Hinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogge
    • June 2003
    • 10

    Hinna på ytan

    Hejsan!
    Jag har en slags grumlig hinna på ytan i mitt akvarium som jag tar bort ganska ofta. Jag har kontrollerat värdena flertalet gånger, och det visar inget större fel...
    Vad är det för hinna jag har och är den farlig?
    MVH
    Morgan
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Nej den är inte farlig. Förmodligen kommer den från matrester, tror att du matar lite för mycket. Prova att dra ner på maten så försvinner den nog.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Mogge
      • June 2003
      • 10

      #3
      Ah, ok... Tack så mycket. =0)
      Ska dra ner lite på maten nu då och se ifall den försvinner... =0)

      Kommentar

      • sune
        • May 2003
        • 137

        #4
        Sådan hinna har jag med just nu ... ser nästan oljig ut fast ändå inte ... och då har jag varit borta i nästan 1 vecka och alltså inte matat för mycket
        MVH

        Susanne

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är normalt att ha en hinna på ytan - det är fett och protein ifrån mat och fisk + de bakterier som sitter och knaprar på dem.

          Förbättrad cirkulation vid ytan hjälper lite, men vill man ha bort den helt är det bara ett ytinsug som gäller. Jag har bra erfarenheter av Fluvals ytinsug, så om ni har ett ytterfilter kan jag rekommendera det. Eheims ytinsug är dock rent skräp.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • morbid
            • July 2003
            • 126

            #6
            Går att suga upp det med lite papper med.. bara lägg lite på ytan så suger det till sig det "oljiga" om man nu inte har råd eller vill lägga pengar på yt sugare .
            375 Liter: Bakgrund klar
            390 Liter: TOMT
            275 Liter: Lite fina ciklider
            2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
            60 Liter helglas:Kampfisk odling
            25 Liter: TOMT
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

            Kommentar

            • jakobmyrman
              • April 2003
              • 30

              #7
              jag har också haft mkt "yta" på mitt vatten. mata mindre har inte hjälpt. de blir bra vid vattenbytena men den kommer snabbt tillbaka. kan det vara nån filterdel som ger ifrån sig det oljiga?

              Kommentar

              • morbid
                • July 2003
                • 126

                #8
                Rör om lite på bottnen när du "damsuger" så får du upp mkt av skiten som åker ner.. och sätt filtret så det rör om ytan mer än det gör nu . hade problem med "oljig" yta innan men efter en "damsugning" av bottnen och flyttat upp filtret så det drar runt ytan mer så är den spegelblank
                375 Liter: Bakgrund klar
                390 Liter: TOMT
                275 Liter: Lite fina ciklider
                2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
                60 Liter helglas:Kampfisk odling
                25 Liter: TOMT
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

                Kommentar

                Arbetssätt...