Räkor (fisk?) i Fluval Edge 23, rötter, sand, snäckor, växter, tankar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    Räkor (fisk?) i Fluval Edge 23, rötter, sand, snäckor, växter, tankar?

    Hej ni,

    Jag håller på och startar upp ett Fluval Edge 23l. Min tanke har varit att så småningom ha två kolonier av olika arter av räkor i (t ex orange/gula körsbär med CR), men börjar med en art. Den billigare...

    Inredning
    - många rötter så det blir som en hinderbana där många räkor kan fara runt i olika nivåer
    - mycket grönt (javamossa, vallisneria, algtäcke/mossboll)
    - ett rätt tjockt täcke grus i ena halvan, och tunnare i andra halvan
    Akvariet står på köksbänken, och jag vill bygga så det blir nerförsbacke mot köksbordet till. Inga problem så långt.
    Vattnet lätt surt, runt 6,5 (rötter och lövs nedbrytning borde hålla det konstant surt), och mjukt (kanske borde buffra med något?).

    Nåja, åter till det egentlige ämnet! Två dygn efter uppstart så ser jag att det bildas bubblor i sanden, och börjar inse att det kan komma att bli en läskig bakterie-tillväxt där som riskerar ge skumma bieffekter på hela miljön. Och att jag ska peta runt med en pinne i botten nån gång i vecka kommer inte att vara hållbart, Edge har ju så litet hål och en arm kommer störa invånarna rätt mycket och riskerar även rubba på deras rotberg lite väl brutalt.

    Så, tanken kläcks - snäckor? Sandsnäckor närmare bestämt, som borrar runt sig i sanden och sabbar livsmiljön för elaka bakterier.

    Fråga 1: Är det en bra idé att ta in sandsnäckor i ett räk-nano? Är det kanske till och med en nödvändighet för att räkornas ekosystem ska bli stabilt och bra?

    Fråga 2. När introducerar man egentligen bäst räkor i ett nytt kar? Finns rötter, grönt, till och med några torkade mandellöv som fladdrar runt i draget. Bakteriekulter tillsätts dagligen just nu och lär så göra ett tag - flaskan lär räcka länge. Men kommer nyttobakterierna att börja växa till sig på allvar innan det kommer i nåt levande?

    Och helst inga tips om att kasta i någon firre nu och sen plocka ur den, för firrar finns inte än, det akvariet kommer igång först till sommaren. Det är räkor eller snäckor som gäller.

    Eller möjligen mikrorasbora, jättesmå och tål rumstempererat vatten...
    Men då är jag verkligen osäker på att karet räcker till?
    Och kommer då räkorna vara så kaxiga och underhållande som de kan vara i rena räkakvarier? <-- OBS Fråga 3!
    23l akvarie, med mycket inredningen, ger kanske 15 liter vatten för djuren att vara i. Känns inte optimalt med fiskar då. Men enkelt för uppstart förstås, att hiva i firrar tidigt.

    Japp, klart som korvspad. Ingen beslutsångest här inte.

    Tacksam för all hjälp och alla idéer.
Arbetssätt...