Förslag på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlzen
    • January 2015
    • 43

    Förslag på fisk

    Hej på er! Jag är nybörjare på det här med akvarium. Har ett på 120 liter där det går fem gyppyhanar och två malar.
    Har själv funderingar på fjärilciklid. Skulle det funka? Har ni några andra roliga förslag? / Henrik
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Fjärilar funkar, men de är rätt känsliga, lever inte så länge, och är svåra att få lyckade lekar av. Den bolivianska fjärilscikliden är ett alternativ, som är större och tåligare. En hane och några honor av nå'n Apistogramma (t.ex agassizii) skulle också gå bra. Anomalochromis thomasi är en annan trevlig liten ciklid, som kommer från Afrika. Kan också rekommendera nyckelhåscikliden, som är en av mina favoritciklider, den blir dock större än de andra tre, om än ingen jätte.




    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • karlzen
      • January 2015
      • 43

      #3
      Tack för tipsen! Kollade särkilt in thomascikliden. Såg riktigt fin ut. Vet du var man närmast får tag i dessa fina firrar? (Bor i närheten av Jönköping)

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ingen aning om akvarieaffärsutbudet i Jönköping Men det är en rätt vanlig och lättodlad ciklid, så den går säkert att beställa. Vet att "min" butik i Göteborg har den inne. Lämpligast skaffar man en grupp ungdjur på ca 6 individer, låter dem para ut, och se'n byter man in dem som blir över.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • malavi
          • December 2007
          • 396

          #5
          Ursprungligen postat av karlzen
          Tack för tipsen! Kollade särkilt in thomascikliden. Såg riktigt fin ut. Vet du var man närmast får tag i dessa fina firrar? (Bor i närheten av Jönköping)
          Anomalochromis thomasi finns på Djurmagazinet i Jönköping.
          Mvh Daniel

          Kommentar

          • karlzen
            • January 2015
            • 43

            #6
            Ok tack! Då ska jag kolla in dem där

            Kommentar

            • karlzen
              • January 2015
              • 43

              #7
              En fråga till: har nog bestämt mig för att köpa anomalochromis thomasi. Hur många tror ni det är brukligt att köpa? 120 liter juwel lido. Blir det krig om bottenskiktet då karet är 60x40?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                De är svåra att se könsskillnad på i butik, och dessutom luriga att fånga, så svårt att få just dem man vill ha. Så det bästa är, om det inte finns ett par som parat ut i butiken, att skaffa ca 6, som får välja partner. Tycker de verkar rätt kräsna när de väljer partner också, tror inte det alltid funkar att bara sätta ihop en hane och en hona.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • karlzen
                  • January 2015
                  • 43

                  #9
                  Ok tack! Då gör jag så. Ska bli riktigt kul med en ny sorts fisk��

                  Kommentar

                  • karlzen
                    • January 2015
                    • 43

                    #10
                    Då har jag nu varit o införskaffat cikliderna. Lite skygga är de men himla fina. 5 st blev det o de är ca 4-5 cm. Det är som du sa Shepard att det är omöjligt att se skillnad på dom. Då till nästa fråga: Duger DR Bassleer Biofish Food (regular) åt dem? Eller ska jag skaffa något att komplettera med?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...