Aquascape - Endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R-P
    • September 2014
    • 14

    Aquascape - Endlers

    Hej!

    Vill först ge en kort introduktion till mig och mitt nuvarande och blivande kar.
    Jag är med akvarium sedan några månader då våra guldfiskar växt ur sitt förra vinterhem på ca50 liter. Jag gissar att många andra före mig "blivit med fisk" efter att ha grävt en vattenspegel i trädgården och sedan kommit på den trevliga idén att släppa i några vackra fiskar...

    Som ung (är nu 40+) hade jag några akvarium med olika fiskar, men jag hade ingen kunskap om hur balans skulle uppnås i vattnet. Vinterkaret i år blev 540 liter och en vän (som gått till botten med akvarium) berättade hur ett bakgrundsfilter fungerar. Det satt redan en bakgrund förberedd för filterkuber så där stoppade jag ner tre stycken 50x50x5 centimeters filtermattor efter att jag klippt dem i bitar. En cirkulationspump på 1150l/h jobbar just nu ensam. Förutom de fyra guldfiskarna går nu deras tretton "yngel" tillsammans med tolv kongotetror och sju pleco:s.

    Efter att ha googlat och kollat in vad ni skriver om så hittade jag fram till aquascaping och nu tänker jag att ett träd på en liten kulle är nästa projekt (se länk nedan). Här kommer anledningen till inlägget: Har jag missat någonting i planen?

    Tänker att be ett glasmästeri skära till en rökfärgad glasskiva som ska sitta i ena kortänden av 50 literskaret och lägga dit en nedklippt 50x50x5cm 10ppi filtermatta. Till det en cirkulationspump på 600l/h. Att teknik och filter syns går vad jag förstår tvärt emot aquascapingens "själ". Samtidigt håller det kostnaden nere.

    Har tänkt mig likadana växter "Utricularia graminifolia och Vesicularia dubyana".
    Jag inser att; men mest troligt inte till fullo att jag "tagit mig vatten över huvudet" genom att välja denna design.

    Vad för sorts underlag, heter det (substrat?) ska väljas till detta "gräs"?
    Fungerar det att ha bara ett 18w T8 lysrör med en reflektor och PMDD till detta kar? Har ingen plan på C02 som just nu verkar vara överkurs i mitt huvud.

    Sedan tänker jag mig Endlers guppys tillsammans med två små pleco:s. Har hittat en trevlig rot på vinden efter någon kanotpaddling som jag tror blir bra som stam. Om jag vill släppa i räkor vartefter, är det viktigt med vilka material som används i karet har jag förstått. Vilket material kan jag använda som extra grenverk? Tänker att mer trä egentligen inte tillför någonting bra då det mest trolig ruttnar efter en tid.

    Med vänliga hälsningar Fredrik alias R-P

    Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi
  • R-P
    • September 2014
    • 14

    #2
    Bump
    Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Jag tjötar lite med dig om någon timme. Jag behöver få lite tid framför datorn så ska vi reda ut begreppen lite
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • R-P
        • September 2014
        • 14

        #4
        Sammanfattning:
        1. Vilket substrat bör jag välja till Utricularia graminifolia?

        2. Fungerar denna växt utan Co2 och 18w:s ljus tillsammans med PMDD?

        3. Finns det något bra material utom trä att ha i akvariet?

        RP
        Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

        Kommentar

        • R-P
          • September 2014
          • 14

          #5
          När jag läser äldre trådar, funderar jag ibland över vad som hänt sedan sist?
          Trådskaparna är ambitiösa och har fullt av idéer. Precis som jag själv :-)

          Så hur blev mitt projekt?

          Det blev till slut ett litet kar, ett antal år senare med Black bar Endlers som jag hittade hos Akvarievalvet i Norrköping.
          Trädet är på plats med Anubias nana istället för med mossa.
          Kanske blir det någon gång en grön botten, men just nu tycker jag att akvariet är mer spännande än ursprungsförslaget.
          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


          Mvh Fredrik
          Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

          Kommentar

          Arbetssätt...