Algfritt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blander
    • March 2012
    • 33

    Algfritt akvarium?

    Har en 200-liters burk med enstaka citrontetra och zebraciklider, 2-3 tåliga växter, ett par rötter, många stenar. Fiskarna mår bra, men algerna... de tar långsamt över. Mörkgröna saker som sprider sig lite varstans, på växter, glas, stenar etc. Tofsalger månne, vet inte... Känns som om jag håller på att förlora kampen. Har reducerat belysning till bara några timmar på morgon och kväll. Det står skuggigt.

    Min fråga: funderar på att göra en "reboot" av hela akvariet. Hur gör jag då för att skapa det näst intill algfria akvariet? Fler eller färre fiskar? Fler eller färre växter? En massa algätande firar?

    Jag tänker t ex på akvarier man ser på sjukhus. Inte den minsta alg skymtar. Hur gör de?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Skaffa en trio med siamesiska algätare, de kommer så småningom att göra rent hus på allt vad toffsalger heter.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #3
      Skulle satsa på att få in fler växter flr att lättare få in en bra balans i akvariet. De behövs för att hjälpa till att bryta ner avfallsämnem från fiskarna. Det hade vart mitt första steg iaf!

      Kommentar

      • Killis75
        • September 2013
        • 118

        #4
        Några saker att tänka på:
        Är lysrören gamla? (bytas varje år). Växt gödning tex pmdd.
        Snabbväxande växter hämmar tillväxten av alger. Amonoräker är riktigt grymma på att hålla rent och dessutom roliga att ha i karet. Är det ett nystartat akvarium kommer man vid tillfällen få alger som brukar försvinna av sig själv efter ett tag! Ha ljuset på 8-10h och mata försiktigt.
        Akvariehuset på 112L

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Växter är det bästa sättet att hämma alger tycker jag..

          Algerna livnär sig på överskott av näring i karet i huvudsak.

          Eftersom du har lite fisk i karet så är det mycket lätt att övergöda dem med mat, med mycket avfall som följd. Sedan spelar ditt filter in, dvs vilken kapacitet det har. Och framförallt hur regelbundet du byter vatten i karet..

          Du behöver troligtvis inte göra en omstart av det, jag tror att vi kan hjälpa dig att få till karet igen.

          Skulle du kunna lätta upp en bild? Så får man en lite bättre koll på läget..

          Kommentar

          • Blander
            • March 2012
            • 33

            #6
            Här finns en bild på akvariet (sent omsider). Tacksam för tips för att få bukt med algerna.
            Som ni ser är det mörkgröna slemmiga alger på växter, stenar och även på bottengruset. Även på glas, sitter ganska hårt.
            Jag byter cirka 25% av vattnet var 14:e dag.
            Rampen har två lysrör, ett som är extra bra för växter. Det gick sönder häromveckan så nu tänkte jag låta det vara släckt ett par veckor och se om algtillväxten minskar.
            Känns inte som om jag matar överdrivet mycket, zebrorna käkar ju en hel del.
            Akvariet innehåller 4 småväxta zebraciklider, 4 citrontetror, en siamesisk allätare (borde väl ha fler) och en mal.

            Kommentar

            • Dashivas
              • December 2014
              • 124

              #7
              Skaffa fler växter som är snabbväxande
              se över dina rör då dom kan skapa mycket alger om dom är fel eller gamla
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • Bobby
                • March 2002
                • 351

                #8
                Det finns en del att reda ut här.
                Vad har du för filtrering i karet?
                Det ser ut som du har ganska mycket fisk och jag kan tänka mig att du matar en del.
                Dina vattenbyten är för snåla byt 40% i veckan istället.
                Använder du växtgödning?
                Din växtmängd är alldeles för liten - du bör skaffa en rejäl hög med växter.
                Vad har du för lysrör och hur gamla är de?

                Kommentar

                • Blander
                  • March 2012
                  • 33

                  #9
                  Vanligt filter, internt. Antal fiskar står i inlägget. Ingen gödning. Lysrör - två stycken, det ena för växtlighet. 2 år gamla.

                  Jag vill inte ha en massa växter...

                  Kommentar

                  • Dashivas
                    • December 2014
                    • 124

                    #10
                    Ursprungligen postat av Blander
                    Vanligt filter, internt. Antal fiskar står i inlägget. Ingen gödning. Lysrör - två stycken, det ena för växtlighet. 2 år gamla.

                    Jag vill inte ha en massa växter...
                    Du behöver nya rör oavsett.
                    Regelbundna vatten byte
                    Bra städpatrull

                    Så kan du komma undan hyffsat utan växter
                    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                    Kommentar

                    Arbetssätt...