Hjälp med vatten temperaturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    Hjälp med vatten temperaturen

    1.ska man ha uv ljuset på hela tiden eller bara när algerna kommer?
    2.Vet ni hur många grader uv ljuset och pumpen höjer temperaturen i vattnet? finns det något sätt att räkna ut det?
    denna är det http://www.akvarieshopen.com/akvarie...v-c-9w-DK.html
    3.Luft pumpen står i ett skåp och där blir det ju varm på grund av andra saker som alstrar värme så då är det väll den luften som pumpen pumpar in i vattnet så hur mycket påverkar det vatten temperaturen.


    Led lampor som man har i vattnet alstrar dom värme?
    Eftersom jag ska ha axolotl i så ska det ju vara låg temp.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Jag tvivlar på att 9w ger nån större temperaturökning. Men det beror ju på hur många liter den ska värma upp.

    Kommentar

    • walak
      • April 2010
      • 263

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Jag tvivlar på att 9w ger nån större temperaturökning. Men det beror ju på hur många liter den ska värma upp.
      Ca 130l

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Fråga ett, är temperaturen ett problem? Det enda som avger mycket värme är ju belysningen utöver din värmare då..

        Så hög effekt på belysning kanske är ditt problem? Annart är din värmare ur funktion.

        Kommentar

        • walak
          • April 2010
          • 263

          #5
          Jag har ingen värmare och axelotler ska ha en värme på 16-20 grader och nu är det 22 och det är därför jag undra om det jag har skrivit om höjer tempen för isåfall så får jag stänga av dom på sommaren eller köpa någon fläkt

          Kommentar

          • Dashivas
            • December 2014
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av walak
            Jag har ingen värmare och axelotler ska ha en värme på 16-20 grader och nu är det 22 och det är därför jag undra om det jag har skrivit om höjer tempen för isåfall så får jag stänga av dom på sommaren eller köpa någon fläkt
            Vad är din rumstemperatur?
            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Till att börja med så är din omgivningstemperatur som är mest avgörande för att du ska kunna kunna hålla en låg temp i karet utan en aktiv kylningsanordning. Så om du har över 20 grader i rummet så r det omöjligt att hålla tempen under det under en längre period.

              Kommentar

              • Dopply
                • December 2012
                • 485

                #8
                Ursprungligen postat av Dashivas
                Vad är din rumstemperatur?
                Du han före mig

                Kommentar

                • walak
                  • April 2010
                  • 263

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dopply
                  Till att börja med så är din omgivningstemperatur som är mest avgörande för att du ska kunna kunna hålla en låg temp i karet utan en aktiv kylningsanordning. Så om du har över 20 grader i rummet så r det omöjligt att hålla tempen under det under en längre period.
                  Det är 21 grader i rummet

                  Kommentar

                  • Dopply
                    • December 2012
                    • 485

                    #10
                    Då kan du få svårt att hålla under 21 grader. Det som kan hjälpa är stor avdunstning och påfyllning av svalare vatten ganska ofta.. Men jag tror inte det är hållbart i längden.

                    Jag har tyvärr ingen tro erfarenhet av kylning av kar under rumstemperatur, då finns det nog andra här med bättre tips.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Axolotlar bör ju ha relativt låg temperatur, helst högst 20. De klarar upp till 24 utan större problem men det är inte helt lyckat, i a f inte under hela året. Ofta går det bra med vanlig rumstemperatur men det är klar fördel att hålla temperaturen nere.

                      Och för att göra det, första saken för att sänka temperaturen är att inte höja den. Allt elektriskt kommer att ge värme, på nåt sätt på nåt ställe. Kan man få värmen bort från akvariet så är det bra, många lampor har en drivare som ger mer värme än själva lampan, bort med det från burken, ytterfilter kyls delvis av luft medan all värme från innerfilter hamnar i vattnet, luftpumpen ger värme, undan med den från burken, belysning ger värme, välj energisnåla varianter och lyft upp dem en aning från akvariet så de kyls av luft.

                      Det är alltså det första att göra, se över det elektriska och få så lite värme från det som möjligt i burken. Man kan räkna på hur mycket en pryttel höjer värmen men då måste man veta allt, volym, grus, glastjocklek, luftflöde runt burken, inredning, hur varma väggarna är i rummet osv osv, allt. Det blir helt enkelt orimligt att räkna på så man kan ta nån tumregel i stället. En sån säger att 1/10 av vattnets volym i watt höjer temperaturen en grad. Det är en högst osäker regel men den kan åtminstone säga nåt om storleksordning på hur mycket varmare det blir. Enligt det skulle en uv på 9 W 0.7 grader varmare. Med stor osäkerhet men det säger ändå att det blir märkbart varmare. Eftersom det inte är direkt nödvändigt för axolotlar med uv så stäng av den och ta upp den och stoppa i den om och när den verkligen behövs.

                      Luftpumpen däremot, den ger värme där pumpen är så ha den en bit från akvariet. Luften däremot, en liter luft innehåller tiotusendelar av den värme som en liter vatten innehåller. Det blir försumbart alltså, särskilt som luftpumpen också kommer att öka avdunstningen. Netto på den blir alltså att den sänker temperaturen.

                      Om man nu sett över allt elektriskt och flyttat undan det som man kan och stängt av det som är onödigt och valt energisnåla alternativ och det ändå är för varmt? Tja, då blir det till att kyla. Ökad avdunstning är ett sätt, väck med eventuella täckglas (men sänk nivån något eller gör en sarg så axolotlarna inte kravlar sig över kanten) sätt på en fläkt och rör om i ytan med något, gärna luftdrivet. Det där kan ge ett par grader sänkning. Som lite mer akuta åtgärder vid värmebölja så kan man byta vatten mot svalare eller slänga i en petflaska med vatten som man fryst. Lite på ett ungefär så skulle en 1.5 liter med is sänka temperaturen bortåt en grad i 130 liter när den smälter. Tänkbart alltså men går åt mycket is, vattenbyten ger ju också risken att temperaturen kommer att växla över dygnet vilket kan vara väl så illa som att det är varmt.

                      Nå sen då? Tja kommer man inte i mål med det här så blir det till att köpa ett kylaggregat. Finns utmärkta, man kan ställa in temperaturen hur lågt man vill (om man dimensionerar rätt), även så det blir för kallt för axolotlar. Enkelt och smidigt. Men dyrt, både i inköp och drift. Ett alternativ kan vara att köpa en AC och kyla rummet i stället. Finns vissa poänger i den lösningen men så beror det ju på hur varmt man själv vill ha också.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...