Alger, alger, alger och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluebirch
    • January 2015
    • 39

    Alger, alger, alger och alger

    Jag har startat om akvarium efter 30 år, men jag har glömt det mesta, så jag är definitivt nybörjare. Det är ett Juwel-akvarium på 180 liter. Några växter (ffa javaormbunke och några varianter av anubias), efter en veckas inkörning 11 neontetror och nu också 2 skäggmunsmalar.

    Som många nystartade nybörjarakvarier har jag snabbt drabbats av en rejäl algtillväxt, framför allt i form av sådana där gröna, slemmiga, trådiga saker som sätter sig på växterna. Ytan påminner också om algblomning i Östersjön och gör ljuset i akvariet grönaktigt. Växterna ser inte ut att må så jättebra heller, men det kan vara en tidsfråga – jag startade akvariet för två veckor sedan.

    Den enda åtgärd jag hittills vidtagit är att jag minskat ner på ljuset (från 13 timmar, som jag nu förstår riskerar att gynna algtillväxten, till 8 timmar), men huruvida det har någon effekt kan jag inte säga än. Det har gått för kort tid.

    Läser man i böcker och på forum får man miljoner olika råd om hur man bör gå tillväga. Således startar jag en egen tråd där jag kan ställa mer specifika frågor om min egen akvariemiljö, och förhoppningsvis få lite mer anpassade svar.

    Frågor jag har nu är:
    1. Bör jag i nuläget vidta någon mer åtgärd än att minska belysningen?
    2. Växterna ser inte ut att må sådär jättebra, men de är som sagt relativt nyplanterade. Bör jag gödsla? Riskerar jag i så fall inte att också gödsla algerna?
    3. Bör jag rensa växterna från alger?
    4. Jag har (förstås) fått med mig några sniglar med någon växt också. Bör jag försöka få bort dem?


    Jag kan komplettera med bilder om så behövs. Det är kul att fotografera i akvariet. :-)
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2
    Är inte så bra på alger men finns vissa sakee som reducerar alger.
    regelbundet vatten byte
    Några snabbväxande växter.
    Ha nya lysrör som växterna mår bra av
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • bluebirch
      • January 2015
      • 39

      #3
      Tips på snabbväxande växter?

      Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Sagittaria subulata låg växt som är fin och sprider sig rätt snabbt
        Rotala Rotundifolia tycker jag är extremt fin speciellt när den får mycket ljus (ej antal timmar utan effekt)
        Ludwiga rubin är också trevlig

        Nån typ av valisinera funkar också

        Dessa har jag bland annat så kan rekommendera dom mins bokstavligt växter som ogräs och måste trimmas 1 gång i veckan
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Gröna slemmiga trådar kan vara många olika saker. Kan jag få en bild?

          Algerna på ytan kan man få bort genom en kortad belysningsperiod. Under tiden kan du lägga tidningspapper på ytan, låta det ligga i 15-30 sekunder och sedan ta bort det. Då blir det bättre till att börja med i alla fall då pappret suger upp algerna.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • bluebirch
            • January 2015
            • 39

            #6
            Trådiga alger på javaormbunke:

            Grönt jox på ytan:

            "Rotludd" som växer allt frodigare:

            Fotat med 50 mm makro och därför rejält förstorat.

            Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Angående din fråga om att gödsla algerna, algerna behöver väldigt lite för att växa, det handlar om att ge växterna så de orkar växa fortare än algerna. Exakt varför algerna trivs mindre när växterna trivs mer är väl fortfarande en dunkel fråga.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av bluebirch
                Trådiga alger på javaormbunke:

                Grönt jox på ytan:

                "Rotludd" som växer allt frodigare:

                Fotat med 50 mm makro och därför rejält förstorat.

                Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
                Luddet på din java är ytterst intressant. Jag hade klippt av de mest drabbade bladen. Någon flytväxt kan vara en idé, samtidigt som du sätter i något som växer väldigt fort. H.polysperma, L.repens, L.heterophylla, L.sessiliflora..

                Dealen med tidningspappret finns kvar angående svävalgerna. Algen på roten kommer att ge sig med tiden, siamesiska algätare är ett alternativ som tar den om den blir jobbig. Se till att växterna trivs ordentligt, då brukar allt dra rätt sig med tiden.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Jag skulle låta allt tuffa på i lugn och ro och med tiden så brukar de lite tråkiga grå algerna ersättas av mycket trevliga gröna! Jag håller koll på mina alger för jag vill verkligen inte att de försvinna för de sveper in allt på ett fint naturligt sätt Kolla roten till vänster i mitt kar http://i32.photobucket.com/albums/d4...ps8f0755d3.jpg
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Dopply
                    • December 2012
                    • 485

                    #10
                    Som åheim så är nog tålamod det bästa vapnet just nu, försök bara att få balans i karet.

                    Om några veckor kan man kolla vilka alger som finns kvar. Men snabbväxande växter kan du med fördel introducera nu, så hjälper dom till med vattenvärden.

                    Mitt tips, skynda långsamt. Och stoppa inte i mera fisk innan du känner dig trygg med karet.

                    Kommentar

                    • bluebirch
                      • January 2015
                      • 39

                      #11
                      Algerna har mycket riktigt lugnat sig, men det där blåsvarta luddet vill inte ge sig utan har spridit sig till växterna:

                      Kommentar

                      • Dopply
                        • December 2012
                        • 485

                        #12
                        Svarts Tofsalger ser det ut som. Några har lyckats genom att spruta kokhett vatten rakt på dem.

                        Men jag tror själv att dom kommer att stanna upp i tillväxt när du fått in en bra rutin i akvarieskötseln. Men jag tror inte dom försvinner utan att man mekaniskt avlägsnar dem..

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #13
                          Ursprungligen postat av bluebirch
                          Algerna har mycket riktigt lugnat sig, men det där blåsvarta luddet vill inte ge sig utan har spridit sig till växterna:
                          Siamesisk allätare äter gärna dessa.
                          /Lars

                          Kommentar

                          • bluebirch
                            • January 2015
                            • 39

                            #14
                            Ursprungligen postat av Live2Ride
                            Siamesisk allätare äter gärna dessa.
                            Jo, jag har läst det. Men är lite tveksam till att köpa ny fisk så fort det är problem. Har redan 2 ancistrus (varav jag bara sett den ena på sista tiden) och 4 praktbotior (som jag hoppades skulle ge sig på mina snäckor) som jag aldrig ser röken av. Är inte helt säker på att vattnet är tipptopp.

                            Kommentar

                            • Dopply
                              • December 2012
                              • 485

                              #15
                              Har du problem med mycket snäckor?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...