En gurami som jagar den andra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blarrkan
    • February 2015
    • 1

    En gurami som jagar den andra

    Hej,
    för cirka två veckor sedan köpte vi två guldgurami. Enligt affären en hane och en hona. Honan är lite större än hanen.

    Dom senaste dagarna har den stora (honan) börjat "jaga" den mindre (hanen). Är det normalt beteende eller kan det vara så att vi fått två hanar? Tips mottages gärna smile emoticon
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Har ryggfenan en spets eller är den rund där den slutar? Spetsig = hane, rund = hona.

    Nu är det fler här som har koll på dem, jag har sådär. Hade en hona och en hane och det första hanen gjorde var att jaga och stressa honan så hon dog. Nu lever han ensam och lurar mest bakom växterna, lite osäker på vad jag skall göra med honom. Han kommer främst fram vid matning och är lite nervös av sig. Tveksam till om han har det så bra faktiskt.

    Vad jag sett så rekommenderar många att man skall ha 5+ och inte i par.

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Min erfarenhet är att hane jagar hane och hona. Däremot inte att hona jagar hane. Inte haft så många guramis dock.
      /Lars

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Sen brukar väl en vuxen guramihane vara markant större än en hona...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          När det gäller Trichogaster trichopterus (bl.a guld/blå/marmor) så är det väl inte så stor skillnad i storlek mellan könen, även om hanarna brukar vara något större, och slankare. Var ett tag se'n jag hade den arten, brukar inte vara mitt förstahandsval när det gäller gurami, eftersom de kan vara lite stökiga och sura sinsemellan. Om honan är större och mer välmatad än hanen, så kan hon kanske vara på honom en del, som det verkar kunna bli hos en del ciklider om hanen enligt honan är för liten och klen.

          Men guramis är inte parbildande, därav att hanen inte alltid vill veta av honan utanför lektiden, då hon är en konkurrent om utrymme och mat.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...