Hjälp, mina fiskar dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • louiseh
    • March 2015
    • 37

    Hjälp, mina fiskar dör..

    Hej

    (ursäkta uppsatsen men är desperat)

    Jag skaffade för ca 4 veckor sedan ett akvarium och tyvärr tog det inte många dagar förrän jag började få problem med att mina guppysar dör. Vet om att de genom inavel/"sönderavel" numera kan vara väldigt känsliga fiskar, men önskar verkligen få er hjälp och input vad som kan vara på gång i akvariet och möjliga lösningar så jag slipper fler dödsfall.

    Akvariet har startats upp med följande:
    juwel 120 liters akvarium (bioflow 3.0 filterssystem)
    happy life vattenberedning
    jbl biotopol bakteriekultur
    ektozon
    mycket växtlighet (stora/små svärdväxter, stängselväxter, "gräsväxter", amplexicaulis, reineckii m.m)
    stor mangroverot
    stenar och gömställen

    Vattenvärde har jag testat ungefär varje/varannan dag (jbl 6 in 1 test) och har senaste ca 2 veckorna varit stadigt som följande:
    pH: 7,6
    kH: 6-10°d
    gH: >7°d
    nitrit: 0
    nitrat: 10
    klor: 0

    Efter att akvariet varit igång 2 veckor inhandlades 10 guppys; 6 honor och 4 hanar. Det hela gick bra och de lekte som bara den. Väntade 3 dagar innan de fick mat och då matades de väldigt sparsamt (de hann äta upp allt från ytan på några sekunder innan det sjönk ner). Omkring den 3dje dagen upptäckte jag att en hona hade blivit av med i stort sett hela stjärtfenan, den såg nästan bortslitet nu men tänker nu i efterhand att det nog var fenröta. Hade i en extra kur ektozon då men tyvärr dog den (hittade på botten på morgonen) efter 2 dagar ungefär. Efter ytterligare 3 dagar dog en annan hona helt plötsligt (hittade henne också på botten en morgon) utan synbart fel.

    Andra veckan var mer stabil och i torsdags gjorde jag det första 25-30% vattenbytet. I fredags köpte jag 4 st pansarmalar samt 2 nya guppyhonor, de verkar än så länge må prima och leker runt som bara den.

    I lördags såg jag att en av de gamla guppyhonorna hade en vit svullnad som en kula runt hela kroppen på delen mellan mage och stjärtfena, det såg hårt och "kalkigt" ut på fjällen, den var slö och hängig men höll sig ändå med de andra fiskarna rätt högt upp i akvariet. Separarerade den i ett eget litet kar med extra kur ektozon, på kvällen hade det vita gått över till att blir mer som en svullen rodnad och hon rörde sig inte mycket.

    Igår söndags hade en till av de gamla honorna samma typ av vit svullnad på kroppen, flyttade även henne till det separata karet. Åkte och köpte Waterlife Myxazin på inrådan av närmsta djuraffär som medicin mot diverse hudåkommor. Doserade mycket noggrannt i både stora karet samt det lilla separata. Införde även matstopp och alla fiskar i det stora karet såg friska och krya ut.

    Idag morse låg en guppyhane död på botten. Hanarna har alltid varit väldigt pigga och krya och simmat efter honorna konstant, ingen skillnad igår. Vet inte om det rör om någon bakterie/parasit som inte alltid syns på utsidan? Även den honan som först fick vit/röd svullnad låg död imorse i sitt lilla kar. Eller kanske det beror mer på stress för jag har varit ner i akvariet varje dag och hållt på?

    Snälla, får ni ut något av detta som kan hjälpa mig, iaf ge tips på hur jag ska ta reda på vad det är som händer? Eller är det bara hopplöst med guppys? Bilder på fiskarna med svullnad finns om det hjälper!

