Tips och råd till uppstart av 400 liters - fisksorter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehlanar
    • September 2014
    • 11

    Tips och råd till uppstart av 400 liters - fisksorter

    Hej på er!
    Jag håller på och planerar för fullt att börja starta upp ett 400 liters akvarium inom ett par månader (Juwel Rio 400) och skulle vara mycket tacksam för lite tankar och tips från er kunniga här så att jag slipper gå i standardfällorna som var och varannan nybörjare alltid tycks gå i. Jag pluggar hellre på lite extra och gör "allt rätt" från början än stressar fram något som riskerar att skita sig i.. startändan.

    Hade ett 65-liters och 110-liters i tonåren under ett par, tre års tid (för ca 18 år sen) som jag pga okunskap tyvärr skötte ganska dåligt. Om jag minns rätt kontrollerade jag pinsamt nog inte ens pH-värdet, mjukhet/hårdhet, nitrithalt mm. på seriös nivå men hade ändå ganska tur och hade mestadels ett friskt och sjukdomsfritt akvarium under mina 2-3 år i akvarievärlden med några enstaka undantag.
    Vill såklart få igång ett välmående akvarium redan från scratch och i så stor utsträckning som möjligt göra rätt från början när det mesta är som känsligast. Är fullt medveten om att jag är för okunnig inom de flesta områden när det kommer till den här konsten och vill nu lägga fram min tankar och idéer och sen höra från mer insatta vad det är jag borde läsa på mer om, vad det är jag missar i min planering, vad jag rakt av borde släppa och vad jag borde fokusera mer på. Läser på ett antal timmar om dagen men känner att det kanske blir lite för mycket allmän läsning och inte om det mest aktuella för just min situation. Vad borde jag läsa på mer om?

    Jag har stor respekt för liv och ser det som att det viktigaste är att mina fiskar ska må bra i en naturlig miljö och de ska inte behöva stressas pga mina egoistiska behov. Tyvärr krockar det ganska hårt med mina önskemål om antalet fiskar och fiskarter i akvariet och det är framförallt här jag behöver er hjälp.
    Har en aningen hum än så länge vilka arter som funkar ihop efter egen erfarenhet men har börjat tveka nu när jag börjat läsa lite mer innantill. Vissa arter kanske inte är så anpassningsbara ändå som jag en gång trodde, för att må riktigt bra?

    Om jag rakt av fick bestämma så skulle jag vilja ha följande arter i mitt 400-liters akvarium (151 x 51 x 66 cm), arter som jag tidigare har erfarenhet av och vet funkade hyfsat tillsammans i ett 110 liters (kanske var en slump?):

    Slöjstjärtar (vill att dessa ska vara grunden i mitt akvarium - så många som möjligt, gärna 6-7 st).

    Platys, guppys, mollys (älskar dessa fiskar och vill ha dem som "andrafisk" i akvariet). Totalt ca 10 st.

    Malar... här är jag osäker. Är inne på pansarmal, ancistrus, plectosomus, otocinclus, pictus. (men vill inte att slöjstjärtarna blir terroriserade av "sugmalarna"). totalt 5-8 st.

    Kuhliålar, räkor, slamkrypare, klogroda. 3-4 ålar, 2 st slamkrypare, 1-2 grodor.

    Tetror (vilka förs över till ca 110 liters när slöjstjärtarna blir stora nog att börja äta dem). ett litet stim.. ca 8-10 st.

    Glasmalar (5-6 st)

    Bilbukfisk (minst prioriterad).. 6-8 st.

    Ja... som ni ser lär väl den här mixen inte gå ihop så bra? Märks också kanske att det är ett "nybörjarakvarium" jag försöker trixa ihop... men med den insikten vill jag ändå inte ändra mig.. det råkar vara så att jag gillar de här arterna.
    Med de här önskemålen, hur hade ni prioriterat? Det viktigaste för mig är slöjstjärtarna som grund, några bra städare som inte blir en plåga för de andra fiskarna, och så vill jag väldigt gärna ha platys, guppys och mollys som vacker utfyllnad.

