Vart tar räkorna vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Vart tar räkorna vägen?

    I mitt 180L försvinner mina amanos. Totalt har jag släppt ner 12, två har jag hittat på golvet. Resten är borta! Kör med öppet kar eftersom jag har Hagen Glo-ramper, men det ska väl gå att ha räkor ändå?
    Övriga invånare är platys, ancistrus och scalarer (mediumstorlek).

    Förslag?

    /Elin
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag har släppt i >30 amanos i mitt 310L, och dem ser jag aldrig! Jag trodde de hade blivit uppätna av nyligen introducerade T. ellioti, men när jag letade efter mina Peckoltior hittade jag en av de mindre räkorna, så de finns nog kvar! De är bra på att gömma sig bara!
    På golvet har jag aldrig hittat någon.

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #3
      Jo, jag har ju sett att det funkat hos dig, så då borde det funka hos mig. Känns så sorgligt att hitta räkmumier bara.

      Jag får helt enkelt köra på att det finns 10 kvar och de gömmer sig [emoji5]️

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Jag ser ju att skalarerna snappar efter dem, men de har små munnar...

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Hmm jag släppte ner 4-5 st i 240 liters och brukar oftast se dem ute , på tex zucchini , mal tabletterna etc med dem andra fiskar, känns inte alls skygga ,annars tycker dem om o vara runt rötter (hos mig då alltså) och inte grottor så går alltid o se dem om man kollar efter dem kolla på rötterna om dem står där

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Räkor funkar bra med små fiskar, typ microrasbora men är det mer vanlig storlek så brukar de hålla sig undan totalt om skydd finns. Dem är duktiga klättrare och är karet öppet så bör vattennivån sänkas annars finns risken att de knatar upp ur karet mot bättre vetande... Vill man inte hålla riktigt liten fisk så tycker jag man bör hålla dem i ett särskilt räkkar.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...