Kan jag ha någon mer fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingenfantasi
    • January 2015
    • 2

    Kan jag ha någon mer fisk?

    Vet inte om denna frågan hör hemma här så ber om ursäkt ifall den är felplacerad.

    Har ett 65liters akvarium. Hade bara några räkor i det innan men bestämde mig för att göra om i det och köpa fiskar.
    Nu har jag:
    7 Amanoräkor,
    10 Galaxy rasbora,
    12 gröna neontetror.

    Är det fullt? Känns lite tomt men samtidigt är jag himla rädd för att det blir fult och dom mår dåligt eller så.
    Om inte fullt, tips på något man kan ha? Gärna lite större än dom som är där nu men ändå fredliga så dom passar ihop såklart.
    skulle även vilja ha någon mal men inte lyckats hitta något som passar i ett så litet akvarium.

    Hade några akvarium för 2-3 årsen men tappade intresset, så känns som mycket kunskap även försvann när intresset slocknade.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kanske några pygme' Corydoras skulle funka...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ingenfantasi
      • January 2015
      • 2

      #3
      Står man ska ha 10-15 st, gärna fler. Så vet inte om de är rätt att ha några bara. Vet inte alls när ett akvarium är fullt. Jättesvårt tycker jag.
      Ska ju inte se ut som en fiskgryta med massa olika sorter och trångt.

      Kommentar

      • Åke Eriksson
        • September 2014
        • 41

        #4
        Som några idéer kan du addera flera sorters räkor, exempelvis körsbärs/Sakura-räkor. Dessa fungerar bra med amano och ger ändå färg och liv till det lilla akvariet. Alternativt kan du pröva att sätta i ett par labyrintfiskar, dvärg- eller honungsgurami, som passar i små kar och som är vackra och rätt lätta att få i lek om du sätter i flytväxter. Räkna ihop dina fiskars antal x längden, du bör sträva efter att inte överstiga 1 cm fisk per liter vatten vilket ger dig 65 cm att "exploatera". Räkor behöver inte räknas in eftersom de är detritus och allätare som lever i sin egen nisch i akvariet. Sniglar lika så.

        Kommentar

        Arbetssätt...