Konsten att vara avvaktande aktiv....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catnip
    • December 2014
    • 58

    Konsten att vara avvaktande aktiv....

    Den här tråden startar jag i första hand som en "broms" på mig själv och vår familjs "läro-akvarium". Att skynda långsamt att låta allt ta sin tid och att den biologiska vågen komma i fas utan forcering. Begripligt? Nå, för mig blir det begripligt

    Vi adopterade ett litet akvarium av goda vänner med pump, grus, termometer samt doppler i avsikt att börja lära. Drömmen är ett MYCKET större akvarium med helt annat innehåll. Tanken är att med litet akvarium -> lite vatten -> små och få fiskar -> så behöver man vara mer "på tå" och få vana på skötsel, bedömning, vattenbyten osv och att barnen har ett kar som är överblickbart (de hemmavarande är 7 och 8 år) och de blir delaktiga. Jag vet inte om jag har tänkt fel, men hittills funkar det och vi trivs med varann.

    Innan vi skulle starta upp akvariet fick jag igenom att jag skulle vara "head-chef" med vetorätt. Jag hade min filosofi kvar från tonåren när min kompis pappa skötte akvariet "Det ska inte vara brådska med fisk. De måste få en chans att hinna ikapp". Mina besök här inne stärkte min filosofi att starta upp väldigt långsamt trots div råd, från annat håll, att om man använder olika preparat så kan man starta snabbare...DET örat lyssnade jag inte på kan jag säga.

    Jag och min 7-åring hänger ofta i djuraffären och kollar både fisk men även div andra sällskapsdjur, jag är övertygad om att hon kommer blir veterinär. Inför uppstarten passade vi på att prata med en av affärens anställda om uppstart osv, skulle även handla växter och rötter för att börja inreda. När vi pratat ett tag säger hon "Ni får ju räkna med fiskdöd. Ganska många kommer att dö till en början". Maya (7-åringen) stirrade storögd. "Ja och särskit efter 3 veckor, då kommer ni få håva upp fisk varje dag...då kommer nitritspiken" "Jaha men beror inte det på hur man startar upp karet då? Alltså hur många fiskar man börjar med och hur mycket men matar?" frågade jag. "Nej du kan starta upp med ganska många och efter fem sex dagar, det blir fiskdöd hur du än gör" ....... Maya viskade i mitt öra: "Mamma, varför ska vi köpa fiskar om dom bara kommer att dö? Då är det bättre dom får vara kvar här och leva...."
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Det var faktiskt något av det konstigaste jag hört sägas av ett butiksbiträde i en zooaffär!
    Tror nog fan jag skulle kunna räkna upp nästan samtliga dödsfall jag haft i akvarier och vad dessa berott på... Inte en enda gång har det varit på grund av nitrit- eller uppstartsproblem!

    Kommentar

    • Catnip
      • December 2014
      • 58

      #3
      Med det skrivet fortsätter jag med att säga att akvariet startades enligt MIN filosofi, långsamt. Först några veckor med inredning, växter och lite smet från ett annat filter.
      Efter några veckor köpte vi några Platy, från en annan zooaffär, vars filosofi stämde bättre överrens med min...

      Långsamt utökades innevånarna så nu bor även en Ancistrus, någon fler Platy samt en cool Kamphane i karet.

      Allt funkar fint, men jag känner av en önskan att komma framåt. Kanske hitta en ny platyhona med annan färgteckning? kanske en räka? kanske ny växt? kanske ett annat kar? kanske ett Nano? eller ett 450? eller Malawi? eller ett Asien inspirerat? eller Discus? eller...? osv osv.

