Vill ha en fisksort till, men vilken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tröttpåattgoogla
    • April 2015
    • 2

    Vill ha en fisksort till, men vilken?

    Hej alla! Skulle vilja få tips på någon fin fisk som vi kan komplettera vårt nya akvarium med.

    Vi har ett akvarium på 112 L. Vi har gott om gömslen och tre levande växter.

    Idag har vi:

    10 st neontetror (förstaköpet för att se så allt var okej med vattnet )
    1 st miniliten ancistrusmal (vet att de kan bli stora sen)
    1 st eldstjärt (mycket snäll och social med de andra fiskarna, verkar stortrivas och är min favorit)
    2 st svärdbärarhanar, orangea (sambon ville ha, jag vill inte ha dem. En var sjuk redan vid köpet men affären sa den var ok och eftersom den hade fina färger köpte vi ändå, den är nu död)

    Nu är jag inte nöjd med att ha svärdbärarna, som jag ju såklart får behålla i alla fall. Mina frågor är;

    - Är jag elak som bara har två svärdbärarhannar? De blir väl bara 2-3 år och om de kan må bra av att enbart vara två till dess så slipper jag dem sedan (kan inte med att ha ihjäl dem bara för att jag inte vill ha dem). Har googlat och hittar ingen info om hur många man ska ha tillsammans för att de ska må bra.

    - Jag vill gärna ha en fisksort till, men jag har lite krav:
    *fredlig då de fiskar vi har nu verkar trivas tillsammans och ser harmoniska ut
    *skall trivas med att vara max 3 st, tycker verkligen det blir för trångt annars
    *skall inte bli för stora då vi ju har några sorter som kan bli stora och redan där har problem (butiken lovade vi kunde få lämna tillbaks dem då, utan ersättning såklart, men för att slippa avliva dem)
    *färgglad då vi har det här som prydnadsakvarium, men inga spräckliga korsningsfiskar med konstiga färgmixer (som man gör med platy och svärdbärare typ)
    *inga guppysar, mollysar eller svärdbärarkorsningar
    *inget som ynglar av sig i mängder
    *gärna vackra fenor
    *inga helsvarta då risken finns att eldstjärten kan bli aggressiv om de är för lika den - har jag hört iaf.

    Sista frågan; OM det ändå blir yngel, kommer eldstjärten äta upp dem då så vi slipper sådana problem?

    Hoppas någon orkar svara med lite tips mm, vi är nybörjare och kommer bara ha det här så enkelt som möjligt - det kommer inte bli något specialintresse och vi vill inte hålla på med yngel eller annat. Vi vill ha ett akvarium som är fredligt och lugnt med fiskar som mår bra och är vackra att titta på.

    Kanske vi bör skaffa någon röd fisksort som svärdbärarna kan känna sig "hemma" med? Men vad i så fall? (som sagt, inte molly, platy el dyl)

    Tack på förhand
  • Tröttpåattgoogla
    • April 2015
    • 2

    #2
    Jag glömde en sak, det får gärna vara en fisk som lever ganska länge, tycker 2-3 år är lite lite.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Hej och välkommen. Och grattis till att akvarium.

      Svärdbärarna, är det inte bättre att ni blir eniga om att antingen ha svärdbärare eller inte. Dvs antingen köpa fler eller lämna tillbaka.

      Jag hade köpt fler neontetror i första hand.

      Och så hade jag köpt en sydamerikansk liten ciklid som en apistogramma.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      Arbetssätt...