Hjälp vid starten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yugo
    • January 2015
    • 13

    Hjälp vid starten

    Hej.
    Behöver allt hjälp jag kan få angående start av akvarium.
    Än så länge har jag ett akvarium som är uppstartad för några dagar sen. Innehåller 400 l vatten, sand, startmedel, ett par växter och lite dekoration samt 25 grader i vattnet.
    Min fråga är: vad ska jag ha för fisk i den. Det jag önskar mig är typ gold nugget mal, makropod, skalar. tetror mm
    Nu är bara så att jag har ingen aning vilka av de går ihop, och hur många ska man ha i en sån akvarium. Eller ska man ha nån andra fiskar, i så fall vilka och hur många.
    Vilka ska jag köpa nu som startpiloter?
    Många frågor, hoppas på svar. Jag vill att fiskar ska må bra det är som viktigaste, är de dessutom färgglada och stora så är det ett plus.
    MVH
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Ursprungligen postat av Yugo
    Hej.
    Behöver allt hjälp jag kan få angående start av akvarium.
    Än så länge har jag ett akvarium som är uppstartad för några dagar sen. Innehåller 400 l vatten, sand, startmedel, ett par växter och lite dekoration samt 25 grader i vattnet.
    Min fråga är: vad ska jag ha för fisk i den. Det jag önskar mig är typ gold nugget mal, makropod, skalar. tetror mm
    Nu är bara så att jag har ingen aning vilka av de går ihop, och hur många ska man ha i en sån akvarium. Eller ska man ha nån andra fiskar, i så fall vilka och hur många.
    Vilka ska jag köpa nu som startpiloter?
    Många frågor, hoppas på svar. Jag vill att fiskar ska må bra det är som viktigaste, är de dessutom färgglada och stora så är det ett plus.
    MVH
    Hej

    är det 400 liters akvarie? isåfall har du plats med en hel del , fina färgglada fiskar hade jag nog rekomenderat 2 st Ellioti ciklider , 6 scalarer kanske , och en grupp tetror . Du kan även ha fler fiskar än det jag skrev men det är vad jag kommer på som passar det du skriver , såklart kan du ha gold nugget mal , och antagligen makropoder (har ej haft dem men ska inte vara några problem )

    Skaffa nitrivec

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Makropoder kan ställa till det med sin aggressivitet!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Yugo
        • January 2015
        • 13

        #4
        Tack så jätte mycket för hjälpen. Är Elliotti en bra fisk som startpilot? Eller nån tetra kanske, men vilken? Neontetra blir mat till skalrerna.
        finns det nån större färgglad tetra som inte kan bli mat till skalarerna?
        tack så mycket för hjälpen

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Om du ska ha några tetror som startpiloter, så kolla efter några som är "högryggade", t.ex. dolkstickstetra (jättevackra, dessutom är deras lekbeteende en fröjd för ögat) .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Hej och hjärtligt välkommen hit .

            Tänkte bara kort nämna att när det gäller Golden Nugget så är det bra om du läser på lite extra om denna fisk innan du eventuellt köper den. Har själv en L177 och tycker den är helt underbar men den kan vara lite känslig i magen. Den behöver bra tillgång till vegetarisk föda. Animalisk föda kan vara skadligt för den. Jag ser alltid till att det finns någon form av grönsak, oftast broccoli eller zucchini liggandes i det området som den beslagtagits som sitt. På så sätt så blir majoritet av det den äter grönt. Bra bottencirkulation skadar inte heller.

            Lycka till
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Yugo
              • January 2015
              • 13

              #7
              Ser bra ut det där. :-)
              Tack Inger.
              jag skrev tetra för att jag hörde att de är son bäst som testpiloter. Hur länge ska dolksstickstetra simma i karet innan jag kan få dit nån mal. Skalarer mm, och hur många ska jag köpa av de, tänkte karet är 400 liter trots allt

              Kommentar

              • Yugo
                • January 2015
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                Hej och hjärtligt välkommen hit .

                Tänkte bara kort nämna att när det gäller Golden Nugget så är det bra om du läser på lite extra om denna fisk innan du eventuellt köper den. Har själv en L177 och tycker den är helt underbar men den kan vara lite känslig i magen. Den behöver bra tillgång till vegetarisk föda. Animalisk föda kan vara skadligt för den. Jag ser alltid till att det finns någon form av grönsak, oftast broccoli eller zucchini liggandes i det området som den beslagtagits som sitt. På så sätt så blir majoritet av det den äter grönt. Bra bottencirkulation skadar inte heller.

