Alger, alger, alger och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluebirch
    • January 2015
    • 39

    #16
    Ja.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #17
      Sniglar är inte farliga, snarare tvärtom..

      Jag kommer än en gång att be dig om att ha tålamod, det är inte för att vara dryg på något sätt. Mest för att jag varit där du är själv.

      Ta det lite lugnt med matningen i några veckor, en gång om dagen är bra. Och någon dag utan mat alls. Det kommer fiskarna bara att må bra av.

      Kommentar

      • bluebirch
        • January 2015
        • 39

        #18
        Tack. Uppfattar dig inte som dryg. Tacksam för råd! Mumsar inte sniglar växter?

        På tal om det har växterna bleknat en del på sistone. Inget jag oroar mig för än, dock. Har tvärtom kunnat plantera två skott från javaormbunkarna.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #19
          Ursprungligen postat av bluebirch
          Tack. Uppfattar dig inte som dryg. Tacksam för råd! Mumsar inte sniglar växter?

          På tal om det har växterna bleknat en del på sistone. Inget jag oroar mig för än, dock. Har tvärtom kunnat plantera två skott från javaormbunkarna.

          vad är det för sniglar vi pratar om? är det malaysiska sandsnäckor så äre ingen fara utan ju fler desto bättre i princip , är dem lite större sniglar så brukar dem ta växterna ja.

          växterna kan blekna om algerna tar allt från dem , annars om det inte är större problem med alger o växterna börjar dö ut så kan det vara ljuset och eller växtnäring som saknas.

          Gällande praktbotier , om du vill ha snäckätare så rekomenderar jag zebrabotier , tömde mitt 100 liters på snäckor rätt så fort.

          Att du ej ser ancistrus kan bero på att dem är allmänt skygga av sig , tips kan vara o försöka få dem o se dig som mat , låt dem se dig ge maten etc funkat för mig o nu är 3/4 i stora karet ej skygga .


          sista tipsen jag kan komma på är överfiltrera . detta kanske ej stämmer men av egen erfarenhet så brukar de akvarierna som jag har väldigt mycket filtrering i & vattenrörelse få mindre problem med alger.

          Kommentar

          • bluebirch
            • January 2015
            • 39

            #20
            Testade pH och och fann att det var mycket högt, närmare pH 9. Det är kanske inte helt optimalt för akvariemiljön?

            Kommentar

            • bluebirch
              • January 2015
              • 39

              #21
              Dags att förnya frågeställningen i denna tråd, då jag inte lyckas få bukt med algerna…


              Det har gått ganska lång tid nu, och lite olika algtyper har kommit och gått, men det som jag förstår kallas grönalger kvarstår. Växternas blad är täckta av mörkgröna prickar, rötterna (Redwood och så'ntdär) går i en grönaktig ton, det flyter runt lite gröna trådar här och där och om jag inte byter vatten ofta (var 3–4 dag) bildas ett skikt av slemmiga, gröna, trådiga alger vid ytan.


              Växterna vantrivs. De flesta anubiasplantor är blekt ljusgröna och javaormbunken vissnar bort. De enda som verkar trivas någorlunda är en hornsävsplanta och något slags mossa som växer på en Redwood-rot.


              Vad jag lyckats läsa mig till så långt beror det på för mycket näringsinnehåll i akvariet. Jag försöker, som sagt, att byta vatten ofta, och jag har akvariet tänt endast 6 timmar (sommarljuset gör naturligtvis sitt också; akvariet får inte direkt solljus, men det är ju i princip ljust dygnet runt såhär års). Men grönalgerna stannar kvar.


              Några bilder finns här. På de sista bilderna (som jag tog för någon månad sedan) syns grönalgsprickarna (?) på bladen, och det har inte blivit bättre sedan dess.


              Jag börjar misströsta en smula…


              Hjälp?

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #22
                Mitt förslag är att göda med bra växtnäring t ex Tropica eller PMDD. Jag tror att en del av problemet kan vara näringsbrist. Växterna kan (tror jag iaf) inte tillgodose sitt näringsbehov på enbart det som fiskarna lämnar efter sig genom avföring. Algerna klarar sig dock galant på bara fiskavföring som gödning. Använder du slamsug? Kan vara en idé annars.

                Kommentar

                • bluebirch
                  • January 2015
                  • 39

                  #23
                  Ursprungligen postat av Yadina
                  Mitt förslag är att göda med bra växtnäring t ex Tropica eller PMDD. Jag tror att en del av problemet kan vara näringsbrist. Växterna kan (tror jag iaf) inte tillgodose sitt näringsbehov på enbart det som fiskarna lämnar efter sig genom avföring. Algerna klarar sig dock galant på bara fiskavföring som gödning. Använder du slamsug? Kan vara en idé annars.
                  Tack för tips! I djuraffären trodde de också på rester från flingfodret, så jag prövar ett annat foder nu.

                  Jag har också prövat att göda växterna med sådana där kulor som man pillar ner i sanden, men a) praktbotiorna gräver upp det och b) slamsugen tar med sig det.

                  Nu har jag också påbörjat en kur med Algin i hopp om att jag skall få bukt med de besvärliga algerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...