Akvarium med direkt solljus någon timme varje dag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    Akvarium med direkt solljus någon timme varje dag?

    Jag skulle vilja ha ett till akvarium men enda platsen är i ett hörn cirka 3 meter in i rummet.
    Tyvärr blir det direkt solljus där sista tiden på dagen innan solen går ner. Är det dumt att ge sig på att starta ett akvarium där?
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    kan du inte täcka för fönstret som tar in ljuset där? vet ej om man kan kalla det dumt men du lär ha små problem med alger , och lär behöva en del algätare och riktigt bra filtrering hade nog hjälpt om jag nu tänker rätt. Större problem blir det inte tror jag , jo sommaren lär det bli sjukt varmt då lär du behöva kylare annars kan de funka om du e beredd på lösa dessa problem. Invänta gärna svar från fler angående detta innan du gör något , mina akvarier står inte i direkt ljus och senast ett akvarie vi hade hemma stog i direktljus var pappas och det tog han mest hand om inte jag .

    Kommentar

    • fiskzoo
      • September 2013
      • 55

      #3
      Vi har persienner och markis så att täcka för går bra. Dock lär man ju inte komma ihåg det jämt. Solen når endast in dit när den står lågt och är på väg ner så det handlar om 1-2 h. På sommaren har vi nästan alltid markisen uppe så jag tror inte värmen är något problem. Jag är beredd att testa tror jag.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är inget problem.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Kör på bara^^

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Jag har kar som solen kommer åt nån timme per dag och det är inga problem för mig.
            Rätt trevligt att släcka karet och se det är när det är naturligt ljus, blir härliga färger och skuggor.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • fiskzoo
              • September 2013
              • 55

              #7
              Nu är akvariet inhandlat! Frågan är bara vad man ska ha i det :-)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är ju den roliga biten!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  hur stort är det? vad gillar du för fiskar? tycker du om samma tema eller tycker du om blandat? tycker du om växter eller stenar eller blandat? vill du ha så lite så möjligt o göra eller vill du ha ett akvarie där du behöver göra mer i ? hur mycket pengar ungefär kan du lägga ner på fiskarna?

                  Kommentar

                  • fiskzoo
                    • September 2013
                    • 55

                    #10
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    hur stort är det? vad gillar du för fiskar? tycker du om samma tema eller tycker du om blandat? tycker du om växter eller stenar eller blandat? vill du ha så lite så möjligt o göra eller vill du ha ett akvarie där du behöver göra mer i ? hur mycket pengar ungefär kan du lägga ner på fiskarna?
                    Det är ett juwel trigon 190 liter. Enda som är bestämt är att det blir sand som bottenmaterial och så en stor, spretig red moor rot i mitten. Jag har 7 st corydoras panda i ett annat kar som kommer att få flytta över så småningom men utöver det har jag inte bestämt alls vad som ska i mer. Gillar mycket växter, dock enkla så att det funkar utan co2. Jag vill inte behöva lägga allt för mkt tid på det då vi har småbarn. Prisklass är inte så viktigt men inga hutlöst dyra fiskar. Tar gärna emot tips på vad som kan passa! Funderar och funderar men det finns ju hur många fiskar som helst som är fina. Undviker dock gärna känsliga fiskar och de som har speciella krav. PH kommer vara ca 7.2-7.4 och temp. ca 25 grader.

                    i mina två andra kar har jag kardinaltetror, rosentetror, siamesiska algätare, apistogramma baenschi (stavning garanterat fel), kilfläcksrasbora, galaxyrasbora, kuhliål och amanoräkor så jag vill inte ha fler av dessa.

                    Kommentar

                    • fiskzoo
                      • September 2013
                      • 55

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är ju den roliga biten!
                      Ja absolut! Fast svårt att välja :-)

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av fiskzoo
                        Ja absolut! Fast svårt att välja :-)
                        då får man försöka hjälpa till lite , enkla fiskar som är sjukt fina och sociala i mitt kar är fjärilciklider , finns bilder på dem olika färgerna man kan få av dem i min tråd , kakadua ciklider , underskattad fisk som jag inte alls ser rekommenderas ofta är långsträckt pansarmalar , sjukt roliga , blir 15 cm beter sig som dina pandas fast ser mer "maliga" ut och blir större , ett par dvärgguramis hade sett bra ut , 1 hane/hona , och några underskattade guppys , enkla ta hand om , alla ovan fiskar passar ihop då jag har dem + annat i mitt kar ingen av dem e aggresiv , slöjancistrusar , amano räkor som ska städa , ska du ha mossa så bör du skaffa en grupp körsbär dem klarar sig oftast om dem är stora men dem små äter fjärilarna upp '

                        vill du ha lite större fiskar hade jag rekommenderas nyckelhålsciklider med några malar etc för botten ,

                        annan större fisk du hade kunnat ha som är sjukt underskattad är guldfiskar (slöjstjärt) galet fina funkar bäst för sig själv utan andra fiskar med dem förutom malar o så , fina , tål det mesta .

                        alla ovan fiskar är relativt billiga , jag tycker dem är lätt skötta , jag skulle starkt rekommendera 2x filtrar en på varje sida dock för att få rörelse på akvariet allt blev så mycket bättre i mitt när jag skaffade ett innerfilter hade redan ytterfilter men de blev liksom 10x bättre med 2 st ^^ (1 inner , 1 ytter)




                        https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176 nyckelhålciklid
                        https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203 guldfisken slöjstjärt
                        https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143 kakadua
                        https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 fjäril , finns i 2 till färger väldigt gul o blå lysande , och helt blå lysande heter electric blue
                        https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237 dvärggurami
                        https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1595 Långsträckt pansarmal, prickig hoplosternum


                        tänk på att dem jag skrev i första spalten funkar ihop (fjärilciklider,kakaduaciklid,långsträcktpansar,pa nsarmal,ancistrus,guppy,dvärggurami) vet ej om under funkar med dessa vet att slöjstjärt ska helst vara ensamma i karet utan andra fiskar då dem simmar trögt svårt o få mat o kan bli bitna i fenorna
                        Senast redigerad av blaze1337; 25 September 2014, 22:36.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Nja, slöjstjärt vill helst ha lite kallare vatten och kan vara lite svår att ha ihop med andra fiskar. De andra får absolut inte vara några fenbitare, för då har slöjstjärtarna ingen rolig tid framför sig.
                          Även Fjärilsciklid hade jag skippat, då de är svåra att hålla och brukar tyna bort inom 6 månader...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...