Vattnets mognadsprocess

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehlanar
    • September 2014
    • 11

    Vattnets mognadsprocess

    Ni som är insatta och har varit med ett tag, anser ni att de här tidsangivelserna gällande mognadsprocessen stämmer som jag läste i min akvariebok "Goda råd om akvariefiskar" (Gina Sandford)? Är det 36 dygn som gäller eller är det föråldrad info? (boken verkar vara släppt 2003).

    "Mognadsperioden
    Det finns inga genvägar för att skynda på mognadsprocessen - den tar alltid 36 dygn. Enda undantaget är när man tagit vatten från ett existerande akvarium och filtersystemet i det nya akvariet "mixats" med material från ett annat arbetande filter. Men till och med i detta fall bör man vänta minst fem dygn innan någon fisk släpps i.
    Under mognaden undergår vatten och filtermaterial kraftiga förändringar vad gäller giftinnehållet. Målet med processen är att skapa en effektiv mekanism för omvandling av ammoniak till nitriter och av nitriter till nitrater. Höga halter av ammoniak och nitriter är nämligen direkt giftiga för fisken.
    Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dygn. Därefter faller den snabbt tills den är försumbar efter ca 15 dygn.
    Samtidigt som ammoniaknivån sjunker ökar nitriterna, tills även dessa når ett maximum efter 29 dygn, för att därpå snabbt minska under en sjudygnsperiod. Med hjälp av filtersystemet och naturliga processer omvandlas de då till mindre skadliga nitrater. I ett moget filtersystem eller akvarium har gifterna i vattnet stabiliserats till ofarliga nivåer och det biologiska filtret arbetar effektivt med nedbrytningen av organiska avfallsprodukter."

    Står också att vattnet under mognadsperioden hinner avge klor som man får med från vattenledningssystemet och att växterna bör sättas i efter fem dygn (med belysning) då temperaturen är konstant och kloret borta.
    Enda undantaget till att sätta i fiskar snabbare är mollyer vilka kan sättas i efter 20 dygn och i begränsat antal för att hålla algtillväxten i schack och hjälpa vattenväxterna på traven.

    Låter det vettigt att följa de här råden eller är det nya rön som är mer på tapeten nuförtiden?
    Är för övrigt en bok jag rekommenderar till alla nybörjare inom akvaristik.
    Senast redigerad av Ehlanar; 24 September 2014, 23:06.
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Jag brukar kickstarta mina kar utan fisk.
    Jag tillsätter runt 5ppm ammonium per dag i 4 dagar.
    Då hoppar filtret igång på en vecka.
    Jag brukar inte kunna mäta nån ammonium på dag 6-7.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Om jag läser den texten rätt är mycket bara blaj. Hur ska man få igång en process i karet utan att bakterierna får något att göra? Och varför skulle det vara skadligt för växterna att komma i ett nytt akvarium, så de måste vänta i fem dygn...
      Nä, så fort vattnet är någorlunda klart, och fått rätt temp kan du tillsätta en bra bakteriekultur och släppa i några inkörningsfiskar. Har du filtermulm från ett inkört filter underlättar även detta igångsättningsprocessen.

      Annars stämmer själva processen de beskriver, inget att förakta.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Det där är det viktigaste du kommer att lära dig när det kommer till akvarium.. Vilken doppvärmare som är bäst eller hur man odlar neontetror är helt oviktigt i förhållande till det där.. Det som beskrivs där (på ett ganska omständigt och ofokuserat sätt enligt mig) är själva grunden för allt du gör..

        vatten blir giftigt efter inte alls länge om du kastar ner mat i det (skulle du dricka vatten som det låg lik i det?) och den processen som beskrivs är bildandet och underhållet av de goda bakterier som bryter ner de skadliga ämnena.. Så länge du har koll på den processen och lär dig läsa tecknen på att denna process haltar kommer du mycket sällan att tappa fisk..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Ehlanar
          • September 2014
          • 11

          #5
          Mycket intressant! Tack!

          Det jag inte riktigt har kopplat än så länge är just det här med att det "inte finns några genvägar"... det tar "alltid" 36 dygn att få ett vatten att mogna. Samtidigt verkar folk trycka in bakteriekulturer och kicka igång processen bra mycket snabbare. De motsägelserna gör mig nog mest osäker på det här med uppstarten av akvariet. Vad är det som gäller egentligen?
          Tycker mig ha läst ett flertal olika rekommendationer på hur man förbereder vattnet innan första fiskarna slängs i och jag önskar att jag kunde säga att jag blev smartare av det.

          Om ni skulle starta upp ett 400-liters, hur skulle ni då tänka gällande vattnets mognadsprocess? Vilka "tidsangivelser" hade ni gått efter, hade ni lagt i bakteriekultur eller bara väntat ut de här 36 dagarna? När lägger ni i växterna? Hur många dagar väntar ni innan första fisken hamnar i vattnet?

          Enligt nybörjarguiden här på forumet (som jag inte menar är felaktig) ska man vänta "några dagar" innan första fisken ska ner i vattnet men det krockar ju ganska hårt med infon i min akvariebok där det står: "Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dygn".

          Känns som att jag ber om för mycket men finns det kanske t om någon vänlig själ här som skulle orka med att ge mig en väldigt kortfattad steg-för-steg-lista på hur vattnet bör förberedas, vilka tidsaspekter man bör ha i åtanke osv? Tror inte jag är ensam om att behöva den informationen efter vad jag har läst från andra nybörjare inom akvaristik.
          Finns infon redan här på forumet vore jag mycket tacksam om någon klistrade in en länk. Stort tack på förhand om någon känner sig manad!
          Senast redigerad av Ehlanar; 07 October 2014, 20:17.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag lägger oftast i några tåliga fiskar redan vid starten (så fort vattnet klarnat) - dvs ungefär som det skrivs i Zoopetartikeln Start av akvarium
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Samma här.. Jag har kickstartat kar med rockor, stora tigerfiskar osv.. Det är kanske inte att rekommendera men det är absolut inte omöjligt

              filtret är en ständigt pågående process som kan ta flera månader att optimera.. Du kommer aldrig att kunna gå på en guide som säger att efter 6 dagar mår ditt filter si och så, det enda du kan göra är som kjell säger att stoppa ner en stryktålig fisk och observera den.. Även om ett nitrit-test kan ge dig svart på vitt hur vattnet är vid ett givet tillfälle säger det inte så mycket om hur filtret reagerar på belastning..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Ehlanar
                • September 2014
                • 11

                #8
                Då hänger jag med i tankesättet, man får läsa på så gott man kan och sen testa sig fram lite försiktigt helt enkelt. Det bästa i mitt fall är att jag har gott om tid på mig och tror (kanske naivt) att jag inte kommer ha särskilt bråttom att få i fiskarna ens när jag fått hem akvariet. Känns som att jag nog lär fastna mycket vid inredningen och vilja få till bra detaljer under en tid och då hinner vattnet förhoppningsvis mogna till sig rätt bra. Det är nästan så jag önskar att jag väntat med att googla på aquascaping nåt halvår... :/ Storslagna planer som oinsatt lär nog mest resultera i besvikelse..

                Kommentar

                Arbetssätt...