Blåa maskar i substraktet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p1234
    • January 2015
    • 8

    Blåa maskar i substraktet

    Har för några dagar sedan märkt att en mask rörde sig mellan subtratet och glaset. Efter att ha gjort ett par makrofoton på masken försökte jag identifiera den genom att söka på nätet. Har dock inte hittat någon information angående den. De jag har i mitt akvarium är blåa och deras storlek varierar, är allt från väldigt liten till 5mm. Dock verkar de alltid vara lika tunna.

    Är det någon här som vet vad det kan vara?

    Har laddat upp bilder och videos av masken här: länk.

    Edit: stavfel
    Senast redigerad av p1234; 09 March 2015, 23:45.
  • p1234
    • January 2015
    • 8

    #2
    Glömde nämna att subtratet är fluval stratum. Har lagt till en bild på hur stora kornen är relativt en enkrona.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Vet ej vad det är men jag skulle inte bry mig utan bara nyfiket titta på dem ibland!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Nån slags nematod kanske? Rör sig lite som planarier (om det nu är sådana som finns i mitt räkkkar), men de jag sett har ett mer triangelformat huvud. Skulle också bara nyfiket titta på dem
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • p1234
          • January 2015
          • 8

          #5
          Jo, de är rätt så roliga att titta på. Är intresserad av makrofotografering, och i och med att de inte rör sig mycket i djupled så är de perfekta att fotografera med min makroutrustning

          Dock är det lite irriterande att man inte vet exakt vad som finns i akvariet. En av mina guppihanar beter sig lite lustigt, han simmar ofta upp och ner längst glassrutan i hög hastighet. Detta har han dock gjort så långt som jag kan komma ihåg, utgick från att han fann det roande.

          Blir lite orolig nu ifall det kan vara en parasit som får honom att klia sig. Ibland får han sällskap av en hona som följer med honom upp och ner vid fönsterrutan. Har tidigare sätt en hona som såg sjuk ut (låg på substratet utan att röra sig mycket). Sist jag såg dock så verkade alla honor simma runt normalt, så jag vet inte om det var något tillfälligt.

          Kommentar

          Arbetssätt...