Nybörjare som vill göra läxan, kom igen proffsen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodhopp
    • February 2015
    • 13

    Nybörjare som vill göra läxan, kom igen proffsen!

    Hej! Har inte haft akvarium sen barndomen och minns då att vi hade albinogrodor som åt upp alla fiskar och rymde, sedan akvarium där fiskarter nog blandades lite väl friskt och hade det lite trångt, fick mat för ofta, slöjsjärtar som dog mm... Lyssnade för mycket på zoohandeln, det gör jag inte om. MEN minns också hur kul det var att läsa på, sköta om akvariet, en ancistrusmal som vi hade länge och som tom fick en gravsten i en en glänta efter lång och trogen tjänst... Och hur vackert och rogivande det var att sitta och titta på den lilla undervattensvärlden. Nu har jag pluggat på igen men vill kolla om jag gjort läxan samt be om råd.

    1. Själva akvariet. Trodde litet var lättare men får se här att större är lättare för balansen i burken och gärna för mig, fiskarna verkar ju ha roligare då med. 100 l tänker jag minst få tag i, nytt eller beg. Tittade först på nanoakvarium pga deras snygga design (typ fluval edge) men filurar på hur man kan få till ett estetiskt tilltalande akvarium utan att köpa ett sånt litet pluttigt. Smarta lösningar på hur man döljer pump o ev doppvärmare mottages tacksamt. Kan man köpa de glödlampor som krävs för akvarium någonstans och sedan montera i valfri armatur (alltså en snygg lampa) eller är det lysrör som gäller, punkt slut? Ja jag är en designnörd men fiskarna kommer först!

    2. Arter. Vill hemst gärna ha klogroda igen men dvärgarten så de kan finnas ihop med firrarna. Hur försäkrar man sig om att det är den lilla varianten förutom att undvika albinosorten som alltid blir stor? Finns dessa i zoohandel (bor i Kalmar)? Lock på burken gäller förstås då och så skulle man visst se till att de fick mat bland hungriga fiskar, tips på det? Sen måste jag förstås ha en anicstrus igen och tänkte mig även pansarmalar i ett Stim på sex st. Får de plats i 100 l, slåss de med varandra? Gott om gömställen ska de få iaf. Sen stimfisk typ neontetra men öppen för förslag. Själva "blickfånget" står det dock still med, är svårast tycker jag! Guldfiskar o slöjisar har jag dålig erfarenhet av, de bajsar jättemycket, är känsliga om man får en sönderavlad stackare och blir sjuka lätt tycker jag (fel skötsel förstås men ändå). Vanligaste förslagen här verkar vara ciklider, gurami (som dock verkar lite ilskna), molly, kampfisk (också lite revirkänsliga förstår jag).... Tips? Vad tycker ni? Vore ju hemsk kul om de var hyfsat lättskötta, gick ihop med övriga invånare och var lite färgglada..... En sort eller fler, hur många? De ska ha gott om plats och helst inte växa ur akvariet. Jag kan inte göra av med djur så annars kan det sluta med att jag skaffar jättetank haha. Snäckor är. Kanske svåra att sköta? Krabba? Räkor tycker jag ser lite läskiga ut....

    3. Pump, bottenmaterial och växter. Ljus sand verkar bäst för grodor och malar, inget vasst. Tänker mig runda stenar i kanterna för dekoration. Gömställen för malarna. Växter behöver jag hjälp med. Någon flytväxt till grodorna? Vill gärna ha mycket, lättskött och naturlig miljö. Hur förankrar man bäst växter i botten? Tips på bra pump mottages tacksamt. Ska inte vara för strömt för grodor har jag hört?

    4. Bakteriekultur och mätningar. Kommer troligen köpa allt inkl sand nytt. Hur göra för att få igång det rätt? Vilka fiskar ska i först och när ploppar man i fler? Ska makarna i sist så det finns lite alger att äta upp? Nitrit/nitrat, PH etc, hjälp. Blir lite virrig av alla tips här för ni är redan så duktiga.

