Nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    Nystartat akvarium

    Hej!

    Startade upp ett 180l akvarium förra söndagen med fint grus och sju växter, klämde ur filtersvamparna från två andra kar i inloppet på nya pumpen när den var igång så det mesta gojset hamnade i filtret på nya pumpen.

    Har även använt pmdd, easy life carbo och en dos nitrivec. På måndagen släppte jag i 8st neon tetror och 2st
    dvärggurami. Men nu börjar det bli lite bruna alger på växterna antar att det är kisel alger. Kollade nitrit värdena
    idag och det låg på 0 men det är väl lite tidigt än för nitritspik?

    Då är min fråga om jag vågar skaffa 3st siamesiska algätare såhär tidigt för att bekämpa alger eller vänta
    ett par veckor till?

    Jörgen
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    I ett så pass stort akvarium borde du kunna släppa i dessa fiskar. Sedan tycker att det låter väldigt lite med 7 växter och sedab beror det ju också lite på vad det är för växter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • *Jörgen*
      • September 2014
      • 85

      #3
      Hej Kjell!

      Växterna i karet är 2st svärdplanta, 2st siamensis, 2st ludwigia repens rubin, 1st java ormbunke och en stor anubias med spetsiga blad som jag inte vet vad den heter exakt. Men om jag räknar totalt antal stjälkar så är det ca 40st. Men det kanske är lite det med?

      Använder pmdd (15ml ur varje flaska) en gång i veckan och 3ml easy life carbo varje dag, ser ut som det växt en del redan.

      Då blir det till att skaffa siamesisk algätare snarast och se om dom kan städa upp lite.

      Mvh Jörgen

      Kommentar

      Arbetssätt...