Vilka ciklider går att ha i sällskapsakvarium 180 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oscar_m
    • December 2004
    • 11

    Vilka ciklider går att ha i sällskapsakvarium 180 liter

    Hej!!

    Är nygammal akvarist. Hade några akvarium för några år sedan. Först små sällskapsakvarium för att sedan gå på ett 720 liters med malawiciklider. På den tiden när man var ung och dum köpte jag fisk efter hjärta istället för med hjärna så sammansättningarna av fisk var inte alltid de bästa. Tänkte denna gång vara mer noggrann med vilka som funkar bra ihop.

    Har nu fått tillbaka suget och köpte mig ett 56 liters begagnat med en del fisk som ingick.

    7 guppys
    3 molly
    15 neontetror
    3 svärbärare.
    4 ancistrus

    Märkte nästan direkt att detta känns ju skitlitet hehe så började leta platser i lägenheten för ett något större kar, tyvärr fick jag endast godkänt (av sambon) att ha ett 1 meters kar som kommer stå i vardagsrummet.
    Så det blev till att lusläsa annonserna på blocket o efter några dagar har jag nu hämtat ett 180 liters 110x45x40.
    Ska nu i helgen ner till akvarieaffären och beställa 2 btn slimline o sätta i innan jag fyller det med vatten.

    Så nu till min fråga. Vad för ciklider skulle jag kunna ha med mina fiskar?
    Guppysarna kommer få flytta till akvarieaffären då jag inte alls gillar dem, men de andra fiskarna vill gärna sambon och sonen ha kvar.

    Har sökt en del på nätet och vad jag förstår skulle man kunna hålla nyckelhålsciklider eller fjärilsciklider med dessa fiskar. Har ni några synpunkter på det??
    Kom gärna med tips på andra ciklider också. Vill gärna ha lite valmöjligheter!

    Tack på förhand
    --OsCaR--
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag skulle ha tagit bort svärdbärarna också.
    Sedan kan jag ju göra som jag brukar och varmt rekommendera dessa små charmtroll!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 030520142794.jpg
Visningar: 7
Storlek: 111,0 KB
ID: 2164350 Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131921.jpg
Visningar: 13
Storlek: 107,6 KB
ID: 2164351Klicka på bilden för större version

Namn: 231020132002.jpg
Visningar: 5
Storlek: 115,5 KB
ID: 2164352

    Lagom storlek för ett 18oL!
    Senast redigerad av Mr Woods; 31 October 2014, 23:34.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Skulle nog helst ha sluppit mollys också förresten, men jag om någon förstår hur viktigt det är att hålla familjen nöjd!

      Välkommen till Zoopet!

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Jag skulle ha tagit bort svärdbärarna också.
        Sedan kan jag ju göra som jag brukar och varmt rekommendera dessa små charmtroll!

        [ATTACH=CONFIG]72203[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]72204[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]72205[/ATTACH]

        Lagom storlek för ett 18oL!
        Vad är detta för fiskar?

        Skickat med Tapatalk från min mobil.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Sajica-ciklider är ju som gjorda för det där karet.

          En annan fisk som kanske kan fungera är snäcklekare.

          Kommentar

          • oscar_m
            • December 2004
            • 11

            #6
            de var jättefina. är absolut ett alternativ
            --OsCaR--

            Kommentar

            • oscar_m
              • December 2004
              • 11

              #7
              Sajica-ciklider var en trevlig fisk. även denna känns som ett bra alternativ
              --OsCaR--

              Kommentar

              • oscar_m
                • December 2004
                • 11

                #8
                Kommer ta ett litet tag innan det är dags att införskaffa fisken så kom gärna med ännu fler förslag. Bara roligt att sitta o kolla bilder o fundera o planera lite över vilka fiskar som skall få flytta hem till mig
                --OsCaR--

                Kommentar

                Arbetssätt...