Vilket nano-kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terasque
    • April 2015
    • 47

    Vilket nano-kar?

    Hejsan, här kommer ytterligare en "Vilken ska jag välja?"-tråd:

    Utgånsläget:
    Efter mycket övertalning har frun gått med på att jag kan starta ett akvarium hemma med kravet att det skall vara snyggt. Jag har haft akvarium förut men inte ett nanokar och jag är beredd att möta utmaningen eftersom jag vet att små kar är mer känsliga.

    Jag vill ha ett naturligt plantakvarium som mestadels skall bestå av växtlighet + stor sten + lite sand. Det skall sedan befolkas av lite småfisk, till exempel tetra/raspora och liten sugfisk. Eventuellt några räkstackare så småningom. Målet är att ha ett så självskötande akvarium som möjligt. Detta beror inte på att jag är lat och inte orkar sköta det utan mer att jag ser det attraktiva i ett habitat som klarar sig själv.

    Preferenser:
    Akvariet får inte vara kubformat då jag inte tycker detta är snyggt.
    Volymen får variera mellan 25-35L.
    Jag är öppen för både start-set och separata kar.
    Inga ramar(runt kanterna alltså!)
    Runt 1000-lappen

    Valmöjligheter....

    Ett akvarium går bort direkt och det är Fluval Edge. Jag tycker det är överdesignat

    På den lokala zoobutiken som har mycket hjälpsam personal som sysslar med aquascaping har de följande 2 kar:

    Drömakvariet, men det går på 4000 exkl filter och co2 vilket är alldeles för mycket!!!!


    Sen har de ett demoex inkl filter och lampa(har blivit lovad att det kommer vara helt utstädat) för väldigt billig peng av följande kar. Nackdelen är att frun tycker det är fult och jag är beredd att hålla med men jag tror man kan lyfta bort plast-delen och sätta dit eget ljussystem eller har jag fel?


    På internet har jag hittat:

    Sen finns det Dennerles scaper 35. Funderar på att kanske bara köpa tanken och fixa egen belysning och filter eftersom jag tycker kitets belysning och filter är fult.


    Optiwhite 25, som jag tycker är ruskigt snygga, men är inte 25L för litet för fisk? Någon med erfarenhet av dessa? Sen får man köpa till lock och allt annat.



    Det är dessa alternativ som jag har hittat hittills. Kom gärna med andra förslag och vad ni tycker och tänker. Är evigt tacksam för alla tips som kan ges till ett entusiastiskt återfall!

    mvh Ludvig
    35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Skulle föreslå Scapers Tank men med full utrustning även om det blir mer pengar. Grejerna som följer med funkar så bra ihop. Kringutrustning måste ju skaffas ändå.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Hade absolut satsat lite mer pengar och köpt ett dennerleset. Kalaskvalitet. Och så hade jag försökt få plats med 55l mest för att du då har bättre möjlighet att variera dig med tiden.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Dessa var jag och tittade på i butiken, och jag måste säga att de såg väldigt bra ut!

        Godhems Zoologiska i Majorna, Göteborg. Vi sysslar med Aquascaping och räkor. Vi lagerför produkter såsom ADA, Do!aqua, shirakura, mironekuton, Tropica, Oliver Knott, Aqualighter, Flexi-mini, co2 kit. Men också hund och kattfoder såsom Orijen, Acana, sundhundmat mm.

        Kommentar

        • terasque
          • April 2015
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Dessa var jag och tittade på i butiken, och jag måste säga att de såg väldigt bra ut!

          http://godhemszoo.se/index.php?route...ry&path=59_138
          Absoult, de finaste karen jag någonsin sett, men priset är därefter och jag vet inte om jag vill lägga 4k på ett nanokar
          35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Optiwhite är nog en hel del billigare, men jag har ju hört att folk varit lite missnöjda också...

            Fråga Mathias Nilsson hur han upplever sina Optiwhite-burkar! Jag har varit hemma hos honom och sett hans nuvarande växtakvarium, och jag kan säga att jag hade varit fullständigt nöjd och belåten med det karet!
            Senast redigerad av Mr Woods; 23 April 2015, 12:50.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Optiwhite är nog en hel del billigare, men jag har ju hört att folk varit lite missnöjda också...

              Fråga Mathias Nilsson hur han upplever sina Optiwhite-burkar! Jag har varit hemma hos honom och sett hans nuvarande växtakvarium, och jag kan säga att jag hade varit fullständigt nöjd och belåten med det karet!
              Mina småkar är handplockade och det stora är specialbyggt åt mig. De små akvarierna är byggda i Polen och det stora i Göteborg. Det blir viss prisskillnad kan jag säga. Mitt stora är även diamantslipat vilket inte ow-burkarna från Imazo är. Just Ow-serien från Imazo kommer att bli mer spännande snart
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • terasque
                • April 2015
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Mina småkar är handplockade och det stora är specialbyggt åt mig. De små akvarierna är byggda i Polen och det stora i Göteborg. Det blir viss prisskillnad kan jag säga. Mitt stora är även diamantslipat vilket inte ow-burkarna från Imazo är. Just Ow-serien från Imazo kommer att bli mer spännande snart
                Skönt att de funkar! Jag snackade med affären som säljer OW-kar och han rekommenderade inte OW. När en butik som säljer en produkt starkt avråder mig från att köpa den så ringer mina varningsklockor

                Jag kommer nog välja Dennerles paket nu när jag såg hur belysningen och filtret såg ut, de jag såg förut var några andra som var påhängda. Får väl helt enkelt hoppas på att karet är helt när det kommer fram!
                35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av terasque
                  Skönt att de funkar! Jag snackade med affären som säljer OW-kar och han rekommenderade inte OW. När en butik som säljer en produkt starkt avråder mig från att köpa den så ringer mina varningsklockor

                  Jag kommer nog välja Dennerles paket nu när jag såg hur belysningen och filtret såg ut, de jag såg förut var några andra som var påhängda. Får väl helt enkelt hoppas på att karet är helt när det kommer fram!
                  Mina är felfria men de visste redan innan vem som skulle ha dem vilket kanske genererade bättre akvarier. Jag har sett exemplar som ser ut som skit och det är jättesynd. Det blir en helt annan grej med optiwhite. Jag hade till en början tänkt att få småburkarna specialtillverkade också men två centimeter akvarium skulle i slutändan kosta mig 2000:- till.

                  Med den utrustningen jag har till mina så har ju inte dennerlepaketet ens en liten chans men det beror ju på att jag handplockat allt så att det blir exakt som jag vill ha det.

                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  Arbetssätt...