    Är redo att sänka vattennivån 15-20 cm för att skapa en relativt stor yta för slamkryparna och klogrodorna så de får lite land att röra sig på (vilket framförallt slamkryparna behöver). GÅR det öht att göra undantag för slamkrypare så de lever i ett stort akvarium med ca 20x60 cm land (bygger gärna ett riktigt berg till dem av sten som når ovanför ytan) eller MÅSTE de ha en mer terrariumliknande miljö med huvudfokus på land och mindre fokus på vatten? Ska jag släppa den här tanken helt eller går det att göra undantag och samtidigt få slamkrypare som mår bra? Vill så gärna ha dem. Det gick ju så bra sist... i mitt 110-liters.

    Är väldigt osäker när det kommer till bra städare/algätare. Hade en Plectosomus i mitt tidigare akvarium och den blev en plåga för resten av fiskarna när den passerade 20 cm och såg allt som rörde sig som byten. Är inne på att ha 3-4 st små rackare i akvariet till en början och sen föra över dem till andra baljor när de börjar bli för stora och påfrestande, och då börja om med mindre varianter igen i stora baljan... hur smart/osmart är den idén? Har inget problem med att ha ett par andra 100 litersbaljor för såna här "problemlösningar".. sen är frågan hur långt det räcker...?

    Minns inte riktigt i vilka omgångar jag hade vilka fiskar men har tidigare haft just slöjstjärt, platys, guppy, mollys, tetror, bilbuk, slamkrypare, klogroda, kuhliålar, räkor, pansarmalar, ancistrus, plectosomus, pictusmal, glasmal och säkert lite annat... och det var en salig blandning av dessa samtidigt i mitt lilla 110-liters och jag kan ärligt talat säga att jag inte minns att det sket sig så jag märkte det bortsett från en och annan vitapricksjuka och vad det nu var. Är ändå medveten om att det inte är det optimala om man nu vill börja om på nytt och hitta en vettigare balans för fiskarnas skull. Samtidigt har jag ju så mycket mer plats för de här arterna och kanske kan inreda så de mår bra ändå? Så går tankarna nu i alla fall.

    Nu är jag egentligen för oinsatt när det gäller de olika arternas behov när det kommer till vattenkvalitet (pH, kH osv) och det ska jag såklart läsa på vidare om innan jag sätter ner fiskar i akvariet men vad är det mest tokiga ni ser i det jag skrivit hittills? Vad kan jag glömma direkt och vad kan jag kanske få till med lite trixande?
    Kan jag rent av glömma det mesta om jag vill ha ett friskt akvarium?

    Vill också lägga till att jag är medveten om att jag passerat rekommendationerna när det kommer till "centimeterprincipen" men har också förstått att det inte är en princip man bör lita på hur som helst. Verkade ju mer att ha och göra med hur mycket man utfodrar (?), och nu är jag ju inne på att ha ett relativt stort akvarium.. kanske kan jag komma undan med det?

    Är inne på att köpa ett akvariepaket med Juwels 400 liters och få med möbel, pump, filter och doppvärmare. Har förstått att det är bra att ha en extra doppvärmare, vilket jag planerar att fixa, men hur är det med det medföljande filtret... anses det vara underdimensionerat när man har så många fiskar jag har i planerna att stoppa i akvariet? Om det är underdimensionerat - finns ens alternativet att då stoppa i ytterligare ett filter i någorlunda liknande storlek eller är det enda rätta att stoppa i ett enda väldimensionerat filter som självt klarar av hela akvariet? Inom det här området har jag tyvärr inte läst på i närheten så mycket jag borde. Det får bli ett av de kommande stegen att plugga på.

    Som ni ser behöver jag er hjälp bigtime! Verkligen ledsen för megainlägget (som jag är övertygad om har slagit nåt slags rekord) men har mycket tankar nu i början.
    Förhoppningsvis kanske någon eller några av er kan hjälpa med åtminstone någon eller några av tankarna/undringarna.