    Japp detta blev långt, hopas ni orkar med mig och kan ge mig tips! Bor som sagt i Kalmar utan vidare andrahandsmarknad för firrar o akvarium så gärna tips på handel eller privata säljare. Tack på förhand!
  • Grodhopp
    • February 2015
    • 13

    #2
    Malar och inte makar ska det stå i punkt fyra förstås, inge bra att skriva på paddan haha

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Grodhopp
      1. Själva akvariet. Trodde litet var lättare men får se här att större är lättare för balansen i burken och gärna för mig, fiskarna verkar ju ha roligare då med. 100 l tänker jag minst få tag i, nytt eller beg. Tittade först på nanoakvarium pga deras snygga design (typ fluval edge) men filurar på hur man kan få till ett estetiskt tilltalande akvarium utan att köpa ett sånt litet pluttigt. Smarta lösningar på hur man döljer pump o ev doppvärmare mottages tacksamt. Kan man köpa de glödlampor som krävs för akvarium någonstans och sedan montera i valfri armatur (alltså en snygg lampa) eller är det lysrör som gäller, punkt slut? Ja jag är en designnörd men fiskarna kommer först!
      Idag finns det ju mängder med olika typer av akvarier - helt annorlunda mot förr då det i stort sett bara fanns aluminiumakvarier med silverfärgad ram. Leta runt på olika grossisters imazo, akvarieteknik, gibbon, dogman etc. hemsidor och kolla på deras sortiment. Det är oftast billigast att köpa ett paket med belysning än vad det är att köpa delarna separat.
      Hur man gömmer filter etc beror ju lite vilken akvariemodell man köper och vilket filter man har. Man kan ju använda rötter, växter och stenar - enklast är kanske att använda akvariebakgrunder typ Back to nature

      2. Arter. Vill hemst gärna ha klogroda igen men dvärgarten så de kan finnas ihop med firrarna. Hur försäkrar man sig om att det är den lilla varianten förutom att undvika albinosorten som alltid blir stor? Finns dessa i zoohandel (bor i Kalmar)? Lock på burken gäller förstås då och så skulle man visst se till att de fick mat bland hungriga fiskar, tips på det? Sen måste jag förstås ha en anicstrus igen och tänkte mig även pansarmalar i ett Stim på sex st. Får de plats i 100 l, slåss de med varandra? Gott om gömställen ska de få iaf. Sen stimfisk typ neontetra men öppen för förslag. Själva "blickfånget" står det dock still med, är svårast tycker jag! Guldfiskar o slöjisar har jag dålig erfarenhet av, de bajsar jättemycket, är känsliga om man får en sönderavlad stackare och blir sjuka lätt tycker jag (fel skötsel förstås men ändå). Vanligaste förslagen här verkar vara ciklider, gurami (som dock verkar lite ilskna), molly, kampfisk (också lite revirkänsliga förstår jag).... Tips? Vad tycker ni? Vore ju hemsk kul om de var hyfsat lättskötta, gick ihop med övriga invånare och var lite färgglada..... En sort eller fler, hur många? De ska ha gott om plats och helst inte växa ur akvariet. Jag kan inte göra av med djur så annars kan det sluta med att jag skaffar jättetank haha. Snäckor är. Kanske svåra att sköta? Krabba? Räkor tycker jag ser lite läskiga ut....
      Köper man Hymenochirus boettgeri så bör detta vara dvärgklogrodan och den bör finnas i de flesta akvarieaffärer eftersom det är en standardart.
      Fiskar avstår jag från att tipsa om för det finns ju mer än 1000 lämpliga arter och mycket hänger på tycke och smak (dvs din smak).

