Tips och råd till uppstart av 400 liters - fisksorter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehlanar
    • September 2014
    • 11

    Tips och råd till uppstart av 400 liters - fisksorter

    Hej på er!
    Jag håller på och planerar för fullt att börja starta upp ett 400 liters akvarium inom ett par månader (Juwel Rio 400) och skulle vara mycket tacksam för lite tankar och tips från er kunniga här så att jag slipper gå i standardfällorna som var och varannan nybörjare alltid tycks gå i. Jag pluggar hellre på lite extra och gör "allt rätt" från början än stressar fram något som riskerar att skita sig i.. startändan.

    Hade ett 65-liters och 110-liters i tonåren under ett par, tre års tid (för ca 18 år sen) som jag pga okunskap tyvärr skötte ganska dåligt. Om jag minns rätt kontrollerade jag pinsamt nog inte ens pH-värdet, mjukhet/hårdhet, nitrithalt mm. på seriös nivå men hade ändå ganska tur och hade mestadels ett friskt och sjukdomsfritt akvarium under mina 2-3 år i akvarievärlden med några enstaka undantag.
    Vill såklart få igång ett välmående akvarium redan från scratch och i så stor utsträckning som möjligt göra rätt från början när det mesta är som känsligast. Är fullt medveten om att jag är för okunnig inom de flesta områden när det kommer till den här konsten och vill nu lägga fram min tankar och idéer och sen höra från mer insatta vad det är jag borde läsa på mer om, vad det är jag missar i min planering, vad jag rakt av borde släppa och vad jag borde fokusera mer på. Läser på ett antal timmar om dagen men känner att det kanske blir lite för mycket allmän läsning och inte om det mest aktuella för just min situation. Vad borde jag läsa på mer om?