    Mvh
    Ehlanar
    Senast redigerad av Ehlanar; 17 September 2014, 23:08.
  • paxarn
    • July 2014
    • 20

    #2
    Hej

    Jag är inte rätt person att svara på alla dina funderingar men en sak jag slogs av var dina funderingar kring akvariet som sådant. Du nämner att du har funderat på att sänka vattennivån men om du samtidigt har tänkt använda juwels originalfilter så går det inte för du har ca 1 cm att spela på vad gäller vattennivån.
    Jag har ett Rio 240 och funderar på att så småningom byta till ett Rio 400 och jag har tänkt att ha ett ytterfilter, eventuellt i kombination med innerfiltret.
    Har inte hört att värmaren inte skulle räcka till för att värma karet men det är ju något man märker när man startat upp det och kan lösa det då i så fall.
    Vad gäller dina fiskval har jag inga synpunkter alls då jag inte vet tillräckligt om de olika arterna.

    Lycka tilll med ditt projekt!

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Hum, ok om vi utgår från slöjstjärtarna då så skulle nog jag tänka ungefär såhär;

      De vill ju ha lite svalare vatten (så kanske inte behöver använda doppvärmare egentligen), och inte för strömt (dock kanske lite beroende på avelsform, men de har ju en tendens att vara lite klumpiga simmare), behöver dock ordentlig filtrering.
      Växter finns det inte så många att välja på som inte äts, men tex olika anubias och javaormbunkar brukar funka. De blir (förhoppningsvis) rätt stora, så även om de är fredliga så är det nog bäst att skippa för små fiskar. Skulle även skippat försiktiga/känsliga fiskar som kan få svårt att ta plats bland dessa klumpiga matvrak .

      So! Pga ovanstående anledningar (temp, beteende, storlek etc) skulle jag skippat molly, guppy, otocinclus, räkor, kuhlii, glasmalar, bilbukar och slamkrypare (skulle gissa att dessa dessutom behöver en större landdel).
      Grodorna är jag lite osäker på, har endast haft dvärgklogrodor (vilka jag inte skulle haft med slöjstjärtar heller ).
      Med plecostomus, menar du de som brukar kallas vanlig pleco? För dessa blir stora, så 400L med de måtten känns lite litet.
      Ancistrus kan funka, sålänge det inte är alltför kallt. Tetror beror ju lite på vilken sort, vissa pga storleken men även då en del kan vara fenbitare. Pictus vågar jag nog inte svara på heller, aldrig haft dessa själv.

      Centimeterprincipen skulle jag nog glömma, det finns så mycket annat man behöver ta hänsyn till. Har ett 400L juwelkar på jobbet, men har inte behövt byta filtret då det verkar räcka bra till den fiskmängden vi har. Vet att det finns andra här som har dessa eller liknande, så förhoppningsvis kan de ge förslag där. Och även förslag på antal fisk då jag tycker sånt är svårt att säga på rak arm, brukar själv börja med få av en sort och lägga till nya tills det känns tillräckligt

      Hoppas detta inte lät alltför negativt nu Förhoppningsvis hoppar någon in med bra tips på arter som funkar bra med slöjstjärtar, eller andra åsikter och tips.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Ehlanar
        • September 2014
        • 11

        #4
        Ursprungligen postat av paxarn
        Hej

        Jag är inte rätt person att svara på alla dina funderingar men en sak jag slogs av var dina funderingar kring akvariet som sådant. Du nämner att du har funderat på att sänka vattennivån men om du samtidigt har tänkt använda juwels originalfilter så går det inte för du har ca 1 cm att spela på vad gäller vattennivån.
        Jag har ett Rio 240 och funderar på att så småningom byta till ett Rio 400 och jag har tänkt att ha ett ytterfilter, eventuellt i kombination med innerfiltret.
        Har inte hört att värmaren inte skulle räcka till för att värma karet men det är ju något man märker när man startat upp det och kan lösa det då i så fall.
        Vad gäller dina fiskval har jag inga synpunkter alls då jag inte vet tillräckligt om de olika arterna.