      3. Pump, bottenmaterial och växter. Ljus sand verkar bäst för grodor och malar, inget vasst. Tänker mig runda stenar i kanterna för dekoration. Gömställen för malarna. Växter behöver jag hjälp med. Någon flytväxt till grodorna? Vill gärna ha mycket, lättskött och naturlig miljö. Hur förankrar man bäst växter i botten? Tips på bra pump mottages tacksamt. Ska inte vara för strömt för grodor har jag hört?
      Har du kollat igen växtartregistret på zoopet där finns ju gott om växter att välja mellan.
      De flesta växter planterar man ju oftast på sedvanligt sätt - dvs att de trycks ner i botten

      4. Bakteriekultur och mätningar. Kommer troligen köpa allt inkl sand nytt. Hur göra för att få igång det rätt? Vilka fiskar ska i först och när ploppar man i fler? Ska makarna i sist så det finns lite alger att äta upp? Nitrit/nitrat, PH etc, hjälp. Blir lite virrig av alla tips här för ni är redan så duktiga.
      Man får igång akvariet snabbare om man använder en bakteriekultur - finns att köpa i akvarieaffärer. Sedan kan man gärna starta med några få tåliga fiskar. Algätande malar (långt mindre än hälften av alla malar är algätande och det behöver inte finnas alger i akvariet eftersom de även äter annat.

      Du har ju egentligen i varje fråga bakat in en massa frågor så det är nästan omöjligt att svara på alla och dessutom är de så allmänt hållna att de är svåra att svara konkret på.

      Ett tips till dig är att kolla in Zoopets artikelarkiv för där finns ju mängder av lämpliga artiklar att läsa
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av Grodhopp
        ...Smarta lösningar på hur man döljer pump o ev doppvärmare mottages tacksamt...
        Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142656.jpg
Visningar: 10
Storlek: 125,0 KB
ID: 2166335 Klicka på bilden för större version

Namn: 290320142636.jpg
Visningar: 3
Storlek: 135,7 KB
ID: 2166333Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142651.jpg
Visningar: 6
Storlek: 143,6 KB
ID: 2166334 Klicka på bilden för större version

Namn: 180120153659.jpg
Visningar: 7
Storlek: 208,6 KB
ID: 2166332

        Kommentar

        • Grodhopp
          • February 2015
          • 13

          #5
          Tack Kjell! ja visst blev det rörigt, borde självklart strukturerat upp mina flummiga tankar! Det där borde nog stannat i skallen tills jag läst lite mer. Ber om ursäkt för min iver!

          Ska kolla de grossister du rekommenderar, har tittat på cyberzoo, djurmaxi, mfl, även lokalt i Kalmar. Dyrt och litet tyvärr, spanar vidare på Blocket också.

          Jo att växterna skulle ner i botten är jag med på . Har dock varit med om att de flyter upp och tänkte att ni kanske hade kluriga tips på hur man får fast dem rejält. Jag har tittat i era arkiv, undran baserades mer på om det finns en "grund" av vissa växter att satsa på för en nybörjare

          Självklart finns det ändlösa alternativ med fiskarna, jag ska försöka vara mer konkret:
          - hur bör man tänka med utrymme för en ancistrus och ett stim pansarmalar gällande utrymme, då de håller till på botten?
          - om jag utgår ifrån malarna och klogrodor modell dvärg, finns det något jag bör beakta när jag väljer sällskap till dessa?

          Har gått igenom alla labyrintfiskar samt tetror man kan se utan att vara guldmedlem här och fastnat för fantomtetra, nätbarb, som jag inte haft innan, samt molly som jag har haft men minns att de var lite bitska. Även några riktigt små stimfiskar som neontetra vore kul om de inte bara blir mat till de andra då. Vad tror ni om (någon/några av) dessa sorter ihop med malar och grodor?

          Slöjsjärt vill jag gärna ha men då behövs det utrymme och vad jag minns/läst så äter de gärna tetror/guppies. Samtidigt måste man undvika fiskar som äter på deras fenor, blir lite mer att ta hänsyn till. Men läser i tråd om dessa och tar gärna emot tips. Vissa säger att de vill ha det kallt, andra inte.

