Fiskbajs i massor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kuttykutty
    • February 2015
    • 2

    Fiskbajs i massor

    hej!

    Vi har relativt nyligen skaffat ett akvarium på 100 liter som vi successivt befolkat med mer fisk. Vi har 4 små barber, 4 mollysar, 10 tetror, 2 malar och (numera) 1 fjärilsciklid.

    Ger dem mat oftast två ggr per dag men då någon nypa, de brukar äta upp all mat inom fem minuter.

    Nu till mitt problem. Det blir massor -massor! - av fiskbajs på bottnen på akvariet. Självklart går detta inte att undvika till 100% men att det skulle vara så här mycket! På sina ställen på bottnen är det så mkt att det täcker sanden.

    Jag har kört med slamsugare men tycker ärligt talat att jag får upp mer sand än annat och det gör långt ifrån att det blir rent. Kan inte köra hur mkt som helst heller för vill inte stressa fiskarna med ständiga vattenbyten.

    Så vad gör man? Ska det verkligen vara såhär? Gör vi något fel? Borde man skaffa, jag vet inte, en eller ett par såna där äckliga sniglar som håller lite rent?
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    #2
    Hej, jag tycker det låter som du har ett för dålig filter, prova köp ett lite större så tror jag det kommer bli bättre.


    QUOTE=Kuttykutty;1729250]hej!

    Vi har relativt nyligen skaffat ett akvarium på 100 liter som vi successivt befolkat med mer fisk. Vi har 4 små barber, 4 mollysar, 10 tetror, 2 malar och (numera) 1 fjärilsciklid.

    Ger dem mat oftast två ggr per dag men då någon nypa, de brukar äta upp all mat inom fem minuter.

    Nu till mitt problem. Det blir massor -massor! - av fiskbajs på bottnen på akvariet. Självklart går detta inte att undvika till 100% men att det skulle vara så här mycket! På sina ställen på bottnen är det så mkt att det täcker sanden.

    Jag har kört med slamsugare men tycker ärligt talat att jag får upp mer sand än annat och det gör långt ifrån att det blir rent. Kan inte köra hur mkt som helst heller för vill inte stressa fiskarna med ständiga vattenbyten.

    Så vad gör man? Ska det verkligen vara såhär? Gör vi något fel? Borde man skaffa, jag vet inte, en eller ett par såna där äckliga sniglar som håller lite rent?[/QUOTE]

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Vad är det för malar? En del lite större malar gör inget annat än att producera avfall
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Håller med om filter, det kan också vara så att cirkulationen inte räcker för att föra skiten till filtret.
        Men jag tycker även det låter som ni matar lite mycket testa att mata så fiskarna äter upp på cirka 1 minut i stället.

        Kommentar

        • skur
          • December 2013
          • 29

          #5
          Större filter och mindre mat kommer garanterat minska problemen.

          Min ganska korta erfarenhet säger mig dock att det tar ett tag innan botten kommer i balans och hjälper till att bryta ner bajset. I de kar jag startat har det också samlats en del skit på botten i början för att sedan minska med tiden.

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Min erfarenhet säger att ett större filter i detta läget inte hjälper, du har inte fått i gång nitrifikationen riktigt som bryter ner det ännu, filtret "suger" inte upp den fasta skiten (däremot den osynliga skiten i vattnet) om du inte har riktigt hårt fräs i akvariet och alla fiskar trivs inte med det. Var beredd på en nitrit topp när allt kommer i gång, det kan vara bra att ha detta i åtanke och kanske göra små vattenbyten var annan, inkörningen tar visserligen lite längre tid så men du skyddar fiskarna,

            Föresten, vad är relativt nyligen och hur länge har vattnet gått i akvariet (med matning) ?

            Kolla gärna att pH inte är under 7 för då blir det trögare för bakterierna att göra sitt jobb (kan korrigeras med bikarbonat), men de flesta vattenverk har rätt bra vatten.

            Kommentar

            • Gunnarsson
              • August 2016
              • 12

              #7
              Ett tips från mig
              Förutsatt att man inte har massa gräs på sin sandbotten, kom jag på ett sätt att städa utan slamsug.
              Använder en pinne med en vikt tejp bit i ändan likt en Spade. Och en Sil. Virvlar försiktigt bajset mot framrutan så det lägger sig där.
              Sen håller jag silen på höger sida av framrutan och virvlar i sin tur skitet lite lätt i silens riktning. och fångar upp de . Spolar av silen och upprepar tills man är nöjd och det ser rent ut.
              1. Fördel inget vatten tappas ut och man behöver inte låta det ligga tills nästa vattenbyte. 2. Sanden behövs inte planas ut efteråt. 3. inte ett sandkorn försvinner.
              Funkar riktigt bra för mig så använder ej slamsug . med lite träning så blir de nice
              Senast redigerad av Gunnarsson; 24 September 2016, 12:46.

              Kommentar

              Arbetssätt...