Nybörjar- och prisfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myran1101
    • October 2014
    • 26

    Nybörjar- och prisfrågor

    Hej,

    Jag har precis börjat planera för mitt första akvarium, väntar bara på ny lägenhet. Är helt ny inom detta område, eller vi hade ett litet kar när jag var liten. Då var det lite guppy, black molly, växter och vatten typ. Eller man får inte glömma ALGERNA!! Så detta har avskräckt mig ett tag då bara några fisk och massa alger var väldigt långtråkigt!

    Men nu har jag kommit på nya tankar och insett att det måste ju finnas ett sätt att slippa alger och efter att ha läst här har jag tom insett att alger kan vara bra i vissa fall Jag vill också ha lite "live-bio" och mer stimulation för mina innekatter

    Har läst på mycket här nu och börjat fatta en del, det jag tycker är svårast är fiskarna, teknikfrågan typ pump osv samt tillskott och gödning och liknande.

    Det jag har planerat hittils är ett stort kar, ca 500l. Dels för jag vill få plats med en del i och för jag har läst att det är lite lättare. Är det svårt att börja med?

    Sen har jag kollat på fiskar jag gillar. Jag vill ha- och utgår därför från Pterophyllum scalare. De vill ha;
    24-26 grader, minst 225 l samt pH 6-7,5 och alla dessa nedan gillar samma.
    Jag hade tänkt bara ett par av dessa ovan, för lite?
    Sen är jag väldigt osäker på om du behöver ha både små och stora fiskar? Måste du ha malar? Finns det av dessa nedan några som håller till i alla skikt? Alltså en som är högt och en som rör sig lågt?
    Om ni kommer på någon annan fisk som hade passat bra är jag tacksam för all hjälp! Vill helst ha mycket färg och inte alla tråkiga vanliga a la guppy

    Trigonostigma heteromorpha
    Nanochromis nudiceps
    Mikrogeophagus ramirezi
    Moenkhausia pittieri
    Hyphessobrycon flammeus
    Betta imbellis
    Apistogramma cacatuoides
    Anomalochromis thomasi
    Crossochelius oblongus
    Corydoras Sterbai
    Hyphessobrycom megaloperus

    Tillsist undrar jag lite över priset? Ett kar har jag hyfsat koll på, kommer bli begagnat mest troligt.
    Men om det inte ingår pump och filter osv, pris för det? Fiskarna, har jag extremt dålig koll på vad de kostar. Samt att jag vill ha mycket växter, är det något mer som kostar mycket? Alltså vad skulle ni gissa på ca pris för mycket växter, fiskar samt lite teknink (pump, filter osv)

    Tacksamm för all hjälp!
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!

    Vilken tur du har som har möjlighet att starta ett så stort kar att lära i. Det gör det ju mycket lättare och du blir lite friare.

    Mitt bästa tips är att skynda långsamt i fiskvalet. Och man ska ändå vara försiktig med att tillsätta alla fiskarna på en gång i ett nystartat akvarium. Scalarer är ju fina och i ett så stor akvarium skulle nog en grupp om 6 vara ganska lagom.

    Sedan är ett bra tips att ha få arten och flera individer från samma art än att ha några få individer av många arter. Jag har i mitt 720l 7 arter och det är nog egentligen lite mycket måste jag erkänna. Så satsa på 5 arter.

    Så mitt förslag är scalarer, corydoras, en liten stimfisk som tex en tetra eller den första rasboran, siamesiska algätaren och sedan en microgeophagus, men inte ramirezi utan altispinosa. Anledningen till det är att de bolivianska fjärilscikliderna är mycket mer robusta och dör inte lika lätt.

    Man måste inte alls ha malar, men du verkar ju ha hittat några du gillar i din lista.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • myran1101
      • October 2014
      • 26

      #3
      Tack för svar!

      Jag antog att det skulle vara enklare om jag listade upp de fiskar jag tycker är fina och med er hjälp kunde komma fram till vilka, ex 5 arter då, som skulle passa bäst ihop Vill inte har för många olika arter heller.