        Lycka tilll med ditt projekt!
        Tänkte inte ens på att vattennivån kunde bli för låg för filtret, som tydligen är så stort, så tack för tankarna. Får fundera vidare på det här... om det kanske går att köra med något mindre filter (som klarar den lägre vattennivån) + ett ordentligt ytterfilter. Eller om jag släpper tanken helt på slamkrypare och lägre vattennivå. Får läsa på mer och besluta lite längre fram hur jag gör. Som det känns nu tror jag nog att jag hoppar slamkrypare ändå. Vore tråkigt att behöva sänka vattennivån så mycket som skulle behövas.

        Angående det att använda två doppvärmare så läste jag om det i boken "Goda råd om dina akvariefiskar"
        (av Gina Sandford).

        Det står:
        "Akvariets storlek avgör vilken effekt doppvärmaren bör ha. Är doppvärmaren för kraftig kommer akvariet att värmas upp alldeles för fort, och är den för klen kan det bli svårt att hålla temperaturen. Följ tillverkarens rekommendationer; på nästa sida finns en tabell som kan vara till vägledning. I stora akvarier behövs både två och tre doppvärmare. Med flera doppvärmare har du också en reserv ifall någon av dem skulle gå sönder. Dessutom blir värmefördelningen jämnare med flera doppvärmare placerade i olika delar av akvariet."

        Tycker det låter smart, framförallt det där med att man har en reserv ifall den ena går sönder.
        Fast jag kanske missar något? I så fall hoppas jag någon rättar mig här!
        Tack för lyckönskningen och tankarna!

        Kommentar

        • Ehlanar
          • September 2014
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av Rebah
          Hum, ok om vi utgår från slöjstjärtarna då så skulle nog jag tänka ungefär såhär;

          De vill ju ha lite svalare vatten (så kanske inte behöver använda doppvärmare egentligen), och inte för strömt (dock kanske lite beroende på avelsform, men de har ju en tendens att vara lite klumpiga simmare), behöver dock ordentlig filtrering.
          Växter finns det inte så många att välja på som inte äts, men tex olika anubias och javaormbunkar brukar funka. De blir (förhoppningsvis) rätt stora, så även om de är fredliga så är det nog bäst att skippa för små fiskar. Skulle även skippat försiktiga/känsliga fiskar som kan få svårt att ta plats bland dessa klumpiga matvrak .

          So! Pga ovanstående anledningar (temp, beteende, storlek etc) skulle jag skippat molly, guppy, otocinclus, räkor, kuhlii, glasmalar, bilbukar och slamkrypare (skulle gissa att dessa dessutom behöver en större landdel).
          Grodorna är jag lite osäker på, har endast haft dvärgklogrodor (vilka jag inte skulle haft med slöjstjärtar heller ).
          Med plecostomus, menar du de som brukar kallas vanlig pleco? För dessa blir stora, så 400L med de måtten känns lite litet.
          Ancistrus kan funka, sålänge det inte är alltför kallt. Tetror beror ju lite på vilken sort, vissa pga storleken men även då en del kan vara fenbitare. Pictus vågar jag nog inte svara på heller, aldrig haft dessa själv.

          Centimeterprincipen skulle jag nog glömma, det finns så mycket annat man behöver ta hänsyn till. Har ett 400L juwelkar på jobbet, men har inte behövt byta filtret då det verkar räcka bra till den fiskmängden vi har. Vet att det finns andra här som har dessa eller liknande, så förhoppningsvis kan de ge förslag där. Och även förslag på antal fisk då jag tycker sånt är svårt att säga på rak arm, brukar själv börja med få av en sort och lägga till nya tills det känns tillräckligt

          Hoppas detta inte lät alltför negativt nu Förhoppningsvis hoppar någon in med bra tips på arter som funkar bra med slöjstjärtar, eller andra åsikter och tips.
          Tack för inlägget Rebah!
          Tyckte inte alls inlägget var negativt. Tvärtom är det bara bra att få höra vad som kan skita sig så man slipper gå igenom en massa problem i onödan.

