Råttskit i akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Råttskit i akvariet!

    Hej!

    Har fått hem ett ordentligt begagnat akvarium på 160 l. Senaste inneboende var en råtta och förra ägaren har inte städat. Innan dess har sjuka fiskar (guppys med något virus som krökte deras ryggar) bott i akvariet och innan dess många andra gnagare, fiskar och dammråttor.

    Hur gör jag rent inför mina räkor och fiskars inflytt?

    Det är MYCKET skitigt! Troligen finns det rester av rengörningsmedel sedan tidigare, råttbajset är ingrott och det finns dessutom massor av tejp och tejpklister från vanlig och från brun tejp på alla aluminiumlister och på utsidan av glaset. Som strössel på moset har gamla alger fått bo kvar i alla skrevor och hörn...

    Snälla hjälp!

    Hur gör jag???

    Fick dessutom med det relativt obegagnade innerfiltert förra ägaren hade till sina sjuka guppys...som också fick medicin. Kan jag använda det/göra rent det...eller är det bara att kasta? Har köpt Happy Life som tydligen ska ta bort medicinrester?

    Tacksam för svar!

    /Nybörjaren
    Senast redigerad av LightDisciple; 16 April 2015, 21:50. Anledning: Behöver hjälp.
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Spruta på ren ättika och låt stå över natten.
    Skölj rent och skrapa bort alla tejprester med rakblad.
    Upprepa vid behov.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Det låter som ett akvarium det känns lite svårt att sova gott om nätterna med i mina öron. Låter som det är slitet och är silikonet ok efter råttor och andra gnagare som varit i det i olika omgångar? Kanske värt att leta efter annat?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Det låter som ett akvarium det känns lite svårt att sova gott om nätterna. Kanske värt att leta efter annat?
        Exakt, håller med eriahl.
        Jag hade sett mig om efter annat akvarium. Kostar inte mycket på blocket exempelvis.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Jag får tyvärr också hålla med er. Jag hade aldrig haft fisk i ett akvarium som det varit olika djur i.

          Kommentar

          • BrigTSD
            • February 2015
            • 131

            #6
            He he... Det akvariet är inte skitigt, det är en sanitär olägenhet. :-)

            Det går säkert att få rent med vinäger och klorin. Akta så inte Miljöpartiet ser dig bara...

            Frågan är om det är mödan värt? Jag hade nog satsat på något annat (läs renare) personligen. Gnagarna kan dessutom ha skadat silikonfogarna.

            Kommentar

            • LightDisciple
              • April 2015
              • 162

              #7
              Har precis kollat att det håller tätt. Blev förvånad att det gjorde det!

              Akvariet är riktigt fint...under skiten...och det känns lite nostalgiskt att ha mammas gamla akvarium hos mig. Försöker med ättika och rakblad som Bobby skriver!

              Har råttor något smittsamt med sig till fisk och räkor? ...eller är det spår av något annat som man inte får ha kvar i karet från råttan? (Det har varit hamstrar i det för en herrans massa år sedan också.)

              Tänkte mer på guppysarnas sjuka och hur man blir kvitt alla eventuella rester. Tar ättikan bort det?

              ...och filtret/pumpen, är den ok...eller ska den rengöras på något konstfärdigt sätt eller kastas?

              Är verkligen tacksam för era svar!!!

              Kommentar

              • LightDisciple
                • April 2015
                • 162

                #8
                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Jag hade aldrig haft fisk i ett akvarium som det varit olika djur i.
                Varför?
                Går det inte att städa ur?

                (Är kanske självklart för er som kan...men jag har aldrig haft fisk/räkor.)

                Kommentar

                • LightDisciple
                  • April 2015
                  • 162

                  #9
                  Ursprungligen postat av BrigTSD
                  He he... Det akvariet är inte skitigt, det är en sanitär olägenhet. :-)

                  Det går säkert att få rent med vinäger och klorin. Akta så inte Miljöpartiet ser dig bara...

                  Frågan är om det är mödan värt? Jag hade nog satsat på något annat (läs renare) personligen. Gnagarna kan dessutom ha skadat silikonfogarna.
                  Ja! Det är verkligen en sanitär olägenhet!!!
                  ...men det var därför Gud gav människan händer att skrubba med!

                  Silikonet verkar orört och det höll för testuppfyllningen i badrummet. Ett plus iaf!
                  Klorin törs jag inte använda...är ju miljöpartist... ...fisk och räkor lär ju dö av första snudden av vattnet om minsta lilla klorin blir kvar.
                  Vinäger...är det bättre än ättika eller kör man både ock i omgångar?

                  Hade det inte varit för att det är något alldeles särskilt med att ha just detta akvarium (från mamma), så skulle jag tittat efter ett renare!

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    #10
                    Kör klorin! Blir salt när det torkat ett par dagar... Helt ofarligt!

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      • February 2015
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av LightDisciple
                      Ja! Det är verkligen en sanitär olägenhet!!!
                      ...men det var därför Gud gav människan händer att skrubba med!

                      Silikonet verkar orört och det höll för testuppfyllningen i badrummet. Ett plus iaf!
                      Klorin törs jag inte använda...är ju miljöpartist... ...fisk och räkor lär ju dö av första snudden av vattnet om minsta lilla klorin blir kvar.
                      Vinäger...är det bättre än ättika eller kör man både ock i omgångar?

                      Hade det inte varit för att det är något alldeles särskilt med att ha just detta akvarium (från mamma), så skulle jag tittat efter ett renare!

                      Vinäger löser upp beläggningar och avlagringar, klorin desinficerar och gör det kliniskt rent. Vinäger är ättika så det spelar ingen roll vad du väljer. Det ska dock vara vit vinäger och inget annat. Går säkert att använda sprit istället för klorin men risken finns att det torkar ut silikonfogarna. Kaustiksoda skulle jag heller inte använda eftersom det kan etsa glaset.

                      Vad du än väljer så måste du självklart tvätta bort allt rengöringsmedel. Det brukar inte vara några problem så länge man håller sig borta från diskmedel och såpa. De löddrar in i oändligheten och försvinner fan aldrig.

                      Det är möjligt att det räcker med ättika. Klorin har jag bara sett i saltvattenssammanhang och där är det ju lite högre krav. Så ska du inte investera 30 000 spänn på ett revakvarium så kan du ju prova med enbart ättika.
                      Senast redigerad av BrigTSD; 18 April 2015, 06:46.

                      Kommentar

                      • LightDisciple
                        • April 2015
                        • 162

                        #12
                        Tusen tack, Brig TSD och Helene&Andreas!

                        Vilken gåva att få del av er erfarenhet och kunskap!!!
                        Här ska skuras!
                        ...och sköljas ur ordentligt!

                        Varma tack-kramar till er!!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...