Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svemar
    • February 2015
    • 11

    Pmdd

    Jag ska starta ett 54-liters med växter och tänkte börja med jbl-kulor som växtgödning i sanden. Sen har jag hört om pmdd som ska vara jättebra för växterna. Skulle pmdd funka i ett sånt litet akvarium? Var köper jag det?
  • Juwel350

    #2
    pmdd@haack.se

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      350L Diskus

      Kommentar

      • svemar
        • February 2015
        • 11

        #4
        Tack!


        Skickat från min iPhone med Tapatalk

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Hej och välkommen!
          Visst kan man ha PMDD i ett litet kar och det kommer att räcka länge. Börja inte göda från dag ett. Halv dos från vecka tre i ett relativt tättplanterade kar kan vara ett riktvärde. Sedan öka på om man ser att växterna kommer igång och algerna håller sig på mattan. Speciellt försiktigt med kväve och fosforgödning från början.I ett sådant litet akvarium kan man ju också använda sig av en bra färdig gödning. PMDD är billigare vilket har betydelse om man har ett större växtkar med mkt växter som kräver gödning därefter. Gödningskulor är bra för speciellt Cryptocoryner och Echinodorus t ex. Stoppa bara ner dom ordentligt i gruset. Anubias, mossor och Javaormbunkar t ex behöver inga gödningskulor förståss . De behöver knappt gödas alls �� men snabbväxande stängelväxter vill ha lite gödning och de är ju bra att ha i ett nystartat kar. Tropicas hemsida har bra tips tycker jag. Lycka till!
          // Annicka

          Kommentar

          • svemar
            • February 2015
            • 11

            #6
            Tack snälla Rufus för bra tips och info


            Skickat från min iPhone med Tapatalk

            Kommentar

            Arbetssätt...