      Trots att jag utnämnt mig till headchef över familjens akviristik så går utvecklingsdelen av hjärnan på högvarv. Därför startade jag den här tråden för att gör på stället MARSCH ett bra tag till. Hitta tillbaka till min kompis pappas uttryck. Låta allt vara i ro
      Jag kommer att ha detta som en påminnelse, mest troligt varje dag.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Ursprungligen postat av Catnip
        Den här tråden startar jag i första hand som en "broms" på mig själv och vår familjs "läro-akvarium". Att skynda långsamt att låta allt ta sin tid och att den biologiska vågen komma i fas utan forcering. Begripligt? Nå, för mig blir det begripligt

        Vi adopterade ett litet akvarium av goda vänner med pump, grus, termometer samt doppler i avsikt att börja lära. Drömmen är ett MYCKET större akvarium med helt annat innehåll. Tanken är att med litet akvarium -> lite vatten -> små och få fiskar -> så behöver man vara mer "på tå" och få vana på skötsel, bedömning, vattenbyten osv och att barnen har ett kar som är överblickbart (de hemmavarande är 7 och 8 år) och de blir delaktiga. Jag vet inte om jag har tänkt fel, men hittills funkar det och vi trivs med varann.

        Innan vi skulle starta upp akvariet fick jag igenom att jag skulle vara "head-chef" med vetorätt. Jag hade min filosofi kvar från tonåren när min kompis pappa skötte akvariet "Det ska inte vara brådska med fisk. De måste få en chans att hinna ikapp". Mina besök här inne stärkte min filosofi att starta upp väldigt långsamt trots div råd, från annat håll, att om man använder olika preparat så kan man starta snabbare...DET örat lyssnade jag inte på kan jag säga.

        Jag och min 7-åring hänger ofta i djuraffären och kollar både fisk men även div andra sällskapsdjur, jag är övertygad om att hon kommer blir veterinär. Inför uppstarten passade vi på att prata med en av affärens anställda om uppstart osv, skulle även handla växter och rötter för att börja inreda. När vi pratat ett tag säger hon "Ni får ju räkna med fiskdöd. Ganska många kommer att dö till en början". Maya (7-åringen) stirrade storögd. "Ja och särskit efter 3 veckor, då kommer ni få håva upp fisk varje dag...då kommer nitritspiken" "Jaha men beror inte det på hur man startar upp karet då? Alltså hur många fiskar man börjar med och hur mycket men matar?" frågade jag. "Nej du kan starta upp med ganska många och efter fem sex dagar, det blir fiskdöd hur du än gör" ....... Maya viskade i mitt öra: "Mamma, varför ska vi köpa fiskar om dom bara kommer att dö? Då är det bättre dom får vara kvar här och leva...."
        Kul men en ny tråd att följa.

        Där finns de som säger starta långsamt och de som säger kör på och håll kolla. Jag har gjort båda. Senaste kar jag startade är ett 450 L som jag la i 44 st Malawis i direkt efter´1-2 dagar och jag har inte haft några problem. Det beror också mycket på filtrering osv. Jag har bytt pumphuvud från 1000 l/t till 1500 l/ i det inbyggda Juwel filter plus att jag har en Fluval FX6. Jag över matar också :-). Sedan har jag en stor UV inkopplat på slangen från FX6'an och utblåset och den är på 36W och den hjälper också till en hel del. Om jag sen har haft tur eller det jag har satt upp passar bra det kan jag inte svara på :-)

        Jag började med 240 L och en vecka senare så blev det ett 400 L och ytterligare ett kort tag efter så blev det ett 450 L och där följde också med ett 120 L i den affären. Så idag har jag 4 kar igång. 450 L är Malawis och just nu är de 56 st (ska inte köpa flera men många honor tuggar så där kommer yngel, dock vet jag inte om några överlever) och 400 L är för malar och praktbotia samt en albino regnbågshaj. 240 L har jag just kört igång och det ska bli ett växt kar med räkor och sist men inte minst (ju det är ju faktiskt minst) så har jag ett sällskaps kar med guldbarb, kardinaltetra, svart neontetra och en regnbågshaj.

