Fiskarna står vid botten, vill inte ens äta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spirella
    • July 2003
    • 2

    Fiskarna står vid botten, vill inte ens äta!

    Hej!

    Kan någon svara på vad det kan bero på att mina regnbågsfiskar bara står vid botten och inte ens är intresserade av mat! Den ena hannen beter sig dessutom väldigt underligt och "snurrar runt" som om han blivit helt knäpp.

    Har gjort ett 30% vattenbyte för 1 dygn sedan. Samband kanske? Men varför? Temperaturen sjönk 1 grad då.

    Det är ett 110-liters akvarium.

    Tacksam för respons!
    /Spirella
  • morbid
    • July 2003
    • 126

    #2
    Har du kollat PH värde o om du har nitrit i vattnet?
    Är det nystartat ?
    nyinköpta fiskar?
    375 Liter: Bakgrund klar
    390 Liter: TOMT
    275 Liter: Lite fina ciklider
    2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
    60 Liter helglas:Kampfisk odling
    25 Liter: TOMT
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

    Kommentar

    • bisse
      • March 2003
      • 165

      #3
      samma sak hände med en av mina ciklider i samband med ett byte av innerfilter den var stilla precis över botten i 2 dygn men på det tredje var hon borta och när jag suttit och tittat efter den ett tag så kom den ut ur en grotta helt "normalt".
      jag tror att det kan vara så att dina fiskar kanske har blivit stressade men det kan också bero på syre brist eller amoniak förgiftning men den chansen är nog liten p.g.a tidigare vattenbytet.
      hoppas dina firrar blir piggare
      222L scalare, eldbuk och dorsiger
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75055
      skicka ett e-post
      MSN: tobias_bisse@hotmail.com

      Kommentar

      • Spirella
        • July 2003
        • 2

        #4
        Tack för svaren!

        Ph och Nitrit verkade OK vid en koll. De verkar mer normala idag, kanske blev de bara stressade i samband med vattenbytet!

        Och ja, det är ett nystartat akvarium.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag tippar att det var ammoniakförgiftning - du har sannolikt tonvis med ammonium i vattnet, och ett partiellt vattenbyte kan höja pH så ammoniumet blir ammoniak.
          Om jag var du skulle jag göra fler & större vattenbyten snarast - ett 30% vattenbyte innebär trots allt att 70% av ammoniaken finns kvar...

          Du kan också prova att lukta på vattnet. Man kan känna ammoniaklukt även i mycket låga koncentrationer, och känner du nån elak, obehaglig lukt alls av vattnet i ditt akvarium, är det dags för stora vattenbyten snabbt. Akvarievatten skall aldrig lukta illa; det kan lukta lite jord eller multna löv, men aldrig direkt illa.
          Luktar vattnet inte har du antagligen inte ammoniakproblem.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...