          Så som jag minns det från min akvarietid för snart ett par decennier sen så var de fredligaste fiskarna i akvariet och de som gick bäst ihop just slöjstjärtarna och mina mollys, guppys och platys.. bortsett från en och annan fenbitande svärdbärare. Men de tänkte jag hoppa över nu hursomhelst.

          Plecomalarna blev också en plåga när de blev stora men i övrigt kan jag inte minnas att mixen på arter i mitt akvarium var något problem överhuvudtaget och då blandade jag ändå ganska friskt i mitt lilla 110-liters. Lämnar här öppet för att saker och ting kanske inte var så optimala ändå bara för att det till synes verkade funka, men tycker ändå det är värt att nämna.

          Känns mest som att det främst är vid yngling det blir problematiskt med slöjstärtarna i samma akvarium men då tänkte jag flytta över dem till ett odlingsakvarium tills de växt till sig tillräckligt. Kommer dessutom ha ett nästan fyra gånger så stort akvarium med mycket växter och gömställen så det borde funka ännu bättre än sist med mixen mollys, guppys och slöjstjärtar hoppas jag på.

          Nu är jag inte så insatt i det här än men kan tycka att det verkar misstämma lite det där att slöjstjärtar behöver så kallt vatten. De klarar ju temperaturer på 23-25 grader vilket inte är så kallt och det är en temperatur som funkar för många andra arter, t ex. platy, molly, guppy och räkor. Arterna verkar falla under samma pH- och dH-behov också.

          Men ska nog hursomhelst göra något liknande som du själv tyckte verkade funka - att börja med få av en sort och sen lägga till nya tills det känns tillräckligt. Tänkte börja med bara slöjstjärtar och några malar och sen steg för steg sätta in mollys och guppys och skiter det sig får jag helt enkelt flytta över dem till ett annat akvarium. Kommer hursomhelst sätta igång två eller tre akvarium samtidigt (funderar på ett till mindre + ett växtakvarium) så jag har möjligheten att flytta över arter vid behov. Sen ska man väl ha ett fjärde som sjukstuga också...

          För övrigt, ja det var plecos jag menade när jag felaktigt stavade plecostomus "plectosomus".
          Tycker de är läskiga när de blir stora och vill helst undvika dem helt. Kommer aldrig glömma när jag vaknade i min säng vid ett tillfälle och direkt kände att det luktade död fisk i rummet. Och när jag kollade noggrannare så hittade jag plecon sugandes på en av mina (döda) favoritslöjstjärtar.. den jäveln hade sugit hål på båda sidor av kroppen under natten efter att slöjisen hade varit lite hängig någon dag eller två. :/ Ersätter dem mer än gärna med fredligare städare. Ancistrus verkar både mindre och fredligare. Otocinclus ska jag nog försöka med också och blir det problem får de hamna i ett mindre kar.

          Tack igen för alla tankar och råd! Kommer ha dem i åtanke nu i förplaneringen och när akvariet kommer igång.
          Senast redigerad av Ehlanar; 21 September 2014, 19:12.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Ehlanar
            Tänkte inte ens på att vattennivån kunde bli för låg för filtret, som tydligen är så stort, så tack för tankarna. Får fundera vidare på det här... om det kanske går att köra med något mindre filter (som klarar den lägre vattennivån) + ett ordentligt ytterfilter. Eller om jag släpper tanken helt på slamkrypare och lägre vattennivå. Får läsa på mer och besluta lite längre fram hur jag gör. Som det känns nu tror jag nog att jag hoppar slamkrypare ändå. Vore tråkigt att behöva sänka vattennivån så mycket som skulle behövas.

            Angående det att använda två doppvärmare så läste jag om det i boken "Goda råd om dina akvariefiskar"
            (av Gina Sandford).

