Vilka fiskar passar ihop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sohs
    • March 2015
    • 4

    Vilka fiskar passar ihop

    Jag skaffade ett nytt akvarium efter flera, flera år men märker att jag är väldigt ringrostig när det gäller vilka firrar som passar ihop.
    Storleken på akvariet gör mig också osäker på vilka som blir bäst, det är på 28 liter, jag är van med 60 liter eller större. Varför det blev ett så litet är för att jag inte bor så stort och har ingen plats för ett större.

    I djuraffären sa hen som hjälpte mig att DET ENDA jag kan ha i ett så litet akvarium är fyra stycken nanofiskar (!). Jag blev skeptisk men köpte fyra små, tråkiga, pyttepyttesmå firrar. De är inte ens en centimeter långa. Hen sa också andra saker som gjorde mig lite skeptiskt till hur mycket de egentligen vet om firrarna, känner att det bästa är att fråga er som lever och ser era fiskar dagligen.
    Nu vill jag börja om från början, och jag har googlat i flera veckor och försökt hitta någon enkel lista på fiskar som trivs tillsammans i ett mindre akvarium. Men går på nit. Jag må bli kallad lat, men att sitta och läsa om varenda fisk som finns och sen sitta och pussla ihop de som passar ihop, för att sen ta bort de som vill ha stora akvarium är inte särskilt lockande alls.

    Så jag tänkte att ni mer inbitna fiskälskare kanske kan hjälpa mig nu när jag börjar om. Vilka arter passar ihop och skulle trivas i ett 28 liters akvarium?
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #2
    i sökguiden här på zoopet kan du enkelt välja att lista alla fiskar som passar i en viss storlek. Det är mitt förslag.
    /Lars

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tycker att affären gav dig ett bra råd. I ett så litet akvarium passar få fiskar (se Live2Rides inlägg) och man skall helst inte hålla mer än en art.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kör det annars som ett klassiskt nano, med räkor, och kanske nå'n liten rasbora, som t.ex Boraras merah, brigittae, eller maculatus.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          #5
          Håller med Kjell och shepard. Nano fisk är det enda i fiskväg du bör ha där i. Sen kryddar du det med ett gäng fina räkor :-).
          /Lars

          Kommentar

          • Dopply
            • December 2012
            • 485

            #6
            Investera i lite fina räkor och sedan kanske några enstaka små fiskar, begränsa dig i antalet fiskar annars kan det bli jobbigt att hålla koll på vattenvärden.. Fixa lite mossa i karet så blir det mycket trivsamt att titta på.

            Kommentar

            • sohs
              • March 2015
              • 4

              #7
              Tack alla för så bra svar! Känner lite att små akvarium var kanske att ta mig vatten över huvudet, men ska fortsätta kämpa, måste lära mig någon gång, tycker jag:P Uppskattas att kunna bolla med andra, folk som inte tjänar på om jag köper fiskar eller ej.
              Räkor ger jag upp, djuraffärerna här i Umeå har bara en sort (röd/vit randiga, som jag köpte två av i början), och tyckte inte att deras akvarium gav fiskarna bästa miljö, döda fiskar flöt omkring plus att karen var proppfulla.
              Kör på fina växter etc, köpte en allätare igår dock, för att få bukt med tofsalger som börjat komma. Verkar gå superbra med nanofirrarna.

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                #8
                Jag planerar att tråckla in 575 liter på 26 kvm. Du har fått bra tips!

                Kommentar

                Arbetssätt...