      Okej så man kan ha så pass många scalarer i samma? Men ditt förslag är i princis så som jag hade tänkt mig!

      Kommentar

      • myran1101
        • October 2014
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av myran1101
        Hej,

        Jag har precis börjat planera för mitt första akvarium, väntar bara på ny lägenhet. Är helt ny inom detta område, eller vi hade ett litet kar när jag var liten. Då var det lite guppy, black molly, växter och vatten typ. Eller man får inte glömma ALGERNA!! Så detta har avskräckt mig ett tag då bara några fisk och massa alger var väldigt långtråkigt!

        Men nu har jag kommit på nya tankar och insett att det måste ju finnas ett sätt att slippa alger och efter att ha läst här har jag tom insett att alger kan vara bra i vissa fall Jag vill också ha lite "live-bio" och mer stimulation för mina innekatter

        Har läst på mycket här nu och börjat fatta en del, det jag tycker är svårast är fiskarna, teknikfrågan typ pump osv samt tillskott och gödning och liknande.

        Det jag har planerat hittils är ett stort kar, ca 500l. Dels för jag vill få plats med en del i och för jag har läst att det är lite lättare. Är det svårt att börja med?

        Sen har jag kollat på fiskar jag gillar. Jag vill ha- och utgår därför från Pterophyllum scalare. De vill ha;
        24-26 grader, minst 225 l samt pH 6-7,5 och alla dessa nedan gillar samma.
        Jag hade tänkt bara ett par av dessa ovan, för lite?
        Sen är jag väldigt osäker på om du behöver ha både små och stora fiskar? Måste du ha malar? Finns det av dessa nedan några som håller till i alla skikt? Alltså en som är högt och en som rör sig lågt?
        Om ni kommer på någon annan fisk som hade passat bra är jag tacksam för all hjälp! Vill helst ha mycket färg och inte alla tråkiga vanliga a la guppy

        Trigonostigma heteromorpha
        Nanochromis nudiceps
        Mikrogeophagus ramirezi
        Moenkhausia pittieri
        Hyphessobrycon flammeus
        Betta imbellis
        Apistogramma cacatuoides
        Anomalochromis thomasi
        Crossochelius oblongus
        Corydoras Sterbai
        Hyphessobrycom megaloperus

        Tillsist undrar jag lite över priset? Ett kar har jag hyfsat koll på, kommer bli begagnat mest troligt.
        Men om det inte ingår pump och filter osv, pris för det? Fiskarna, har jag extremt dålig koll på vad de kostar. Samt att jag vill ha mycket växter, är det något mer som kostar mycket? Alltså vad skulle ni gissa på ca pris för mycket växter, fiskar samt lite teknink (pump, filter osv)

        Tacksamm för all hjälp!
        Ingen annan?

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Tomasi skulle jag avråda från ihop med skalarer, de har lite temperament och så.
          Är det bara Apistogramma Cacatuoides som du är intresserad av?
          Finns många fler Apistogramma-arter.
          Jag skulle nog hellre köra Apistogramma än Microgeophagus.
          Som stimfisk så skulle jag helst köra på
          Moenkhausia pittieri, då de är lite färglösa av sig så kommer de inte att stjäla hela blickfånget.
          Malar måste man inte ha, men vill man inte ha alger så kan det vara en smart ide, annars så kan man ha snäckor i akvariet.
          Crossochelius oblongus tar alla alger (så länge de inte anser att maten från dig är tillräcklig, vilket även är en stor risk att de gör), så därför så skulle jag rekommendera Amano räkor som städpatrull ihop med snäckorna. Snäckor tar vissa alger och räkorna tar resten.