          Hoppas as jag var lite mer strukturerad nu, tack för ditt svar.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #6
            Det enklaste (i mina ögon) när man är ny i hobbyn är kanske att köpa ett färdigt "kit" så som t.ex Juwels akvarium - kar, möbel, belysning, filter och doppvärmare i ett "paket".
            Vad gäller Fluvals nanokar så finns det mänga som skriver att dom är hopplösa att jobba i pga den lilla öppningen upptill, men jag håller med dig - riktigt snygga att titta på
            Börja med att se ut vilket akvarium du vill ha, ev filter, belysning och därefter inredningen så som sten, rötter osv. När du har fått till detta så kanske du kan se vad du "behöver" för växter - hög resp lågväxande, på rötter, i sand osv.
            Kul hobby som är starkt vanebildande, och börja med ett större kar än du initialt hade tänkt, annars är risken stor att du om 1-2 månader har "vuxit ur" karet och det är dags för ett till . Lycka till!
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • Grodhopp
              • February 2015
              • 13

              #7
              Tack Johan, är detta en färdig lösning man köper? Sista bilden var hemskt fin, har tänkt placera en rot centralt i akvariet för att få det att se mer naturtroget ut och ge lite liv.

              Kommentar

              • Grodhopp
                • February 2015
                • 13

                #8
                Heba: tack för tipsen, läste mig till att fluval edgen endast hade ett litet hål högst upp och det lät inte kul. Juwel har jag kollat på, de finns lite överallt och även begagnade. Börjar redan tveka över storlek, vet inte riktigt var jag ska lägga mig haha. Hittade ett 30 l i garaget men det är alldeles för litet, jag vet att jag vill ha mer än de få fiskar som skulle klara att leva så trångt....Tror mina föräldrar har kvar ett vi hade våra tre sköldpaddor i ett tag, det kunde man nog utgå ifrån och köpa till grejer, tror det var 100 l iaf.

                Och ja precis så tänker jag med växterna, vill ha mycket och jag vill ha en rot i karet samt gömställen för mal. Har du tips på växter som växer fast på grenar och sten? Är ljus sand ok för de flesta fiskar? Ursäkta alla korkade frågor, jag vil bara inte lämna saker åt slumpen här hehe.

                /Susanna

                Kommentar

                • Grodhopp
                  • February 2015
                  • 13

                  #9
                  Happ, det billigaste jag hittat i Kalmar är 400 l. Aluram o bänk, lyse ingår o pump, kollar nu vad det är för någon effekt på den. Är det så att akvarie av denna storlek blir så stort att det är svårt kanske eller är det bara att köra på stort från början?

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Ursprungligen postat av Grodhopp
                    Tack Johan, är detta en färdig lösning man köper?..
                    Nej, detta är ett hemmabygge, men ett som funkar klockrent och näst intill underhållsfritt!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 230320142605.jpg
Visningar: 7
Storlek: 127,4 KB
ID: 2166338 Klicka på bilden för större version

Namn: 230320142603.jpg
Visningar: 2
Storlek: 95,4 KB
ID: 2166339Klicka på bilden för större version

Namn: 220320142602.jpg
Visningar: 2
Storlek: 148,6 KB
ID: 2166340 Klicka på bilden för större version

