Uppstartshjälp :D 54L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svemar
    • February 2015
    • 11

    Uppstartshjälp :D 54L

    Jag har köpt ett 54L-kit till min dotters 3-årsdag (fast egentligen lite till mig.. ).Det var så länge sedan jag hade akvarium så det känns som att jag är nybörjare igen. Vill ha fiskar som min dotter kan tycka är roliga och vackra att titta på, men jag vet ju att ett litet 54-liters inte rymmer så många invånare. Jag har läst på jättemycket, men vill gärna ha era synpunkter och tips för att se om jag tänker galet

    Jag hade tänkt att ha Julas sand för att den är så snygg. Invånare jag väljer mellan är
    - 3 st Platy för att de är tåliga och kan få bebisar rätt lätt
    - 3 st körsbärsräkor för att de ser så roliga ut, vackra och städar i akvariet
    - 1 st ancistrus som är så cool samt städar alger och sitter på rutan

    Sen har jag läst om Snäcklekare och blev så intresserad eftersom de verkar ha ett roligt beteende med att gräva sand och kanske kan få små yngel i snäckskalen. Men då måste jag nog välja bort ngn av de andra sorterna..

    Låter det ok?
    Senast redigerad av svemar; 07 February 2015, 18:41.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Vill du ha snäckskalslekare så ska du inte blanda dem med andra arter och i ett litet kar så tycker jag nog att bara den här mindre aggressiva arten passar (andra arter kan vara väldigt revirhävdande).
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Dashivas
      • December 2014
      • 124

      #3
      Dina fiskval ser ju helt ok ut.
      Dock kan jag inte mycket om räker.

      Men rent generellt vid uppstart.
      Köp in en del växter gärna snabbväxande och ju mer ju bättre.
      Vänta med fisken nån vecka och när du får i fisk så mata mycket sparsamt den första månaden.
      Låt inte ditt barn mata speciellt inte i början då det ofta blir för mycket.

      Skaffa gärna för större pump än affären rekommenderar alternativt 2st (inget krav men hjälper till enormt )

      Om du har räker se till att dom inte kan rymma och inte kan komma in i pumparna
      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        Ingen idé att vänta med fisk, så fort temperaturen är rätt så i med ett par som får skita in nya tanken, mata mycket sparsamt och öka inte på fiskmängden för fort, låt det ta tid så blir det bra.
        Lycka till hoppas din dotter kommer gilla nya akvariet

        Kommentar

        • svemar
          • February 2015
          • 11

          #5
          Tack för svar! Ja jag tror jag ska vänta med snäcklekarna (blev bara så himla sugen då jag läste om dom).

          Jättebra med tips! Mycket och snabbväxande växter, se över ev. en ny pump, få fiskar till att börja med, sparsam matning. Check! Å vad kul

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            svemar,

            Jag har ett 54 liters till min son. Jag bytte ut det medföljande innerfiltret till ett med dubbelkapacitet och byter 25% varje vecka. I akvariet går idag;
            8st Corydoras venezuelanus
            4st Otocinclus vittatus
            15st Paracheirodon innesi
            2st Mikrogeophagus altispinosus

            Innan Mikrogeophagus altispinosus flyttade in gick det även 10-15 Caridina cf. cantonensis 'Crystal red' räkor(de var tio från början men förökade sig rikligt), dock har ett flertal blivit ciklidmat nu.

            Låt en eller två Platy gå som som inkörningsfisk, vänta med räkorna till sist då de är känsligast för vattenvärde etc.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Dashivas
              • December 2014
              • 124

              #7
              Ursprungligen postat av svemar
              Tack för svar! Ja jag tror jag ska vänta med snäcklekarna (blev bara så himla sugen då jag läste om dom).

              Jättebra med tips! Mycket och snabbväxande växter, se över ev. en ny pump, få fiskar till att börja med, sparsam matning. Check! Å vad kul
              Man kan aldrig ha för mycket pumpar gäller bara att få till dom så det inte blir för strömt i karet.
              Pumparna avgör till viss del hur mycket fisk/räkor du kan ha.
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • svemar
                • February 2015
                • 11

                #8
                Tack Erik, det ska jag tänka på. Så bra att få tips från er kunniga

                Kommentar

                Arbetssätt...