        Allt detta sedan början av aug förra året. Jag skyndar också på långsamt... tycker jag :-)

        EDIT: glömde att skriva att det med kunskap i zoo butikerna kan du läsa många inlägg om. Den är ofta dålig och de ger ofta fel råd. Jag har själv fått massor fel råd eller fel info vid köp av fisk. Så lita inte på dem fullt ut utan kolla om det de säger verkar rätt. jag har bara haft en fick som har dött så naturligt som det nu kan bli. Det var en silberhaj som fick tuppjuck och hoppade upp i locket flera gångar och den klarade sig i början men dog sedan och sedan en öronål som hoppade ur karet och dog.. jag har fått aliva 2 fiskar pga sjukdom. Så att många fiskar skulle dö vid uppstart eller så är helt fel info. det kan nog hända om man inte gör rätt eller har otur men normalt så blir det inte så.
        Senast redigerad av Webo; 20 January 2015, 22:43.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Catnip
          • December 2014
          • 58

          #5
          Mr Woods: Jag hoppas att vederbörande inte jobbar kvar. Tycker inte att h*n gav kloka råd..... *suck*.. övriga är vettiga o kloka

          Kommentar

          • Catnip
            • December 2014
            • 58

            #6
            Webo: Jag har väldigt VÄLDIGT god lust att vara i dina skor!! Men mina förutsättningar är inte riktigt där ännu, sedan är det utbildning för mina minsta barn jag bygger in i det hela också. Men som sagt, skulle gärna vilja...

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Ursprungligen postat av Catnip
              Webo: Jag har väldigt VÄLDIGT god lust att vara i dina skor!! Men mina förutsättningar är inte riktigt där ännu, sedan är det utbildning för mina minsta barn jag bygger in i det hela också. Men som sagt, skulle gärna vilja...
              Jag har också 2 barn (en grabb på 6 och en flicka på 4) och de har var sin mal och var sin Malawi. de tycker det är kul och hjälper till med att kolla så alla mår bra och även hjälper med att mata fisken.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Catnip
                • December 2014
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av Webo
                Jag har också 2 barn (en grabb på 6 och en flicka på 4) och de har var sin mal och var sin Malawi. de tycker det är kul och hjälper till med att kolla så alla mår bra och även hjälper med att mata fisken.
                Och här har 8-åringen gjort en lista med namn och kännetecken på alla i karet. Har även total koll på vattenbytena osv, så vem vet om ett och ett halvt år

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Ja det är bra. De lär sig ju att ha ansvar och att vissa saker måste bara göras även om man efter ett tag inte tycker det är roligt :-)
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Låter som du har en bra plan, och att karet nu är väl inkört. Gott jobbat!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Det ska bli skoj att följa din tråd Catnip . Jag har en känsla av, att det inte dröjer så länge innan ett större kar kommer att finnas på plats hemma hos er .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Roligt att läsa så kloka tankar, men jag tror som Inger att det snart blir ngt till kar . Själv har jag två och tycker det är lagom. Lycka till Catnip!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Catnip
                          • December 2014
                          • 58

                          #13
                          Så mysigt med respons!

                          Idag har vi "gått ronden" = fönstershoppat på våra tre olika djuraffärer i vår lilla stad. Vi är på jakt efter några fler fina platyhonor att komplettera lilla platystimmet med. I gänget går en sur alfahanne och en yngre hanne som inte kommer helt bra överrens. Tanken är att herrarna möjligen avleds från brottningsmatcherna med fler damer i karet. Köpte en näve flytväxter samt några anubis men ingen fisk idag. Det väntas in nya i mitten av veckan så jag inväntar det. Passar ju fint eftersom jag inte ska skynda på...

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Vet du Catnip, att jag beundrar starkt ditt tålamod... . Du kommer att ha igen det (tålamodet) under hela din akvaristiska karriär

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det är inte fel att orka sitta på fingrarna och ta det lugnt många gånger inom akvaristiken...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...