            Det står:
            "Akvariets storlek avgör vilken effekt doppvärmaren bör ha. Är doppvärmaren för kraftig kommer akvariet att värmas upp alldeles för fort, och är den för klen kan det bli svårt att hålla temperaturen. Följ tillverkarens rekommendationer; på nästa sida finns en tabell som kan vara till vägledning. I stora akvarier behövs både två och tre doppvärmare. Med flera doppvärmare har du också en reserv ifall någon av dem skulle gå sönder. Dessutom blir värmefördelningen jämnare med flera doppvärmare placerade i olika delar av akvariet."

            Tycker det låter smart, framförallt det där med att man har en reserv ifall den ena går sönder.
            Fast jag kanske missar något? I så fall hoppas jag någon rättar mig här!
            Tack för lyckönskningen och tankarna!

            Fråga nr1 blir väl om du behöver doppvärmare? Står akvariet i ett vanligt rum i en villa eller lägenhet är det inte omöjligt att det kommer hålla tillräcklig temp i alla fall.

            Om du måste ha doppvärmare är det bättre med flera små, om (NÄR) termostaten går sönder och doppvärmaren går sönder så gör du inte fisksoppa för snabbt.

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Ah ja ska du ha fler akvarium så blir det ju lättare, utifall någon av arterna krockar lite
              Angående tempen så är det väl lättast att försöka hitta en hyfsat "optimal" temperatur. En högre temp ökar ju metabolismen, så det betyder ju både mer mat och mer syre, och även kortare livslängd. Har själv haft bla platy och olika barber där hälsan börjar trilska vid sommarens värmeböljor, medan andra arter som vill ha runt 24-27 mått lika bra ändå, så är nog därför lite försiktig när det gäller arter som vill ha lite "svalt" . Nu är det ju skillnad på 23-25 och 29-31, och slöjstjärten är ju inte lika känsliga när det gäller syret, så det kan nog funka ändå.

              Skulle nog tro att räkor riskerar att bli mat, utom kanske amanoräkor då. Tänk bara på att de även är känsliga för vattenkvalitén, högt nitrat etc, så är nog säkrast att sätta i dessa när karet varit igång ett tag.

              Lycka till!
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Innehåller vissa oklarheter men iaf en grund..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Ehlanar
                    • September 2014
                    • 11

                    #10
                    Ursprungligen postat av simpson
                    Fråga nr1 blir väl om du behöver doppvärmare? Står akvariet i ett vanligt rum i en villa eller lägenhet är det inte omöjligt att det kommer hålla tillräcklig temp i alla fall.

                    Om du måste ha doppvärmare är det bättre med flera små, om (NÄR) termostaten går sönder och doppvärmaren går sönder så gör du inte fisksoppa för snabbt.
                    Har ibland bara 17-18 grader här i min lägenhet på vintrarna så doppvärmare känns nog som ett bra val när man bor som jag gör. Ja... det får nog bli två stycken.
                    Senast redigerad av Ehlanar; 24 September 2014, 21:24. Anledning: bla bla

                    Kommentar

                    • Ehlanar
                      • September 2014
                      • 11

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rebah
                      Ah ja ska du ha fler akvarium så blir det ju lättare, utifall någon av arterna krockar lite
                      Angående tempen så är det väl lättast att försöka hitta en hyfsat "optimal" temperatur. En högre temp ökar ju metabolismen, så det betyder ju både mer mat och mer syre, och även kortare livslängd. Har själv haft bla platy och olika barber där hälsan börjar trilska vid sommarens värmeböljor, medan andra arter som vill ha runt 24-27 mått lika bra ändå, så är nog därför lite försiktig när det gäller arter som vill ha lite "svalt" . Nu är det ju skillnad på 23-25 och 29-31, och slöjstjärten är ju inte lika känsliga när det gäller syret, så det kan nog funka ändå.

                      Skulle nog tro att räkor riskerar att bli mat, utom kanske amanoräkor då. Tänk bara på att de även är känsliga för vattenkvalitén, högt nitrat etc, så är nog säkrast att sätta i dessa när karet varit igång ett tag.

