Mina ottosar försvann!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Innajxl
    • April 2015
    • 3

    Mina ottosar försvann!

    Hej,

    Jag startade ett akvarium för ca en och en halv månad sedan, där jag har en kampfisk, drottningrasboror och tre otocinclus. Fast nu har två stycken av ottosarna försvunnit! Den första försvann när vi var bortresta i tre dagar så jag tänkte att de andra var kannibaler för att de inte fick mat, men nu under dagen medan jag var på jobbet hade en till försvunnit, inte ett spår av den finns. inget lik, inget skelett. Jag har letat i vår båt, under stubben, grävt lite i sanden (inte i all sand dock), men jag hittar dem inte.

    Tror ni att den är borta föralltid? Ska jag köpa nya malar? Var kan den ha tagit vägen?!

    Edit: De har inte varit sega eller sjuka, utan tvärtom, pigga och mumsandes på alger.
    Senast redigerad av Innajxl; 04 May 2015, 18:10.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Ottisar kräver mycket alger eller växtbaserad föda. Alla du ser i affären är viltfångade så de är inte vana med tabletter och annat. De har pyttesmå magar och svälter ihjäl väldigt lätt i början. Hur stort akvarium har du och vad har du matat dem med?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Innajxl
      • April 2015
      • 3

      #3
      Jag har 40 liter, och jag har matat med ärtor, broccoli, gurka, zuccini. De har ätit av dem först när de har fått typ en hinna på sig så jag har låtit de ligga en stund. Jag har alltså otocinclus vittatus/macrospilus som (enligt min akvarieaffär) är anpassat för små akvarium. De verkar inte har brist på alger, för jag kan ändå se att det finns alger på rutan tex.

      tror du att jag gör nåt fel? tex ska jag mata dem mer? ifall de har dött av sig självt, är det möjligt att resterande fiskar kan äta upp dem på 6 timmar?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        6 timmar är ingenting för ett skrovmål. Det är det troliga om du inte har något skrymsle de kan tränga in sig i. Är deras magar runda efter matningen då brukar det inte vara problemet och då har jag ingen aning.
        Det man kan tänka på är att många växter med skal helst ska köpas ekologiska då många är rejält besprutade av de som ligger i den "vanliga" disken. Jag har flera gånger fått mystisk fiskdöd efter det att jag matat med importerade grönsaker. Om det inte finns ekologiskt så lägg dem i rumstempererat vatten en stund och skrubba skalet ordentligt med en borste.
        Men som sagt alla Otocinclus är otroligt känsliga de första månaderna. De som sedan överlever är nästan oförstörbara.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Innajxl
          • April 2015
          • 3

          #5
          Tack för snabba svar! Jag ska vara mer nogrann med ekologiska, det hade jag inte tänkt på faktiskt. Jag ska vara nogrann med den stackarn som är kvar också, och antagligen köpa några till.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Nu är ju 40 liter riktigt lite men skulle inte ha färre än 7 ändå. Speciellt om du kan få tag i minin såsom macrospilus eller affinis
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Se upp med kampfisken också, jag har försökt hålla Otocinclus med kampfisk och de försvann också trots tillräckligt med alger.

              Kommentar

              Arbetssätt...