Vilka sorter passar i en guldfiskskål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    #16
    visst finns det köttdjur som har ett bra liv. Men hur många promille av alla köttdjur lever som de din släkting har. Det är en droppe i havet.

    Det moraliseras ju (väldigt ofta) över hur fiskarna skall ha det på ett ganska så bror duktig sätt. Och ska man vara moralisk så måste man vara konsekvent, åtminstone i någon utsträckning. Och jag tror att de flesta i stort sett inte är konsekventa överhuvudtaget. och då är inte de som moraliserar moraliska...

    Men det är väl upp till var och en om man vill sila mygg och svälja elefanter och vara en inkonsekvent moralist.

    Andreas

    ps
    är själv inte vegetarian, men bir heller inte uprörd över guldfiskskålar.
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #17
      Jag anser inte att det är inkonsekvent moralism att försöka undvika i onödan försämrad välfärd hos djur. Jag ser inga problem med att rekomendera att undvika guldfiskskål samt att påpeka att en sådan endast är lämplig för några få fiskar.

      Ps. Själv äter jag vilt och KRAV-märkt kött när folk bjuder men inget annat däggdjurs eller fågelkött. Fisk som inte är hotad äter jag också även om de inte dör på bästa tänbara vis.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • carooo
        • February 2003
        • 85

        #18
        hejsan!
        Jag hadde skål i ca. 1 dygn
        När jag gick ner till grovsoperna finns det återbrukshylla eller nått liknande stog 2 akvarier det ena va ca. 60 men inte stabilt och det andra va på ca. 25 så jag gick upp och kolla om det läckte vilken tur det läckte inte stoppa i fiskarna där man märkte att de trivdes!!! jag hadde tur för när jag hadde köpt skålen av en kompis fatta jag att fiskarna kanske inte tyckte det var så kulö direkt efter en vecka köpte jag ett 60liters med tillbehör och jag har märkt att jag har blivit betydligare bättr akvarist!

        //CARROOOOOOOOO
        LINKIN PARK!!!

        Kommentar

        • carooo
          • February 2003
          • 85

          #19
          ooops jag skrev lite konstigt fatta själv inte så bra!
          LINKIN PARK!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...