                      Lycka till!
                      Tack! Ska ha det i åtanke.
                      Angående tempen så känns det som att jag kommer ha så varmt det går utan att slöjisarna får det för varmt och sen anpassa de övriga arterna efter den temperaturen. Ligger jag på 24-25 grader så ska de ju må bra och det borde gå att hitta många andra fiskar som tar den temperaturen. Problemet blir nog snarare som du säger under värmeböljorna på somrarna. Låter jobbigt att greja med vattenflaskor med is, fläktar mm.. :/

                      Gällande räkorna så får jag väl sikta in mig på amanoräkor helt enkelt för jag vill verkligen testa med räkor igen.. och börjar de bli slöjstjärtmat får de en tryggare boning i ett mindre akvarium.

                      Kommentar

                      • Ehlanar
                        • September 2014
                        • 11

                        #12
                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Guld värt! Tack!!

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ehlanar
                          Tack för inlägget Rebah!

                          För övrigt, ja det var plecos jag menade när jag felaktigt stavade plecostomus "plectosomus".
                          Tycker de är läskiga när de blir stora och vill helst undvika dem helt. Kommer aldrig glömma när jag vaknade i min säng vid ett tillfälle och direkt kände att det luktade död fisk i rummet. Och när jag kollade noggrannare så hittade jag plecon sugandes på en av mina (döda) favoritslöjstjärtar.. den jäveln hade sugit hål på båda sidor av kroppen under natten efter att slöjisen hade varit lite hängig någon dag eller två. :/ Ersätter dem mer än gärna med fredligare städare. Ancistrus verkar både mindre och fredligare. Otocinclus ska jag nog försöka med också och blir det problem får de hamna i ett mindre kar.
                          Så där beter sig Ancistrus också. Så det är inget specifikt för den arten du hade. Life sucks, de svaga ryker. Naturens gång. Men jag förstår att du blev ledsen.

                          Ang Pleco så finns det ingen art som heter pleco. Det är ett samlingsnamn för flera hundra arter. (Precis som "sugmunsmal".) Men jag förstår vilken du syftar på. Dock kan den ha varit någon av kanske 5 snarlika arter så vilken låter jag vara osagt. Oavsett så förstår jag inte varför folk skaffar sådana iom att de blir för stora. För de flesta. Och skräpar ner mycket. Så min önskan är, nej, skaffa inte sådana. Men du verkar inte så sugen på det ändå.

                          Själv kör jag på inner- och ytterfilter, liksom streamer. Funkar bra för mina kar. Att både ha inner och ytter tycker jag är att föredra i större akvarier. Om inte annat så finns det alltid en ifall en skulle gå sönder eller liknande. Och ytterfiltret tuffar mest på och innehåller massa goa bakterier. Inget du behöver göra rent vid varje vattenbyte. Beroende på alla faktorer, så allt från varje månad till en gång varannat år. Om du inte har i någon fin filtermatta, då lär det behövas varannan vecka åtminstone. Vill du promt ha det så ha det i innerfiltret istället. Mycket enklare att göra rent där än i ytterfiltret. Jag gillar FX- serien (Fluval) men är tveksam om de går in i din bänk. Så mät noga och kolla runt noga om du bestämmer dig för ett ytterfilter.

                          Det var min lulla inflikning just nu. Välkommen btw.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Välkommen hit! Kul att du vill starta upp ett nytt kar.
                            Lite respons på dina planer bara. Slamkrypare kräver ett eget artakvarium där man designar inredningen för dem mera och då passar det inte dina andra arter speciellt. Jag gissar att din lista är en önskelista med alla fiskar du är intresserad av, men tror du får skippa en landdel då detta tar bort för mycket utrymme för fiskarna. Sedan tror jag att akvariet snarare ska vara mer djupt än Juwel för dem också. Så spar den drömmen till ett eget kar.

                            Juwel akvarier är fantastiska på många sätt. Det kar jag oftast rekommenderar, men de större modellerna blir rejält varma. Har man dem helt täckta så är det lätt att komma upp i 27-28 grader i akvariet även om det är normalfart ute och inne. Då får man öppna luckorna. Men karet som så blir lätt varmt även utan doppvärmare.
                            Man kan välja att bara ha en ramp tänd och då blir det svalare men då blir det ett växtval som är därefter.

