placering av pumpen i väggakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frugan
    • April 2015
    • 1

    placering av pumpen i väggakvarium

    Blir galen hur f#n ska pumpen sitta? Jag har aldrig haft väggakvarium förr, 50 l sätter jag pumpen i den separata delen av akvariet som döljs av ramen, så sitter utelåst på pumpen ca 4 cm under ytan pumpen är då tyst och man ser att vattnet rör på sig dock inte så mkt på ytan.
    Nu har jag satt pumpen så den syns utifrån sett istället eftersom när den sitter bakom ramen så får inte själva "pipen" på pumpen inte plats, på denna pipen sitter även en luftslang som nu sitter på. Nu sitter den precis vid ytan o plaskar o låter..anledningen till allt omjoxande är att alla fiskar igår stod vid ytan o kippade...10 neon tetror har under natten vandrat vidare; (
    Har 5 guppisar som verkar ok och 2 små malar...akvariet är uppstartat för 2 veckor sen, efter konstens alla regler nån som har nå råd o ge?
  • Erison
    • April 2015
    • 19

    #2
    Jag är absolut ingen expert. Men har du provat med en extra luftrum. Med en syre sten på i akvariet. Det ger små bubblor som nästan är ljudlösa. Och det syresättning även vattnet.

    Kommentar

    • Erison
      • April 2015
      • 19

      #3
      Luft pump ska det så klart stå.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om du inte kan vrida på pumpen så att utblåset mer riktas upp mot vattenytan så brukar det i alla fall till de flesta filter finns ett litet rör som man sätter på utblåset och som man kan rikta uppåt om man vill ha bättre syresättning
        Det kan ju också lika gärna vara nitrit i akvariet som syrebrist
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...