Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svemar
    • February 2015
    • 11

    Nitrit

    Jag har just startat ett akvarium och är orolig att jag ska få för hög nitrithalt. 54L med många växter och pmdd och 5 platys. Finns det andra tecken på att se om det är för mkt nitrit eller måste jag köpa de där svindyra testen i zoobutiken? Om det är för mkt nitrit - hur gör man för att få bort det (förutom vattenbyten)?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • spångberg
    • August 2011
    • 26

    #2
    Allmäntillstånd :-) funkar på fisk och ungar

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av svemar
      Jag har just startat ett akvarium och är orolig att jag ska få för hög nitrithalt. 54L med många växter och pmdd och 5 platys. Finns det andra tecken på att se om det är för mkt nitrit eller måste jag köpa de där svindyra testen i zoobutiken? Om det är för mkt nitrit - hur gör man för att få bort det (förutom vattenbyten)?


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Tecken på nitrit är ofta att fisk ligger vid ytan eller botten och kippar (nitriten gör att fiskkroppen inte kan ta upp syre). Vattenbyte är oftast en riktig dålig åtgärd för nitriten följer inte våran mänskliga logik, därför är det bra att skaffa kunskaper omkring nitrit och det finns en bra artikel här på zoopet Matar du mycket mycket sparsamt så bör du klara ingångkörningen utan några större nitrittoppar! Vid nitrit kan man hälla i ett par msk salt som delvis hindrar skadeverkningen på fisken från nitriten!
      Senast redigerad av åheim; 31 March 2015, 15:41.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • svemar
        • February 2015
        • 11

        #4
        Tack gör tipset! Har läst massor på nätet, men inte hittat nåt entydigt bra tips.. Får leta vidare här på Zoopet


        Skickat från min iPhone med Tapatalk

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Här är tipsen från zoopets artikel:
          1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
          2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
          3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
          4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...