sand, rötter, växter och fisk. Givet att dina elever inte kommer med superdyra fiskförslag... Men det är nog ingen bra ide.

          Lycka till!

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Hej igen,

            Eftersom du bor i STHLM så har du ett ypperligt tillfälle att inköpa prylar (BILLIGT!) på auktionen:
            Auktionspaus! Ingen auktion 2022. Ingen auktion 2021. Ingen auktion i höst. Auktion 2019 några bilder. Auktion 2019 info 4.


            Där kommer du kunna hitta alla tillbehör, växter och fisk...Så har man bara en ganska bra ide så kommer man rätt långt på 1000lappen.

            Kommentar

            • Nelzon
              • June 2015
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Detta är ju klurigt när man vill ha tips med redan har en bild i huvudet hur det kommer att se ut Det kan låta som om du har bestämt dig lite? Har du läst på hur du kickar igång ett akvarium nu?
              Nja, bilden kommer mer från det man själv hade som barn. Jag är helt öppen för att göra hur som helst. Det kommer ju självklart vara jag som blir ansvarig för det hela även om ungarna ska få ta det största ansvaret för att sköta matning och underhåll, under uppsikt.

              Har läst igenom nybörjarguiden här i forumet ja. Det känns inte så fasligt svårt bara man får tag på alla grejer man behöver. Men när man känner sig vilsen känns det alltid som man behöver miljoner fler saker än man egentligen behöver. Kommer ihåg att det var på precis samma sätt när man började brygga öl.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Fixar du att brygga öl så är ju detta knappt en kakbit
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Nelzon
                  • June 2015
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av fisheye
                  Hej,
                  Va roligt med ett gäng 15åringar med sådana önskemål! Lyckliga du!
                  Ja det är ett härligt gäng, jag har format dom i min avbild! Låter som en ganska bra idé att låta dom göra det som någon sorts biologiarbete! Deras andra klassföreståndare är dessutom NO-lärare så varför jag inte tänkt på det innan är ju konstigt!

                  Kommentar

                  • Nelzon
                    • June 2015
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Fixar du att brygga öl så är ju detta knappt en kakbit
                    Ja då, det kräver bara att man gräver ner sig lite i det! Sommarlov snart så kan man bli expert men just nu är det bara förvirrande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...