Mina kardinaltetror åker in i innerfiltret!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ladybug
    • March 2015
    • 1

    Mina kardinaltetror åker in i innerfiltret!!!

    Jag och min mamma har precis skaffat ett akvarium, det är första gången för mig och andra för henne, men det var väldigt många år sedan hon hade akvarium så hon kan inte jättemycket. Igår köpte vi fem kardinaltetror. Jag har läst runt lite och insett att de inte är helt optimala att börja med, men nu har vi redan köpt dem så vi får väl se hur det går. Än så länge verkar de må bara fint, och de simmar omkring och verkar nyfikna, och har väldigt fin färg.
    Imorse upptäckte mamma att två av fiskarna var borta och efter ett tag upptäckte jag att de hade fastnat inne i filtret. Vi tömde det genast och en av dem simmade ut och verkade väldigt omtumlad, hade tappat färgen och simmade nära ytan, men nu verkar den må bra bättre, den har återgått till att simma med sina kompisar och färgen är tillbaka. Den femte syns dock inte till. Jag såg den helt stilla i filtret, men sedan försvann den, jag antar att den ligger död någonstans.

    Nu till min fråga. Hur ska man förhindra att de åker in i filtret igen??? Vi har satt en nylonstrumpa över, men den är väldigt finmaskig så jag har klippt ett hål där vattnet åker ut igen. Jag har ingen aning om de tog sig en genom det hålet eller på något annat vis, det blåser ju ändå ut ganska mycket vatten där, har svårt att tänka mig att de skulle kunna ta sig in där. Insuget, är det längre ner på filtret, där det är typ ränder? (Förlåt för dålig beskrivning.)
    Vi har ett 96 liters Eheim akvarium, där filter, doppvärmare osv följde med.
    Det jag har sett som svar är som sagt att trä en nylonstrumpa över, men att det lätt blir smutsigt snabbt och att det kan stoppa upp flödet. Jag läste även att man kan stoppa en filtermatta innanför insuget, förhindrar det dem från att åka in där? De är ganska små än så länge, omkring 2 centimeter. Finns det någon bättre lösning än en nylonstrumpa? Jag läste att det ska finnas filter där de inte ska kunna åka in, hur dyra är dessa?

    Sedan har jag en snabb fråga om matning och delvattenbyten. Hon på djurmagazinet sade att vi skulle mata de varannan dag men överallt på internet ser jag att folk matar de flera gånger per dag, hur ska man tänka där? Sedan undrar jag om man ska vänta lite med att mata dem, nu när en av dem haft en sån traumatisk upplevelse, eller om det är okej att mata dem idag (vi matade dem inte igår). Vi har flingor och sådana små kulor, något som börjar på g (kommer inte ihåg aahh). Vi tänkte även köpa något frysfoder, det är väl bara att ge dem lite varierad mat då och då, ingen slags cykel eller något som man måste följa? Sedan delvattensbyten. Är det 20-30% byten varje vecka som är bäst, ska man göra detta hela tiden eller kan man göra det mer sällan efter några veckor?

    Förlåt för extremt långt och krångligt inlägg, jag är fortfarande väldigt okunnig om akvarier.
    Tack så mycket för hjälpen!!
    Senast redigerad av ladybug; 19 March 2015, 11:50.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är väl de alternativ som du nämner som gäller för att fiskarna skall dras in. Dock vill jag nog påstå att om filtret är anpassat till akvariestorleken (vad är det för filter du har) och fiskarna är i god vigör så dras de inte in i filtret.

    Tycker att du fick ett bra råd du fick om att mata försiktigt i början.
    Vad gäller vattenbyten är det en fördel om man byter ungefär lika mycket varje gång och med jämna mellanrum
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det är väl de alternativ som du nämner som gäller för att fiskarna skall dras in. Dock vill jag nog påstå att om filtret är anpassat till akvariestorleken (vad är det för filter du har) och fiskarna är i god vigör så dras de inte in i filtret.
      Jodå, är det ett eheim pickup filter så är det av egen erfarenhet nästan oundvikligt om man har väldigt liten fisk
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...