Överbefolka 54l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanhedaren
    • April 2015
    • 9

    Överbefolka 54l?

    Skaffade mig ett 54l sötvattensakvarium för ca. 2 månader sedan som nu ockuperas av:

    10 Neontetror
    2 Regnbågsciklider (hane och hona)
    1 Guldancistrus (ja, jag är medveten om att dessa i vuxen ålder är alldeles för stora för ett 54l, kommer förhoppningsvis ha utökat då)

    1 Flytväxt
    5 Höga växter längst bak i tanken
    1 Växt som "ska bli som en buske"
    1 (För) stor trärot (- som när plånboken tillåter kommer bytas ut)

    Känner att jag vill utöka invånarna lite, men kommer inte fram till en lösning ang. vilka

    Måste dock ha i åtanke att eventuellt behöva köpa till 1-2 regnbågsciklid honor om hannen blir för på den ensamma honan (vilket inte märks nu, men detta kan självklart förändras närsom) och skulle gärna ha lite mer städhjälp i tanken i form av någon liiiten matrest/algätare.

    Drömmen vore ju ändå:
    20 Neontetror
    3-4 Regnbågsciklider (1 hane och 2-3 honor)
    1 Guldancistrus
    Någon liten städhjälp

    Fast det skulle väl bli fruktansvärt trångt? Vattenbyte gör jag 25-30% varje vecka och ger mat sparsamt (flingfoder och röda mygglarver just nu och kommer köpa till Artemia inom kort).



    Någon med lite tips om hur jag nu ska lösa detta med invånarna? *suck*
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är alltid svårt att sätta in ytterligare ciklider efter en tid. Alla av en art bör i samtidigt.
    Jag hade kanske så småningom utökat med 5 neontetra ytterligare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Vanhedaren
      • April 2015
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är alltid svårt att sätta in ytterligare ciklider efter en tid. Alla av en art bör i samtidigt.
      Jag hade kanske så småningom utökat med 5 neontetra ytterligare
      Jasså? Ja det hade jag då ingen aning om, tur att du upplyste mig Jag får kika vidare och fundera ut en fungerande lösning!

      Kommentar

      Arbetssätt...