Flytt till nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darbagal
    • February 2015
    • 11

    Flytt till nytt akvarium

    Inte mitt första akvarium men känner mig som nybörjare. Jag ska inom kort flytta diverse fisk från ett akvarium på ca 250 liter till ett på 375, oceansson eos 1500. En av de fiskar som ska flyttas är en Gibbiceps som är alldeles för stor för det akvarium där den bor nu (följde med förra akvariet när jag köpte det). I övrigt har har jag ett par Sajica ciklider (ca 4cm) och några eldbukar (också ca 4 cm) samt några få levandefödare. Tanken är att flytta en del vatten samt filtermaterial från det gamla karet till det nya.

    Nu till frågorna.

    Gibbicepsen har en benägenhet att slita upp nyplanterade växter, den äter dem inte utan drar bara i dem och han kommer därför att få bo kvar i sitt nuvarande hem tills dess att växterna i det nya akvariet fått lite tid på sig. Hur ska jag göra med övriga fiskar? Flytta dem några i taget för att hjälpa till att få igång det nya karet eller låta dem alla gå kvar och göra en samtida flytt? Min känsla är att det är smartare att flytta några i taget och börja med de snällaste för att minimera risken för bråk när senare fiskar flyttas.

    Det nya akvariet har en sump och den låter väl mycket. Majoriteten av ljudet kommer från vatten som rinner (vilket jag kan stå ut med) dock periodvis också ett kraftigt gurglande ljud som blir störande. Tillverkarens tips var att ha biobollar i sumpen där vattnet hamnar och runt avrinningsröret. Ljudet kommer ifrån avrinningsröret och att ha biobollar där gjorde ingen skillnad. Några andra tips? Jag har försökt söka på zoopet coh diverse andra sidor på nätet men inte hittat något som rör en fabriksklar sump.

    Något annat jag bör tänka på i samband med flytten till det nya karet?
Arbetssätt...