Funderar på att skaffa mig ett akvarium(Igen)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OscarLindvall
    • March 2012
    • 1

    Funderar på att skaffa mig ett akvarium(Igen)

    Titeln på tråden avslöjar att det inte är mitt första, men hoppas jag kan få lite hjälp här ändå.

    Behöver helt enkelt lite råd. Det är så att jag höll på med akvarium ett tag för några år sedan. Avvecklade dock det hela då det tog slut mellan mig och min dåvarande. Blev helt enkelt bekvämast i samband med flytt då jag hade för avsikt att börja plugga.

    Hade väldigt kul med hobbyn i övrigt, blev snabbt "mal-biten"(^^), men inte känt alltför stort sug efter akvarium sedan dess. Det blev i kombination med separationen ifrån mitt ex ett avslutat kapitel.

    För att vara ärlig har jag inte ens givit akvarium en tanke de senaste åren annat än när man råkat passera ett. Tills igår då jag vaknade upp efter en dröm om Amazonas och fiskar. Blev snabbt väldigt sugen på att starta upp något igen. Jag är relativt impulsiv och var på vippen att helt sonika skaffa mig en balja idag men blev inte så.

    Nu till mitt dilemma. Jag har under de akvarielösa åren blivit lite utav en "passiv djurrättsmänniska"(Kan man titulera sig själv så)? äter inte kött eller andra animalier längre, försöker att undvika djurtestade produkter osv i den mån det går, tycker egentligen "husdjur" är speciellt naturligt annat än domesticerade sådana. Akvarium ligger lite för mig i gråzonen, ifall jag ska genomföra detta projekt vill jag helt enkelt vara säker på att jag ger fiskarna en så bra levnadsmiljö som möjligt.

    Vilket för mig till nästa punkt vilka fiskar är egentligen realistiska att ha i ett akvarie på cirka 500 liter är främst intresserad av sydamerikanska, relativt lugna och fredliga fiskar. Skulle gärna vilja försöka mig på att få till lek också, troligen lite för att lindra samvetet då jag(felaktigt eller ofelaktigt vet jag inte) inbillar mig att det är ett tecken på att firrarna trivs.

    Vill inte ha någon fisksoppa utan tänkte väl isåfall försöka köra någonting relativt biotop-inriktat, måste erkänna att mina en gång mediokra akvariekunskaper numera är väldigt rostiga(Kan dock fortfarande rabbla L-malar likt tyska pronomen).

    Iaf alla former av tips/allmän peppning är välkommet. Lär väl försöka mig på någon form av tråd i projektdelen ifall detta blir av också.

    /Med vänlig hälsning Oscar
    Senast redigerad av OscarLindvall; 26 March 2015, 06:22.
Arbetssätt...