Akvarium -> Terrarium -> Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EMLLi
    • January 2015
    • 5

    Akvarium -> Terrarium -> Akvarium

    Hej,

    har ett 325 liters akvarium sedan några år. För ca ett år sedan avvecklade vi akvariet tillfälligt och det har nu använts som ett terrarium i ca ett år. Dvs vi har haft grus på botten och kaktusar m.m. i krukor inuti. Akvariebelysningen har fungerat utmärkt till detta.

    Min fråga är om någon vet om detta kan ha påverkat tätningen av akvariet? Tänkte nu starta upp med akvarium igen men är orolig att silikonfogarna kan ha påverkats av "torrläggningen". Jag skulle i och för sig kunna helt enkelt testa, men vill ju inte riskera 325 l vatten på golvet...

    Bör man lägga på extra silikon?

    tacksam för svar från någon som vet... //EMLLi
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Silikon påverkas inte av torrläggning. Så OM det skulle läcka så har det i så fall någon annan orsak
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Jag tog i drift ett gammalt kar som jag hade kvar sedan första gången jag hade akvarium, det hade stått i en ladugård i 8-9 år helt tomt och läckte ingenting under det år jag hade det i drift
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • EMLLi
        • January 2015
        • 5

        #4
        Tack för svar. Jag är mest fundersam just pga att lysrören varit igång, det blir ju ganska varmt och torrt därinne.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Att det är torrt gör ingen större skillnad, däremot så kan man bli lite fundersam om det använts starka uv-lampor när burken varit terrarium. Silikon klarar uv bra men nån lite extra uppmärksamhet skadar inte. Känn på fogarna, är de spänstiga, sitter kanterna kvar om man känner med nageln? Känns de lite torra och hårda och i all synnerhet om det är lätt att få loss är det läge att foga om.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            alla ovan tips är riktigt bra , mitt tips är fyll upp akvariet o kolla om det läcker eller inte , blir nog minst huvudvärk så 325 liters kan nog få plats brevid badkaret bara fyll upp där o kolla om de kommer ut vatten någonstans

            Kommentar

            Arbetssätt...