Behövs allt det här...och varför?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Behövs allt det här...och varför?!?

    Inköpslistan blev låååång!

    Läser i böcker, artiklar och trådar här på zoopet och har skrivit upp alla grejer som behövs på en lista, vartefter jag förkovrat mig.

    ...den blev lite knäckande lång...

    Tänkte ha Caridina räkor Blue Pearl och körsbärsräkor, snäckor och ett par eller en grupp B. fjärilsciklider och kanske ett stim pingvintetror eller liknande.
    ...men den planen revideras konstant vartefter jag läser på mer...



    Behövs allt det här?

    Detta har jag nu:
    • En önskan om ett räk-, fisk och växtakvarium med några sniglar, där alla mår bra!
    • Mammas vackra gamla 160 liters akvarium (som det senast bott en råtta i, men som nu ska bli superrent och fint tack vare era fina tips! Tackar, tackar!).
    • Doppvärmare och en pump (FLUVAL2plus) som varit hos guppys med någon sjukdom som krökte deras ryggar. Går dessa att använda, rengöras eller måste de slängas?
    • En tjock sliten och nedtryckt (i kanterna där akvariet stått) frigolitplatta. Kan denna användas igen?


    Detta har jag beställt:
    • Akvariemöbel (Min expedithylla som jag tänkt ställa akvariet på går tydligen inte. Har beställt en riktig akvariemöbel...svindyrt...men hyfsat snygg.)
    • Vattenberedningsmedel. (Happy Life Happy Cont.)
    • Bakteriekultur. (Happy Life...vet inte ens vad det är...men hoppas det är sådan där bakteriekultur?)
    • Extra akvarium (25liter) som karantän/yngel/medicineringskar med enklare pump och belysning.
    • Termometrar till båda akvarierna.
    • En liten doppvärmare. (Till karantäns/yngelakvariet.)
    • Håv, på 8cm. (Har beställt en infraröd som fiskarna tydligen inte ska kunna se så bra.)
    • Multitest med 50 stickor.
    • Hävert. (Har köpt en enkel variant.)
    • Slangrengörare.



    Kvar på inköpslistan är då:
    • Frigolit att ha under huvudakvariet...om den gamla inte funkar. (...och under stenen i akvariet enligt någon?)
    • Frigolit till lilla akvariet.
    • Växtsubstrat, sand för ciklider (-tänkte köpa blästersand på Jula som jag sett andra gjort här på zoopet), sten, rötter, växter (de på perworld verkar bra...så man slipper få in sjukdommar eller parasiter via växterna...stämmer det?)
    • Extra filtermaterial, extra doppvärmare. (Ifall något går söner/behöver bytas akut.)

    • Täckglas. (Det ena är i två bitar...vet inte hur man får tag på nytt.) Kan man använda trasigt täckglas?
    • Ytterfilter (Svindyrt, tar massor av plats och känns osäkert...men det ska tydligen vara det bästa för invånarna i akvariet, så, ja, jag vill att de ska må riktigt bra!)
    • Luftpump. (Varför?)
    • Syresten eller liknande.
    • Nya rör till belysningen av bra kvalité.
    • Batteridriven lugtpump och batterier. (Vid strömavbrott?)
    • Luftslang.
    • Extra lager, kolvar och o-ringar till filtren. (Vet inte ens vad det är!)
    • Aktivt kol.
    • Membran och filterkuddar till luftpumpar.
    • Säkringar. (Till vad???)
    • Kopplingsdosa till belysningen. (Vad är det och varför...suck.)
    • En extra lös termometer som flyter.
    • Extra sugproppar.
    • Hinkar. (Till enbart akvarieskötsel.)
    • Borste, ren trasa, (enbart för akvariebruk).
    • Algskrapa.
    • Pipett (att ta upp överbliven mat eller räkor med).
    • Flera håvar, helst kokbara. Hur vet man om de kan kokas?
    • Nätskydd till inblåset på filtret, (som hindrar räkynglen att dras in.)
    • Fördelare (som gör att utblåset mildras).
    • Akvariedagbok där all data bokförs.
    • Uppslagsbok eller liknande om akvarier.
    • Sedan naturligtvis kvalitétsfoder och så själva räkorna och fiskarna. :-) Phu!



    Stämmer denna lista?
    ...och vad ska jag köpa av all den uppsjö av saker som finns av varje sort???


    Vore mycket tacksam för svar!

    För en vanlig njuby är det MYCKET nya saker att lära sig om!!!


    Med en smula avmattad entusiasm
    /Nybörjaren
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Ta det lugnt nu och handla inte i onödan!
    Till en början behöver du:

    • Ett akvarium med lämplig möbel, belysning och filterlösning.
    • Doppvärmare
    • Termometer
    • Sand eller grus att ha på botten.
    • Stenar och/eller rötter/grenar att inreda med.
    • Växter
    • Vatten
    • Några små fiskar som får pinka in akvariet under en månad innan du släpper i fler.
    • Eventuellt ett nitrittest
    • Slang
    • Ett bra basfoder


    Är det något annat du behöver så kan du handla det under resans gång!

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #3
      Ojoj... Nä.. allt det där skulle jag inte köra med. Själv kör jag bara akvarium utan värmare. Många räkor vill ha det lite svalare så värmare är inte helt nödvändigt. Alla reservdelar hade jag skippat. Inner eller ytterfilter är en smaksak. Kör inner i mina 200 liters. Hinkar trasor o slamsug är ju bra. Luftpump/ streamer bör inte behövas. Och för tester är dropptester det bästa. Men inte helt nödvändigt...
      Mr Woods lista var bra. Karantänakvarium är ju bra men tror de flesta " nybörjare" inte har det.
      Gällande frigoliten hade jag bytt. Finns små svarta mattor som funkar eller klipp sönder liggunderlag..

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Wow!!!

        Vilken skillnad detta blev!
        Ett ton..eller iaf många rent fysiska kilo akvarieprylar ramlade av mina axlar! ...för att inte tala om vilken ekonomisk lättnad det blev!
        ...tror tom jag har ett gammalt liggunderlag i garderoben!

        Tack! Tack! Tack!

        Kommentar

        • Sara1982
          • March 2005
          • 315

          #5
          Jag och min sambo köpte Ikeas köksskåp och har som akvariebänk 😊 och som de andra sagt, börja med det nödvändigaste och komplettera efter hand. Jag kompletterar fortfarande efter mer än ett halvår sen start

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Ska se om det går att avstyra beställningen jag gjort!

            Hittade en fin skiva på ikea som skulle kunna förstärka expedithyllan tillsammans med några extra stödben!

            Helt plötsligt kostar det inte mkt och dessutom lättare att möblera i min lilla etta!

            Tack för tipset!!!
            ...så värdefullt att få hjälp att tänka utanför boxen!

            Kommentar

            Arbetssätt...