Uppstartshjälp :D 54L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svemar
    • February 2015
    • 11

    Uppstartshjälp :D 54L

    Jag har köpt ett 54L-kit till min dotters 3-årsdag (fast egentligen lite till mig.. ).Det var så länge sedan jag hade akvarium så det känns som att jag är nybörjare igen. Vill ha fiskar som min dotter kan tycka är roliga och vackra att titta på, men jag vet ju att ett litet 54-liters inte rymmer så många invånare. Jag har läst på jättemycket, men vill gärna ha era synpunkter och tips för att se om jag tänker galet

    Jag hade tänkt att ha Julas sand för att den är så snygg. Invånare jag väljer mellan är
    - 3 st Platy för att de är tåliga och kan få bebisar rätt lätt
    - 3 st körsbärsräkor för att de ser så roliga ut, vackra och städar i akvariet
    - 1 st ancistrus som är så cool samt städar alger och sitter på rutan

    Sen har jag läst om Snäcklekare och blev så intresserad eftersom de verkar ha ett roligt beteende med att gräva sand och kanske kan få små yngel i snäckskalen. Men då måste jag nog välja bort ngn av de andra sorterna..

    Låter det ok?
    Senast redigerad av svemar; 07 February 2015, 18:41.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Vill du ha snäckskalslekare så ska du inte blanda dem med andra arter och i ett litet kar så tycker jag nog att bara den här mindre aggressiva arten passar (andra arter kan vara väldigt revirhävdande).
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Dashivas
      • December 2014
      • 124

      #3
      Dina fiskval ser ju helt ok ut.
      Dock kan jag inte mycket om räker.

      Men rent generellt vid uppstart.
      Köp in en del växter gärna snabbväxande och ju mer ju bättre.
      Vänta med fisken nån vecka och när du får i fisk så mata mycket sparsamt den första månaden.
      Låt inte ditt barn mata speciellt inte i början då det ofta blir för mycket.