          MVH//Patrik
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • myran1101
            • October 2014
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av pikachu
            Tomasi skulle jag avråda från ihop med skalarer, de har lite temperament och så.
            Är det bara Apistogramma Cacatuoides som du är intresserad av?
            Finns många fler Apistogramma-arter.
            Jag skulle nog hellre köra Apistogramma än Microgeophagus.
            Som stimfisk så skulle jag helst köra på
            Moenkhausia pittieri, då de är lite färglösa av sig så kommer de inte att stjäla hela blickfånget.
            Malar måste man inte ha, men vill man inte ha alger så kan det vara en smart ide, annars så kan man ha snäckor i akvariet.
            Crossochelius oblongus tar alla alger (så länge de inte anser att maten från dig är tillräcklig, vilket även är en stor risk att de gör), så därför så skulle jag rekommendera Amano räkor som städpatrull ihop med snäckorna. Snäckor tar vissa alger och räkorna tar resten.

            MVH//Patrik
            Tackar! Det börjar kännas riktigt bra nu
            Har nog bestämt mig för att jag inte kommer köpa algätare innan det har börjat komma alger, eller det verkar som det är rekomendationen iallafall. Så får vi se vilkq det blir

            Vad tror ni om prisfrågorna?

            Edit: Jag kan tänka mig vilken Apistogramma som helst egentligen, men helst en färgglad Det viktigaste är bara att den passar med resten. ( kan inte läsa om så många fler heller då de flesta är guldmedlemsnivå)
            Senast redigerad av myran1101; 14 October 2014, 13:45.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Apistogramma Agassizi blir lite större än Cacatuoides.
              En annan trevlig Apistogramma är Hongsloi.
              Om det inte ska vara just Apistogramma så finns det en trevlig liten ciklid som heter Schackbrädesciklid.
              De är lite svårare, men riktigt trevliga. Svåra är de på det sättet att de kan vara lite knepiga att få igång med att äta och de är lite kräsnare med vattnet. :P Dessutom så ska de nog vara de ända botten orienterade cikliderna och kan inte gå ihop med för tufft sällskap, vilket är en anledning till att de skulle funka riktigt bra ihop med skalarer.

              Pris på fiskar tycker jag inte att man ska bry sig så mycket om, oftast så brukar en billig affär inte vara en så bra affär heller. :P
              Vart i landet bor du? :P
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Att fiskar är billiga kan också betyda att de är lätta att hålla och odla, vilket kan vara en bra sak när man startar. Tids nog kan man våga sig på kinkigare arter. Håll det enkelt!
                // Annicka

                Kommentar

                • myran1101
                  • October 2014
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av pikachu
                  Apistogramma Agassizi blir lite större än Cacatuoides.
                  En annan trevlig Apistogramma är Hongsloi.
                  Om det inte ska vara just Apistogramma så finns det en trevlig liten ciklid som heter Schackbrädesciklid.
                  De är lite svårare, men riktigt trevliga. Svåra är de på det sättet att de kan vara lite knepiga att få igång med att äta och de är lite kräsnare med vattnet. :P Dessutom så ska de nog vara de ända botten orienterade cikliderna och kan inte gå ihop med för tufft sällskap, vilket är en anledning till att de skulle funka riktigt bra ihop med skalarer.

                  Pris på fiskar tycker jag inte att man ska bry sig så mycket om, oftast så brukar en billig affär inte vara en så bra affär heller. :P
                  Vart i landet bor du? :P
                  Regnbågscikliden (har jag lärt mig nu ) var jättefin den med, vet inte varför jag inte tog med den. Är den svårare på något sätt?
                  Schackbrädescikliden var även den fin, men kan inte läsa om den :/ Men det låtr bra att den skulle gå ihop med skalarer!

                  Med priset undrar jag mer om det är 50 kr eller 2000 kr per fisk liksom
                  Bor i Varberg, Halland. Men ska flytta till Lerum, Gbg inom 6 mån i alla fall.

                  En annan fråga jag har kommit på är att de fiskar jag har tänkt då står det att de flesta vill ha ganska små sandkorn, alltså ingen grus/sten botten. Sen vill jag även ha mörk sand eftersom de ska de trivas bättre med och du ser inte skiten så lätt Dock har jag inte hittat någon liknande, har ni något tips?