    Tack på förhand
    Louise
  • danieljk
    • March 2015
    • 7

    #2
    Hej

    Din situation är identisk med min. Riggade allt enligt konsten alla regler. Fiskar dog av helt okända anledningar och trots massor av vattenmätningar mm Mina dog 1-3 dagar efter vattenbytet. Ekotzon plus Safe Water Bio resp. Clear water conditioner adderas för att hitta en balans. Därtill växer växterna bra. Jag hittade inget fel.

    De fiskar som dog var mina pansarmalar samt en guppy. Pansarmalar är känsliga för klor. Jag tittade mer noggrant på klornivåerna och inser ev min mitt misstag - klorhalten blir för hög via varje vattenbyte.

    Jag bor i centrala delarna av Stockholm.

    Hoppas att det hjälper

    // Daniel

    Kommentar

    • louiseh
      • March 2015
      • 37

      #3
      Tack Daniel
      Jag vet fortfarande inte vad felet var men har inte haft fler dödsfall på 1½ vecka nu iaf, har dessutom fått guppyyngel! Medicinerade som sagt alla fiskar med Myxazin så kanske var det som funkade. Klor har alltid varit 0 enligt mätningarna och är noga med vattenberedning, men testerna kanske inte visar rätt till 100% såklart. Får helt enkelt hoppas att det är stabilt nu!

      /Louise

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det är inte alltid man vet varför en sak händer men när det väl har stabiliserat sig så är det sedan viktigt att låta det gå en rejäl tid (minst 3-4 veckor) innan man börjar fylla på med fler fiskar och då bara med några få fiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • nima.m
          • June 2014
          • 12

          #5
          Måste fråga detta, hur mäter du klor i vatten? Är det genom att mäta GH ?

          Kommentar

          • louiseh
            • March 2015
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av nima.m
            Måste fråga detta, hur mäter du klor i vatten? Är det genom att mäta GH ?
            Använder JBLs vattentest där mätning av klor ((eller "desinfektionsmedel i kranvatten" för att vara specifik) är en egen del: https://www.jbl.de/en/aquatics-fresh...-easytest-6in1

            Kommentar

            • Lcse
              • April 2015
              • 5

              #7
              I min akvariebok stod det att mer klor lämnar vattnet om man häller upp det med duschslangen en meter ovanför hinken (fallhöjd). Vore kul om någon vet om det stämmer.

              Kommentar

              • louiseh
                • March 2015
                • 37

                #8
                Ursprungligen postat av Lcse
                I min akvariebok stod det att mer klor lämnar vattnet om man häller upp det med duschslangen en meter ovanför hinken (fallhöjd). Vore kul om någon vet om det stämmer.
                Ja jag läste om det i en artikel som finns här på zoopet faktiskt: https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=169

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  När jag gör vattenbyten så använder jag en vattenslang, både för att tömma och att fylla på. Med andra ord så kommer kranvattnet direkt till akvariet utan att passera något munstycke eller att första behandlas med aquasafe. Kan det bli problem med klorförgiftning då?

                  Kommentar

                  • Darbagal
                    • February 2015
                    • 11

                    #10
                    Det är korrekt att klor kommer att avges till luften om det tex duschas ner i akvariet via ett munstycke och att klorhalten annars kommer att sjunka över tid eftersom det avges från vattenytan till den omgivande luften. Med de kunskaper jag har i kemi så skulle jag dock inte satsa på att allt kloret är borta efter en meters fallhöjd utan istället rekomendera att antingen använda vattenberedningsmedel som neutraliserar klor alternativt om man har ett litet akvarium låta vattnet stå tex ett dygn innan det används i akvariet.
                    I normalt svenskt vatten är klorhalten relativt låg (jämför smaken med vatten i många andra länder alternativt simbassängen) och jag har svårt att tro att särskilt många fiskar är så känsliga för klor att de dör innan ett tillsatt vattenberedningsmedel hinner ha effekt.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #11
                      Askorbinsyra kan användas som vattenberedningsmedel för att binda klor.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...