Hur många fiskar är för många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KattenKorven
    • March 2015
    • 8

    Hur många fiskar är för många?

    Nervös nybörjarfråga här! Har ett 54-liters med sandbotten, några mangroverötter och rätt bra med växter. För närvarande bor där 4 dvärgpansarmalar och 4 pärlrasboror. Jag vet att båda arterna vill leva i större grupper, men hur många kan jag ha utan att karet blir överbefolkat?
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Tumregel 1 liter per cm vuxen fisk.
    350L Diskus

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är relativt små fiskar du har, så jag ser inget problem att dubbla båda antalen. Sedan beror det mycket på så många faktorer, men har du bra filtrering och inrett på rätt sätt, kan även den siffran justeras...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • KattenKorven
        • March 2015
        • 8

        #4
        Tack för snabba svar! Då ska jag nog våga mig på att investera i fyra till av varje art till veckan så får vi se hur de trivs.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Det blir nog ganska lagom. :-)
          350L Diskus

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Hej,
            I min värld är det knappast problematiskt att ca: 10-15 av varje sort så länge man byter vatten regelbundet och matar vettigt!

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Du kan utan problem utöka båda arterna till 15-20 st vardera.

              Båda arterna är ju väldigt små och skitar knappast ner en massa.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                det där med att räkna ut hur många fiskar som man kan ha i ett kar är synnerligen vanskligt.

                och att räkna 1 cm fick per liter vatten......njauuuu.....

                om man nu tvunget SKA räkna så är det bäst att börja med att reda ut hur mycket vatten man har i ett kar.

                i ett normalt inrett sällskapskar så försvinner 15-25% vatten pga botten, rötter, filter, blommor, grottor, etc.

                låt oss säga 20% som medelvärde.

                det innebär att i ett 54 liters går det inte ner mer än ~43 liter.

                sedan det där med 1 cm / liter vatten.....njauuu...igen... tänk er en guldfisk som är 20 cm......och jämför det med säg 5 st kardinaltetror.....vilken tror ni skitar ner mest ???

                klart det är guldfirren.

                med detta får man fram att OM MAN MÅSTE räkna, så kanske man skall räkna 1 KUBIKCM fisk / liter vatten.

                Ex. Kardinaler,
                längd = ca 4 cm
                höjd = ca 1 cm
                bredd = ca 0,5 cm

                så, 4 x 1 x 0,5 = 2

                I ovanstående kar på 54 liter, med 43 liter effektiv vattenmängd så blir det:

                43 / 2 = 21,5 st i karet.

                Ny tycker jag det är synd och skam att hugga av en firre, så vi avrundar uppåt till 22.


                men detta är väldigt teoretiskt. man kan ha mer om man vet vad man gör till 100%.

                sedan beror det på vilket lynne fisken har.

                säg små tetror som mest står stilla = många

                säg stirriga levandefödare typ glitterlimia = färre


                sedan beror det på husse och matte

                hur ofta "orkar" man byta vatten ?


                ex jag hade för ett par år sedan ett 63 liters med enbart endlersguppy.

                efter ett tag var det lätt 200 st i varierande storlekar.

                var tvungen att byta 50% av vattnet varannan dag, annars så kraschade karet ihop direkt.
                inte på någon månad eller så, nä redan 4.e dagen efter vattenbyte såg jag tendenser på
                vattenkrasch........



                slutsats....allt beror på,,,,,,och ingen sanning är sann,,,,och ditt kar är helt unikt,,,,,finns ingen som har haft ett likadant och kan säga med bestämdhet att vissa saker går och vissa saker går inte.....
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • KattenKorven
                  • March 2015
                  • 8

                  #9
                  Efter många om och men så skaffade jag först ännu fler växter och byggde små pärlrasbora-skogar av Vallisneria och Vattenpest i akvariet för att optimera miljön. Sen köpte jag hem 9 pärlrasboror och 4 malar, så nu har jag totalt 13 pärlrasboror och 8 malar plus en jäkla massa växter för att hålla alla nöjda. Byter ca 20-25% vatten en gång i veckan och matar sparsamt.

                  Håller tummarna för att det här ska funka nu.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det gör det säkert!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Hur många fiskar är för många?

                      Det är aldrig för många fiskar , bara för litet akvarie

                      - Någon smart jävel


                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        #12
                        Låter som ett bra upplägg!

                        Kommentar

                        • KattenKorven
                          • March 2015
                          • 8

                          #13
                          Har idag adderat några käcka guppyhanar till akvariet efter att ha ledsnat på att aldrig se någon fisk i det. Rasbororna har varit totalt panikslaget rädda så fort någon gått in i rummet och de fick med sig alla malarna i paniken också, så jag har haft 20 små fiskar gömda bakom en och samma rot. Lagom kul. Flytväxter hjälpte inte, så jag skaffade guppys som någon sorts "dither fish". Och det funkade! Nu är det fullt ös i akvariet och fiskar på alla nivåer. Guppysarna är otroligt sociala, röjer runt lite överallt och får med sig fegisarna fram utan problem.

                          Kommentar

                          • HeidiH
                            • October 2014
                            • 629

                            #14
                            Ja guppysar är riktigt pigga och roliga!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...