Köper mitt "nya" akvarium imorgon! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zappe
    • October 2014
    • 52

    Köper mitt "nya" akvarium imorgon! :)

    Tjenare, ny här på forumet och ska äntligen få börja "utforska" ett länge längtat område, nämligen akvarium!

    Jag hittade ett akvarium på blocket igår, där det innehöll,

    lysrör, Pump, Doppvärmare, Termometer, Grus, Stenar, Rot, Magnet till tvätt av glas, Dammsugare för att städa botten, Håvar, Extra filter, Barnkammare, Vätskebalansen.

    Till detta så skall det även medfölja ett par fiskar, fiskarna och akvariet kommer att transporteras i ungefär en timme hem till mig. Hur gör jag smidigast sen när jag kommer hem? Skall jag rengöra hela akvariet eller ska jag lämna lite vatten kvar i det under transport osv? Frågorna är många, jag har inga svar hoppas ni har =)

    Fiskarna är Kardinal Tetror, zebra tetror, Mollys, Platys, Mal (Golden Nugget), Mal (vanliga) samt siamensis (tror jag det var?)

    något särskilt att tänka med dessa?
    Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Tjenare själv, Zappe! Välkommen hit!

    Kul att du ska få kicka igång allt detta. Hur stort är karet? Vad är det för slags akvarium typ märke? Är akvariet fritt från sjukdomar så är det bättre med att ta med gammalt vatten. Om det är ett innerfilter så låt det ligga i en hink med vatten och kör igång det direkt i hinken när du kommer in igen. Bakterierna i filtret klarar sig ofta en timme men dör sedan om vattnet inte cirkulerar igenom filtret.

    Har du haft akvarium förut eller är du totalgrön? För att kunna svara på frågorna så behövs ju veta vad du kan redan?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • zappe
      • October 2014
      • 52

      #3
      Karet är i storleken 96L. Märke är jag ovetande om, det bör väl vara fritt ifrån sjukdomar, tror jag men skall fråga när jag kommre fram, men om det är fritt ifrån sjukdomar, ska jag ha med mig ett fullt akvarium i bilen? (Ser framför mig hur hela inredningen får sig en hel tvättning i bilen).

      Min tanke för att transportera var typ 8L fryspåsar inte fylla påsen helt upp och sen ha med mig en rengjord skurhink som jag lägger påsarna i under transporten för att inte ha att påsarna ligger å snurrar runt i bilen.

      Jag hade akvarium när jag var i typ 12-13 års åldern, fast då var det en ål jag hade där i, plus att jag hade den inte så himla länge, då det var en självmordsbenägen liten rackare som rymde 1 gång för mycket. Så kan inte säga att jag är jätte kunnig inom området..
      Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Du bör tömma karet på vatten innan du flyttar det, men spara lite vatten eller göra som bluewing skriver, lägga ett eventuellt innerfilter i vatten som du sen häller i det nya vattnet.

        Vad är det för "vanliga" malar som följer med?
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Sedan är ju frågan så himla stor Zappe, egentligen. Du ställer ju frågan, något särskilt jag ska tänka på gällande dessa?
          När det gäller arterna så skulle jag föreslå att du läser om varje art i en bok eller på internet. Flera av arterna kan du läsa om här på Zoopet under Avdelningar > Fiskar - artbeskrivningar. Ta dig tid och läs om alla arterna.
          Jag vet inte heller hur du funkar? Hur mycket är du beredd att läsa på? Är du som jag läser du allt.... Är du som många nya med akvarier så blir fiskarna lite som crash test dummies. Man prövar sig fram och tar problemen när de kommer.
          Jag tycker själv hobbyn är svår med en hög inlärningströskel och märker att nybörjare som är hungriga och läser på ordentligt gör färre misstag. Medan nya som bara kör på i tron att det är enkelt går på pumpen flera gånger.
          Menar inte att vara avtändande då du precis börjar nu med en av de mest spännande och utmanande hobbys du över huvud taget kan ägna dig åt.
          En enkel intro finns ju bland artiklarna i denna som tar upp enkla grunder. Denna artikel handlar om vattenkemi.
          Orkar du läsa så skulle jag faktiskt föreslå min egen tråd Äntligen akvarium igen. Men den är extremt ordrik och lång men inledningen innehåller riktigt bra kunskap från andra när jag återstartade min hobby.
          Egentligen skulle det finnas en steg för steg manual för hur du startar upp ditt kar nu. Det ska finnas en sådan tråd någonstans men hittar inte den nu. Någon som kommer ihåg?

          Men när det gäller dina fiskar gissar jag att den du köpt ifrån också är ny. Den Golden Nugget mal du får med blir ju t.ex. runt 30-35 cm max och kräver att akvarium på minst 400 liter.....

          Resten av dina fiskar är mera nybörjarfiskar som funkar bra utom då Mollys som är lite känsliga och blir sjuka för många nybörjare. Nu märker du ju att jag kan inte skriva korta inlägg. Lycka till idag och försök sedan sälja din Golden Nugget. Är den liten nu är det inte överhängande, men snart.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Jag flyttade mina fiskar etc i sommras. Skrev en artikel om det här:



            Kanske kan du hitta några saker i denna artikel som du kan använda dig av?
            Senast redigerad av Tommy Vestlie; 12 October 2014, 10:01.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • zappe
              • October 2014
              • 52

              #7
              Tack för alla tips och ord.

              Bluewing det blev att jag tappade upp ett par påsar med vatten ifrån "gamla" platsen som jag nu snart ska hälla i det nystädade och rena karet, ihop med sina kompisar som nu simmar i sitt egna vatten (plus lite nytt ifrån mig) i väntan på att karet ska bli varmt och gott..