                  Kommentar

                  • myran1101
                    • October 2014
                    • 26

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    Att fiskar är billiga kan också betyda att de är lätta att hålla och odla, vilket kan vara en bra sak när man startar. Tids nog kan man våga sig på kinkigare arter. Håll det enkelt!
                    Okej, bra att veta! Jag hoppas ju att de fiskar jag slutar upp med inte är de allra vanligaste och tråkigaste, men de ska ju fortfarande vara relativa nybörjarfiskar

                    Kommentar

                    • myran1101
                      • October 2014
                      • 26

                      #11
                      Som det ser ut nu då så:
                      skalarerna
                      kilfläcksrasporan
                      Antingen Svart fantomtetra eller briljanttetra
                      Kanske två sorters ciklider, funkar det? Då står det mellan
                      Boliviansk Fjärilsciklid, Kakadua ciklid, schackbrädesciklid eller Regnbågsciklid

                      Och så eventuellt en mal eller räka som vill käka alger om/när jag får det. Låter det som en fungerande kombo?

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Ursprungligen postat av myran1101
                        Okej, bra att veta! Jag hoppas ju att de fiskar jag slutar upp med inte är de allra vanligaste och tråkigaste, men de ska ju fortfarande vara relativa nybörjarfiskar
                        Bra inställning! eller rolig inställning iaf..

                        Håll det billigt i början medan du lär dig hur ditt vatten funkar (låter lätt men kan ta åratal) och var inte rädd att kika utanför boxen när du har hittat ett sätt att inte döda dina fiskar..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Neontetra8
                          • July 2014
                          • 11

                          #13
                          Jag tycker själv att sjöjsjärtar o goldenmollys i riktigt coola så jag tycker att du ska skaffa några!! Men.. dom kanske e lite för "vanliga" för dig..

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Gå in på akvarielagret.se och välj fisklistan. Där kan du skriva i artnamnet och söka. Finns fisken hemma hos leverantörerna så står det där vad fisken kostar styck. Då får du ett hum iaf.

                            Växter är svårt att säga. Köper du från butik och vill ha en del, även tex anubias på rötter, så räkna med 1000-2000kr för ett ca 450l akvarium.

                            Pumpar. Till ett sådant akvarium skulle jag ha både ett inner- och ett ytterfilter. Inner kostar upp till 1000kr och ytter upp till 5000kr. Såklart beroende på vilken modell och var du köper den. Min favorit FX6 tex går att hitta för 1200-2000kr om man är om omkring sig.

                            Doppvärmare, några hundralappar.

                            Om du planerar inköpen blir det billigare än att inpulshandla.

                            Härligt att du kan börja med ett stort på en gång.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • myran1101
                              • October 2014
                              • 26

                              #15
                              Ursprungligen postat av Likan
                              Gå in på akvarielagret.se och välj fisklistan. Där kan du skriva i artnamnet och söka. Finns fisken hemma hos leverantörerna så står det där vad fisken kostar styck. Då får du ett hum iaf.

                              Växter är svårt att säga. Köper du från butik och vill ha en del, även tex anubias på rötter, så räkna med 1000-2000kr för ett ca 450l akvarium.

                              Pumpar. Till ett sådant akvarium skulle jag ha både ett inner- och ett ytterfilter. Inner kostar upp till 1000kr och ytter upp till 5000kr. Såklart beroende på vilken modell och var du köper den. Min favorit FX6 tex går att hitta för 1200-2000kr om man är om omkring sig.

                              Doppvärmare, några hundralappar.

                              Om du planerar inköpen blir det billigare än att inpulshandla.

                              Härligt att du kan börja med ett stort på en gång.
                              Stort tack! Väldigt bra sida du tipsa om också!
                              Jag är, som ni kanske märker, en som planerar allt väldigt noga och läser på allt jag kan hitta. Väldigt sällan impulsköp här

                              Edit: Fx6 är det inner eller ytterfilter?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...