Val av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Val av akvarium

    Efter att insett vikten av en sjukstuga/karantän har jag också börjat fundera på det här med platyyngel.

    Skamset inser jag att jag 1) inte tänkt. 2) kanske skulle behöva en liten burk som kan fungera som både och. En ren sjukstuga modell plastlåda och pump känns inte helt rätt för yngel att växa upp i.

    Frågor.
    1- Begagnat eller budgetstartpaket? Förslag mottas tacksamt på bra märken, butiker eller lösningar. Bor i Göteborg. Hur är tex Hornbachs 500kr-paket?

    2- vad gör folk m sina platyyngel?

    Jag tänkte de skulle bli uppätna, men det kanske inte funkar. Och ungarna lär ju tycka det är jättekul m yngel, men jag kan ju inte ha hur många som helst. Särskilt inte för att ungarna tycker det är kul.

    3- ska jag göra mig av m platyhannen istället?

    4- Hur avlivar jag bäst en fisk?
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Kul med yngel ju!
    Får du alldeles för mycket kan du alltid prata med någon lokal zoo butik... Dom brukar ta emot och även ge någon krona för don när de är lite större.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Ursprungligen postat av ElinR
      1- Begagnat eller budgetstartpaket? Förslag mottas tacksamt på bra märken, butiker eller lösningar. Bor i Göteborg. Hur är tex Hornbachs
      Hornbach har bra priser på akvarium.

      När det gäller uppfödning av platy och annan liknande sällskapsfisk är de svåra att sälja då de inte är värda mycket. Möjligtvis kan en zoobutik byta dem mot någon annan fisk.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Jag har fjärilciklider med mina platy , och guppys , 6 fjärilciklider brukar rensa 60-150 yngel på några minuter , även om jag har massa växter , javamossa så klarar ingen av dem sig så länge jag inte tar gravida honan till en breedingbox där jag behåller yngel tills dem är större , jag avlivar ej fiskar jag ej vill ha så länge dem inte håller på o dö av någon sjukdom.

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          #5
          Det där m avlivningen är om de håller på att dö av någon sjukdom. Jag har svårt för att djur ska lida, så hellre ett snabbt och effektivt slut än ett sakta och plågsamt. Har fått rådet att spola ner i toaletten, men det känns varken snabbt eller effektivt. Dessutom sänder det fel signal till mina barn, fiskar är små liv och inte avfall.

          Får jag yngel"problem" får jag väl försöka ge bort hannen.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Du skall kanske byta till någon annan fisk än levandefödare. Med levandefödare blir det alltid en del yngel som är kvar om man inte har fisk som äter upp dom.

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #7
              Jag hoppas på att de skall bli uppätna. Än så länge har de inte ynglat, så det återstår att se hur glupska föräldrarna är.

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Har du mycket växter så kanske det bli några kvar,du får avvakta och se

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av ElinR
                  Jag hoppas på att de skall bli uppätna. Än så länge har de inte ynglat, så det återstår att se hur glupska föräldrarna är.
                  du behöver ej hoppas . vill du ej ha yngel skaffa fjärilciklider dem är galet fina , små , och masakerar yngel utan att ja ser det :P
                  12 guppyhonor som inte haft 1 ända levande yngel i akvariet , sen om du vill avliva sjuk fisk som ej kommer klara sig jag brukar bara trycka sönder huvet på dem så fort jag tagit ut dem från akvariet och sedan spola /kasta i papperskorgen beroende på vad som är närmast mig just då

                  Kommentar

                  Arbetssätt...