              Ang att läsa på så är det precis det jag ska göra, fick med en hel hög med saker och även massa medel och annat, tänkte jag skulle ta och plinta ner allt lite senare, (med 1 timmes sömn inatt så är man inte särskilt rapp och energisk direkt) :P

              Vad jag kunnat utröna under transporten så har 4 fiskar dött (konstigt nog ifrån den påsen med minst fiskar i? :-O). Resten verkar må bra i baljan som låg med doppvärmare ett tag då tidigare ägare inte hade någon värme alls i vattnet när jag kom dit, trots två akvarium och massa vatten i bilen så gick det rätt fort hem för att kunna tina upp dessa stackare.

              När jag ändå håller på att skriva, när ska jag placera ner fiskarna i karet? Just nu är det kall vatten ifrån kranet (doppvärmaren har legat i, i vattnet i kanske 1 timme nu (maxade upp värmen på doppvärmaren för att snabbare värma upp karet).

              MVH
              Niklas
              Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Tänk på att det ska inte skilja mer än max två grader mellan påsen/hinken och karet för då säger det kanske plopp och du blir fisklös.Så du kan ta lite vatten från akvariet successivt i hinken så att det har samma temp som i akvariet. Tycker det var synd att du gjorde rent sanden, men det har ju redan hänt. Tänk på att fiskar inte gillar snabba tempskiftningar. Sedan nu när du ändå tillsätter så mycket nytt vatten så skulle jag denna gång använda vattenberedningsmedel typ Aquasafe eller liknande som binder klor och annat som kan irritera huden. Tycker det är konstigt att fisken dött i påsarna. Vad var det för vatten i påsarna? Från kran?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • zappe
                  • October 2014
                  • 52

                  #9
                  Det var allt annat än rent i det karet när jag hämtade det, tror att hon successivt försökt att döda fiskarna i det, så kände att det var nog på sin plats att göra en ordentlig rengöring.

                  Vattnet var ifrån karet i båda påsarna med fisk..

                  Fick med nån happy life liquid filtering medium och nåt som skulle främja plantorna i karet...

                  Är det säkert att hälla i lite varmvatten i karet för att skynda på uppvärmningsprocessen (och så att frun kan få tillbaka köket och laga mat? :P ) Läste runt lite på olika hemsidor och var väldigt blandade bud..

                  Bor i hyreshus.
                  Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Den vätskan vet jag inget om. Det är en kopia av något som heter Easylife Filter Fluid Medium. Om det är gjort som den så binder medlet klor och annat. Det är ingen gödning egentligen. tror den du köpt karet av kunde mindre än du själv faktiskt

                    Du har ju haft akvarium själv när du var yngre. Hur fyllde du vatten då?

                    Jag skulle ta ungefär den temp på vattnet som du ska ha i akvariet direkt nu när det är nystartat m a o ca 24-26 grader. Lägg i påsarna sedan i akvariet tills de har samma temp, ca 20-30 minuter och släpp sedan ut fiskarna i akvariet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Preparatet från Happylife tillsätter du innan du sätter i fisken, eller ungefär samtidigt. Tänk på att skaka flaskan ordentligt en stund innan du mäter upp det och häller i det i akvariet
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Men under tiden det här håller på så tycker jag du borde läsa grundinfon på Zoopet jag nämnde tidigare.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • zappe
                          • October 2014
                          • 52

                          #13
                          Sådär, då var allt i och fiskarna verkar trivas, men snacka om att jag blev förvånad när jag gjorde rent ena trädroten (plast) och skulle till att sätta ner den i karet och det satt kvar en sån däringa algätare!? Den hade alltså överlevt ~1 timmes bilresa och bärande å annat.. :-O

                          Läsas skall göras! =)

                          Vad jag kommer ihåg så var det nog inte jag som fyllde och ska jag vara ärlig så var mor min inte någon direkt djurskötare i den betraktelsen utan snabbast enklast, så hon tog la ljummet vatten och hällde i!

                          Här kommer en liten bild på skapelsen oxå: Här.

                          Sett mycket om Aqua life preparat och tillsatser och annat jox, är det "top of the line"? Vågar inte riktigt lita på de här flaskorna och burkarna som hon skickade med utan överväger att slänga det och övergå till något mer säkert.

                          Skall ta och sätta mig och läsa igenom alla länkar och det ni har skickat nu och tackar så ödmjukast så länge.
                          Senast redigerad av zappe; 12 October 2014, 18:57.
                          Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Kul att det verkar fungera. Jag får inte fram en bild på din länk.

                            När det gäller preparat så finns det många bra tillverkare vara Easy-Life är en av dessa. Happy-Life har flera produkter som verkar vara kopior av Easy-Life´s. Om de är likvärdiga vet jag inget om.
                            Men är ditt akvarium välskött behövs få eller om ens något preparat.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • zappe
                              • October 2014
                              • 52

                              #15
                              Oj, blev fel i hanteringen där..

                              Här är rätt adress och även uppdaterat inlägget..

                              Ahh okej, ska bli väldigt intressant och oerhört rogivande att börja med detta känner jag.

                              Bonusbild på dottern som är väldigt fascinerad över djurlivet vi har fått här hemma nu.

                              Edit: Kan säga att jag börjat läsa igenom din "tråd" här på forumet och jag har kommit till sidan 7 och läser med beundran över allt (kan avslöja att ett guldmedlemsskap närmar sig för mig också).
                              Senast redigerad av zappe; 12 October 2014, 19:27.
                              Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...