Första akvariet 20 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zerch
    • November 2014
    • 1

    Första akvariet 20 liter

    Hej!

    Jag och min fru har fått tag på ett 20 liters akvarium. Storleken passar bra, då vi inte får rum med större i vår lilla lägenhet. För vad jag läst så säger flera att ett större akvarium är lättare. Men det får bli ett litet första

    Jag har ett par släktingar som har en kampfisk i liknande akvarium och det vill vi gärna ha också.
    Vad ska man tänka på med kampfiskar?

    Kan man ha några neontetror och en mal i samma akvarie? Eller vilka algätare passar kampfiskar bäst med? Räkor? Snäckor? Ål? Eller vilka andra fiskar skulle en kampfisk passa bäst med?

    Tacksam för svar, tips och idéer!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Hej o välkommen hit. Tyvärr skulle jag itne rekommendera kampfisk i ett så litet kar. De behöver större. Och inte heller neontetror eller någon mal.

    Det enda som funkar i ett 20L är räkor och de minsta Rasbora arterna. Titta lite i artregistret här på zoopet så hittar ni säkert något som passar :-)

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Dvärgtandkarp, originalguppy dvs inte de framodlade sakerna, de minsta rasborerna, räkor, snäckor.

      Dock, kör man levandefödare, så får man vackert stå med håven och dra upp yngel hela tiden.
      Låter man dom gå kvar, så blir det fort, mycket fort överbefolkat med vattenkrasch som följd.

      Det lättaste karet man kan ge sig på är ett kar som har 150 liter eller mer.

      Det svåraste man kan ge sig på är kar under 30 liter.....20 liter = riktigt svårt....10 liter = expert

      Det hela hänger på att man måste hålla järnkoll på vattenvärdena.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      Arbetssätt...