Namn: 220320142601.jpg
Visningar: 7
Storlek: 178,5 KB
ID: 2166341

                    Kommentar

                    • Grodhopp
                      • February 2015
                      • 13

                      #11
                      Johan: vad smart! Underhållsfritt är bra, det gillar vi . Har du alltså klämt fast ett filter med glasskivan och bakom det har du doppvärmare och pump? Försökte lista ut genom bilderna men du får gärna förklara. Särskilt snusdosans funktion i det hela hihi
                      Senast redigerad av Grodhopp; 27 February 2015, 23:21.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        #12
                        Dom växter som växer fast på rötter och sten (efter att initilat varit fastbundna) är t.ex olika Anubias och Microsorum.
                        Titta på Juwels 180-liters kar, rätt lagom storlek tycker jag - inte jättestort men heller inte litet.
                        Ang Mr Woods inlägg - snusdosor är ett måste i akvariet
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av Grodhopp
                          Johan: vad smart! Underhållsfritt är bra, det gillar vi . Har du alltså klämt fast ett filter med glasskivan och bakom det har du doppvärmare och pump? Försökte lista ut genom bilderna men du får gärna förklara. Särskilt snusdosans funktion i det hela hihi
                          Jag offrade ca 20 liter och byggde ett filterfack i mitt 310L.
                          Glasskivan är limmad med silikon och så klämde jag dit en bit ppi10 filtermatta. Bakom den har jag en pumpskalle på 1800L/h och doppvärmare, hela härligheten döljs bakom en BTN slimline basalt/gneiss. Bra mycket mer effektivt än vilket innerfilter som helst på marknaden och en perfekt lösning för den som inte gärna använder ytterfilter men ännu inte bemästrar konsten att bygga ordentliga droppfilter!

                          Snusdosan fyller även den en viktig funktion, dock inte i akvariet...
                          Senast redigerad av Mr Woods; 28 February 2015, 00:47.

                          Kommentar

                          • Grodhopp
                            • February 2015
                            • 13

                            #14
                            Heba och Johan: ja men då vet jag att jag åtminstone har nåt som passar min nya hobby redan, snusmumrik som jag är . Då vet jag vem jag ska fråga om hjälp ,om det blir beg akvarium Johan!

                            Nu tror jag att jag hittat nåt på Blocket! Vad tror ni? Är det trångt för fiskarna? Nedan är annonsen. Malen är jag säker på att jag vill ha men övriga invånare är jag osäker på, vad tycker ni? Låter lite synd med avelspar när jag inte vill odla, vad gör man med bebisarna då? 45 l karet vill jag inte ha, har ett litet redan om jag behöver extra till någon fisk tillfälligt.

                            "säljer ett 150 liters akvarium komplett med Eheim pump, värmare, lysrör Power Glo, täckglas och fiskar pris: 1000 kr
                            jag kan även sälja fiskarna och Akvariet för sig
                            Akvariet komplett utan fiskar 800 kr, men fiskarna måste säljas först innan akvariet
                            Fiskarna:
                            Avelspar scalar som lagt ägg flera gånger 300 kr
                            scalar singelhona 100 kr
                            2 praktbotia, snäckätare, 10 cm, blir större 200 kr
                            1 Eldstjärt ca 15 cm, blir större 100 kr
                            2 Guld Gurami, hona och hane 100 kr
                            1 vuxen Ancistrus mal hona 100 kr
                            säljer även en Eldstjärt som är i mitt stora Akvarium den är ca 20 cm lång, 100 kr
                            1 vuxen palett ciklid hona 50 kr
                            Körsbärsräkor, säljes endast i grupp om minst tio stycken 20 kr/styck
                            Akvarium 45 liter med täckglas och lysramp, perfekt om man vill börja med räkor, 200 kr
                            Inga levande djur skickas med posten från mig"

                            när jag var liten körde man ju med "centimeterregeln", att tio cm behövde tio l etc men det är ju sällan sant. Dock vet jag inte hur man ska tänka med fisk kontra storlek? Scalarerna såg stora ut tyckte jag.

                            Senast redigerad av Grodhopp; 28 February 2015, 11:05.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Nu när du börjar från början så tycker jag du skall ta dig tid att fundera kring vilka arter du är intresserad av, för att därefter bestämma storlek på akvarium efter dessa. Annars blir det lätt så att du skaffar ett akvarium som begränsar urvalet. Bor du i Västsverige så har du en bra och mycket prisvärd leverantör i närheten!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...