                            När jag själv planerar ett kar så är karet utformat för att passa "huvudpersonerna" i karet och resten av arterna jag väljer måste då passa in i detta. Då blir alla fiskar nöjda och välmående.
                            I din beskrivning så låter det som att slöjstjärtarna är huvudattraktionen och skulle då skapa just ett slöjstjärtsakvarium, läsa in mig på deras behov och då bara välja de arter som passar in efter detta. Jag skulle också överlag välja bort alla arter som i artbeskrivningen är att betrakta som känsliga.
                            Slöjstjärtar är ju lite som vänliga traktorer som inte kommer att passa arter som vill ha det lite delikat och stilla.

                            Tror inte tetror kommer att bli uppätna av slöjstjärtarna men 10 st. i ett 400 kommer att se ut som en ensam ärta på tallriken. Tror det är klokare att tänka minst 30 i så stort akvarium.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Ehlanar
                              • September 2014
                              • 11

                              #15
                              Ursprungligen postat av Likan
                              Så där beter sig Ancistrus också. Så det är inget specifikt för den arten du hade. Life sucks, de svaga ryker. Naturens gång. Men jag förstår att du blev ledsen.

                              Ang Pleco så finns det ingen art som heter pleco. Det är ett samlingsnamn för flera hundra arter. (Precis som "sugmunsmal".) Men jag förstår vilken du syftar på. Dock kan den ha varit någon av kanske 5 snarlika arter så vilken låter jag vara osagt. Oavsett så förstår jag inte varför folk skaffar sådana iom att de blir för stora. För de flesta. Och skräpar ner mycket. Så min önskan är, nej, skaffa inte sådana. Men du verkar inte så sugen på det ändå.

                              Själv kör jag på inner- och ytterfilter, liksom streamer. Funkar bra för mina kar. Att både ha inner och ytter tycker jag är att föredra i större akvarier. Om inte annat så finns det alltid en ifall en skulle gå sönder eller liknande. Och ytterfiltret tuffar mest på och innehåller massa goa bakterier. Inget du behöver göra rent vid varje vattenbyte. Beroende på alla faktorer, så allt från varje månad till en gång varannat år. Om du inte har i någon fin filtermatta, då lär det behövas varannan vecka åtminstone. Vill du promt ha det så ha det i innerfiltret istället. Mycket enklare att göra rent där än i ytterfiltret. Jag gillar FX- serien (Fluval) men är tveksam om de går in i din bänk. Så mät noga och kolla runt noga om du bestämmer dig för ett ytterfilter.

                              Det var min lulla inflikning just nu. Välkommen btw.
                              Ledsen för så sent svar! Det har bara inte funnits tid med akvarietankar på sistone.. och tack för inlägget!

                              Jag kan tänka mig att Ancistrus blir jobbiga efterhand också men de blir åtminstone inte lika stora och hotfulla mot de klumpiga slöjstjärtarna och det känns som huvudsaken. Jag hade tänkt testa med dem iaf och låta dem hamna i nåt annat kar om det inte funkar, men det kanske är dumt ändå alltså. Jag får läsa vidare om dem lite noggrannare.

                              Ahh... trodde "Pleco" var vad man kallade just Hypostomus plecostomus men där var jag tydligen ute och cyklade. Tacksam att du meddelade mig om det.

                              Bra info också om filter. Inser att det är en bit jag behöver läsa på mycket mer om. Förstår i stora drag vad det handlar om men är för oinsatt vad som gäller just för ett 400-liters.

                              Är grymt nöjd över att jag hittade hit till forumet och har fått så mycket bra svar på mina frågor. Nu har jag mycket mer info om vad jag behöver läsa på mer om och det var just den typen av återkoppling som var anledningen att jag registrerade mig här. Tack ska du ha och till alla er andra som kommit med tips!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...