                Lycka till
                Tack för ännu en tips, känns så bra att få tips och råd, som sagt jag är oerfaren och vill fiskarnas bästa.
                Angående malens grönsaker, ska de vara kokta eller rå. Ska jag bara börja att mata han på ett särskilt ställe vargen gång så att han lär sig eller hur vet jag var han kommer att ha sitt middagsbord? Angående cirkulation, hur skapar jag den, dränker bara länge när slangen från min pump (fluval) eller på nåt annat vis?

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yugo
                  Tack för ännu en tips, känns så bra att få tips och råd, som sagt jag är oerfaren och vill fiskarnas bästa.
                  Angående malens grönsaker, ska de vara kokta eller rå. Ska jag bara börja att mata han på ett särskilt ställe vargen gång så att han lär sig eller hur vet jag var han kommer att ha sitt middagsbord? Angående cirkulation, hur skapar jag den, dränker bara länge när slangen från min pump (fluval) eller på nåt annat vis?
                  Din fråga kräver nog ett litet längre svar än vad jag hinner med just nu så låt mig få återkomma under kvällen.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Yugo
                    • January 2015
                    • 13

                    #10
                    Det blir bra det. Längtar :-)

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Anledningen till att tetrorna är bra att börja med är att dom inte skitar ner så mycket i fall du bara skaffar några stycken, då hinner bakteriekulturen i filtret växa till sig.

                      Vad har du för filter och doserar du start bakterier som tex Sera Nitrivec?

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #12
                        Tips från mig på små stimmfiskar som inte blir uppätna av scalarerna är vitfenad rosentetra och fembandsbarb.

                        Macropoderna tycker jag du ska strunta i och skaffa någon annan gurami tex dvärggurami.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av Yugo
                          Ser bra ut det där. :-)
                          Tack Inger.
                          jag skrev tetra för att jag hörde att de är son bäst som testpiloter. Hur länge ska dolksstickstetra simma i karet innan jag kan få dit nån mal. Skalarer mm, och hur många ska jag köpa av de, tänkte karet är 400 liter trots allt
                          Ber om ursäkt för sent svar, men lite annat kom emellan.
                          Jag tycker att du startar med cirkus fem stycken, sedan om du vill kan du utöka gruppen när karet "har gått in sig". Mata väldigt försiktigt dom första veckorna - typ en eller ett par flingor var tredje dag. Håll koll på hur fiskarna beter sig. Börjar dom att stå vid ytan och flämta, så håll koll på nitriten.
                          Efter en månad kan du - om all är bra fylla på med några fler fiskar.
                          Jag lever inte alltid som jag lär, men börjar du så här brukar allt gå bra.
                          Lycka till nu!

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Yugo
                            • January 2015
                            • 13

                            #14
                            Ursprungligen postat av addo
                            Anledningen till att tetrorna är bra att börja med är att dom inte skitar ner så mycket i fall du bara skaffar några stycken, då hinner bakteriekulturen i filtret växa till sig.

                            Vad har du för filter och doserar du start bakterier som tex Sera Nitrivec?
                            Filtret jag har är Fluwal 405 och jag hällde i 1dl av Sera Aquatan, hoppas det räcker att jag inte behöver nåt mer. Eller?

                            Kommentar

                            • Yugo
                              • January 2015
                              • 13

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ber om ursäkt för sent svar, men lite annat kom emellan.
                              Jag tycker att du startar med cirkus fem stycken, sedan om du vill kan du utöka gruppen när karet "har gått in sig". Mata väldigt försiktigt dom första veckorna - typ en eller ett par flingor var tredje dag. Håll koll på hur fiskarna beter sig. Börjar dom att stå vid ytan och flämta, så håll koll på nitriten.
                              Efter en månad kan du - om all är bra fylla på med några fler fiskar.
                              Jag lever inte alltid som jag lär, men börjar du så här brukar allt gå bra.
                              Lycka till nu!

                              //Inger
                              Hjärtligt tack för svaren.
                              Ska göra precis så. Starta med ca 5st fiskar och se hur det går?
                              När ska jag göra första vattenbyte (och hur mycket av vattnet) på tanke att det simmar bara 5 st små fiskar i karet då?
                              Mvh Sacha

                              Kommentar

                              Arbetssätt...